۴
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
رگولاتوری باید پاسخگو باشد؟

کلافگی هواشناسی از پارازیت‌ها

ایتنا- پارازیت، باعث جلوگیری از پیش‌بینی طوفان در تهران شد.
کلافگی هواشناسی از پارازیت‌ها


مخدوش کردن امواج ماهواره‌ای وظیفه اصلی پارازیتهاست که گاهی بیش از آنکه به وظیفه اصلی‌شان بپردازند برای محیط زیست و سلامتی خطرناک می‌شوند و به تازگی گزارش شده که پارازیت‌ها مزاحم انجام عملیات هواشناسی نیز می‌شوند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، همه طوفان شدیدی که چند ماه پیش تهران را درنوردید به خوبی به یاد داریم، اتفاقی که انتظار می‌رفت در اخبار هواشناسی قبل از حادثه درباره آن اخطار داده شود.

اما هواشناسی در پاسخ به انتقادات از این سازمان، انگشت اتهام را به سوی فرکانس‌هایی نشانه گرفت که به گفته عباس رجایی - رییس کمیسیون کشاورزی مجلس - اضافی هستند و نویزهای ناشی از آن‌ها باعث می‌شود رادارهای هواشناسی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و البته منظور از این فرکانس‌های اضافی همان پارازیت‌ها است.

سال‌هاست که پارازیت‌ها متهم ردیف اول اتهامات زیادی شده‌اند که عدم پیش‌بینی دقیق هواشناسی یکی از جدیدترین آن‌هاست. وزارت ارتباطات اگرچه به گفته خود به کمک برخی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر متولی بررسی تاثیرات این «فرکانس‌های اضافی» شده است اما مسوولیت ارسال آن‌ها برعهده‌اش نیست.

معصومه ابتکار هم اعلام کرده است که فرکانس‌های پارازیت متولی مشخصی ندارد و بنابراین اینکه در نهایت چه کسی به نتیجه گزارش شورای پارازیت رسیدگی می‌کند نیز مشخص نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس بعد از طوفان تهران و نارضایتی مردم از نحوه اطلاع‌رسانی که طبیعتا وظیفه سازمان هواشناسی و صدا و سیما بود با ارائه توضیحاتی سعی کرد بار تقصیر از دوش هواشناسی بر دارد. وی با تاکید بر اینکه نباید همه قصور را به گردن هواشناسی بیندازیم، ضعف امکانات هواشناسی و وجود پارازیت‌ها را مقصر اصلی عدم پیشبینی گرد و خاکی دانست که در عرض یک روز تهران را فتح کرده‌ بود.

تعریف وی از پارازیت‌ها، فرکانس‌های اضافی تهران بود که نویزهایی ایجاد کرده و باعث شده بود رادارهای هواشناسی نتوانند به طور کامل عمل کنند.

رییس سازمان هواشناسی نیز پس از گذشت نزدیک به شش ماه از حادثه طوفان در توضیح مسئله، ناخوانا بودن تصاویر رادار هواشناسی به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی با ابراز تاسف از اینکه یک سوم تصویر رادار تهران واقع در منطقه پرند ناخواناست، علت این امر را وجود پارازیت در این منطقه دانست و در نهایت ارائه توضیح را در این مورد بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گذاشت.

رگولاتوری منتظر نتیجه شورای پارازیت است
اما این صحبت‌های داوود پرهیزکار در واکنش به توضیحاتی بود که پیش‌تر از سوی علی‌اصغر عمیدیان - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - درباره پارازیت و تاثیر آن بر پیش‌بینی هواشناسی داده‌ بود.

عمیدیان در ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه بررسی وضعیت پارازیت‌ها به کجا رسیده‌ است و تاثیر این امواج روی رادارهای هواشناسی چه می‌تواند باشد به پاسخ منتظر ماندن برای نتیجه ارزیابی‌های شورای پارازیت بسنده کرد.

وی با اشاره به اینکه نتیجه ارزیابی‌های شورای پارازیت، شورایی که نزدیک به یک سال از فعالیتش می‌گذرد، برای رییس جمهوری فرستاده شده است گفت: برای اعلام نظر در این زمینه لازم است بررسی‌های ما تکمیل شود تا پس از انجام بررسیها و اندازه گیریهای جدید بتوانیم در این حوزه نقطه نظر خود را اعلام کنیم.

اما این توضیحات برای آنکه دقیقا مشخص شود که آیا پارازیت‌ها می‌توانند اختلالی در پیش‌بینی‌های هواشناسی ایجاد کنند یا نه، کافی نبود بنابراین عمیدیان درباره چرایی ایجاد برخی اختلالات در رادارهای هواشناسی توضیحاتی را ارائه داد.

معاون وزیر ارتباطات نظری متفاوت با نظر سازمان هواشناسی درباره علت به وجود آمدن اینگونه اختلالات داشت ودر این‌باره تداخل امواج هواشناسی با امواج وای‌فای را علت عدم توانایی هواشناسی در پیش‌بینی حادثه طوفان تهران دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های سازمان هواشناسی در فرودگاه مهرآباد نصب شده و فرکانس آنها به گونه‌ای است که با وای‌فای به نوعی تداخل دارد اما اگر سازمان هواشناسی بخواهد این مشکل برطرف شود با توجه به این که خدمات وای فای مورد استفاده مردم است، دو راهکار پیش روی هواشناسی وجود دارد و این سازمان می تواند یا دکل خود را از شهر خارج کند و یا تنظیماتش به گونه‌ای انجام دهد که مشکلش برطرف شود.

اما او در نهایت به این موضوع که آیا پارازیت‌ها نیز می‌توانند در ایجاد چنین اختلالاتی دخیل باشند یا خیر اشاره‌ای نداشت و همین امر باعث شد که رییس هواشناسی بار دیگر از رگولاتوری درخواست کند که در این مورد توضیحاتی را ارائه دهد.

پارازیت‌ها مقصر باشند یا نه، باید در نهایت صحت گفته یکی از دو سوی این ادعا درباره تاثیر پارازیت بر رادارهای هواشناسی مشخص شود. اما آنچنان که به نظر می‌رسد پرونده بررسی تاثیر پارازیت روی حساب و کتاب‌های هواشناسان کنار پرونده تاثیر این امواج روی سلامتی مردم قرار گرفته و رسیدگی به هر دو منوط به اظهار نظر شورای پارازیت است.
کد مطلب: 34174
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
چرا پارازیت میفرستن؟ مشکلشون چیه
feedback
Iran, Islamic Republic of
از ... سوال کن تا جواب بشنوی که....
فهمیدی یا تکرار کنم جانا؟!!!

خخخخخخخخخخخخخ
feedback
Iran, Islamic Republic of
یک سنگ را در آب می اندازیم ، موجی ایجاد می شود ، حال سنگ دوم را می اندازیم ، این سنگ هم موج ایجاد می کند ، این دو بر روی امواج یکدیگر اثر می گذارند و موجب تغییر در یکدیگر می شوند ، ساده تر از این؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
ساده تر بگو شاید حضرات دلواپس بهفمند
شاید ها
ضمانتی در کار نیست
!!!!!!!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام