۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹

موبایل برای زیر ۱۸ سال ممنوع نیست

ایتنا- موبایل برای کودکان ممنوع نیست اما بهتر است با رعایت محدودیت‌های برای حفظ امنیت آنها همراه باشد.
موبایل برای زیر ۱۸ سال ممنوع نیست


کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسات خود مصوبه‌ای در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان در خدمات باند پهن همراه تصویب کرده و از اپراتورهای تلفن همراه خواسته است به ارائه سیم‌کارتهای کودک و نوجوان بپردازند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، پیش از این براساس مصوبات قانونی امکان فروش سیم‌کارت به افراد زیر ۱۸ سال وجود نداشت اما با ابلاغ این مصوبه که در جلسه شماره ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تدوین شده و از تاریخ دوم آذرماه به اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شد، لازم است با توجه به توسعه نسل‌های سه و چهار تلفن همراه که فرصتی برای جهش اقتصادی کشور و فراهم آوردن خدمات جدید در حوزه‌های مختلفی چون سلامت، آموزش و اشتغال در اختیار جامعه قرار می‌دهد امکان بهره‌مندی از این خدمات به صورت گسترده برای تمام رده‌های سنی فراهم شود.

برهمین اساس برای بهره‌مندی مفید و پرهیز از مخاطرات احتمالی استفاده از خدمات باند پهن لازم است با توجه ویژه بر استحکام، دوام و تعادل خانواده‌ها و به خصوص مراقبت از کودکان و نوجوانان این مقررات مورد توجه قرار گیرد.

براین اساس اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان را با قابلیت دسترسی به بسته‌های خدماتی جذاب تلفن همراه باند پهن متناسب با گروه‌های سنی کودک و نوجوان ارائه کرده و سیم کارت‌هایی با عنوان سیم کارت کودک و نوجوان را طراحی کنند که با استفاده از آن‌ها امکان اعمال محدودیت در دسترسی به بعضی خدمات تلفن همراه باند پهن و یا از سوی دیگر اضافه کردن برخی خدمات متناسب با سن مشترکان این رده به آن‌ها ارائه شود.

براین اساس اپراتورها موظف شده‌اند بسته‌های آموزشی استفاده صحیح از خدمات پهن باند موبایل را به همراه شیوه‌ بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدید‌ها در دسترس متقاضیان این سیم‌کارت‌ها قرار داده و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را انجام دهند.

همچنین اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند خدمت تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودکان و نوجوانان برای یک یا چند دسته از تلفن همراه از طریق صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند رسانه‌ای و اینترنت یا اضافه کردن برخی قابلیت‌ها از قبیل امکان تماس خانوادگی یا گروهی براساس درخواست مشترک فراهم کند.

همچنین اپراتورهای تلفن همراه مانند گذشته اجازه فروش سیم‌کارتهای عادی به افراد کمتر از ۱۸ سال را ندارند و هرگونه تغییر در قابلیت‌های سیم‌کارت از قبیل محدودیت در دسترسی به برخی خدمات یا افزودن برخی قابلیت‌ها تنها از طریق مشترک امکان‌پذیر است.

براساس این مصوبه لازم است اپراتور تمهیدات فنی و اجرایی لازم برای اطلاع‌رسانی، آموزش و ایجاد آگاهی برای کودکان و نوجوانان را مدنظر قرار داده و ابزارهای مناسب در زمینه‌ کاربردهای خدمات تلفن همراه باند پهن را فراهم کند.

در این زمینه چگونگی بهره‌برداری صحیح از خدمات اپراتور، شیوه‌های حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها، نحوه هدایت، نظارت و کنترل کودکان و نوجوانان در هنگام استفاده از فناوری و خدمات تلفن همراه باند پهن توسط اولیاء، تماس‌ با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل ۱۲۳ و ۱۱۰ در صورت مواجه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی، کمک به آشنایی با قوانین و مقررات در خصوص حقوق کودکان و نوجوانان، ترویج اخلاق و آداب استفاده مسوولانه و شرعی از خدمات و محصولات تلفن همراه باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی و همچنین کاربرد‌ها و برنامه‌های آموزشی و تربیتی مخصوص این رده سنی را ارائه کند.

البته براساس این مصوبه مسئولیت‌ها و تکالیفی برعهده مشترکین قرار داده شده و براین اساس کلیه‌ مسئولیت‌های حقوقی و مالی ناشی از استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن بر عهده مشترک قرار می‌گیرد.

همچنین براساس این مصوبه اظهار یا ایجاد هویت جعلی یا غیرواقعی و هرگونه اقدامی که موجب گمراهی از با هویت واقعی مشترک در استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن می‌شود ممنوع به شمار می‌رود و خریدار این سیم‌کارت‌ها و مشترک آن‌ها موظف به رعایت مقررات و ضوابط مطرح شده در قرارداد است.

علاوه بر این مشترکان موظفند هرگونه تغییر نشانی یا سایر مشخصات خود را در اسرع وقت به اپراتور اطلاع دهند.

از سوی دیگر مشترک این سیم‌کارت موظف است در صورت فراهم سازی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن برای فرزندان کودک و نوجوان خود مسئولیت کاربرد را بپذیرد و بر خدمات‌گیری کودکان و نوجوانان خود نظارت فعال داشته باشند.
کد مطلب: 34090
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام