۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
بررسی Sony C3 Dual

عکس سلفی را با من تجربه کنید

ایتنا- اگر شماهم از سلفی‌بازها هستید یا حتی آپشن دوربین در گوشی برایتان مهم است، پس C3 حسابی شگفت‌زده‌تان می‌کند!
عکس سلفی را با من تجربه کنید


همیشه فناوریهای جدید سعی دارند تا بتوانند نیازهای کاربران را برطرف کنند. در سالهای اخیر نیز با توجه به رشد سریع کیفیت در امکانات گجت‌ها، شاهد استقبال کاربران از آنها هستیم.

بطور مثال با بالارفتن کیفیت فیلمبرداری و عکس برداری در موبایلها باعث شده دوربینهای کامپکت(خانگی) را کنار بگذارند و به دنبال موبایل، با کیفیت دوربین مناسب باشند. چرا که دوربینهای موبایل همیشه در کنار ما هستند و به راحتی می توان عکسها و فیلمهای آنها را به اشتراک گذاشت و یا ارسال کرد.

این ویژگیها دست به دست هم داده اند تا بر حرفه ای شدن دوربینهای گجتها بیفزایند. در سالهای اخیر با توجه به افزایش استفاده از دوربینهای تلفن همراه و تبلتها پدیده ای در عکاسی به نام Selfie (عکس شخصی) شکل گرفت که به سرعت توانست در دنیای فناوری خود را به همه بشناسد.

این عکسها معمولا با دوربین جلو موبایل یا تبلت انجام می شود زیرا تسلط عکاس با دوربین جلو بیشتر است. از این رو شرکتها مختلف با ساخت نرم افزارهای مختلف و ساخت ابزارهای جدید سعی بر رواج این عمل داشتند.

شرکتهای سازنده موبایل و تبلت نیز دیگر متوجه شدند که دوربین جلو تنها برای چت تصویری نیست و برای عکاسی نیز مورد استفاده است. در این راستا شرکتهای سازنده موبایل با بالا بردن کیفیت دوربین جلو و استفاده از ابزارهای دیگر سعی در بهبود بخشیدن کیفیتهای تصویر برداری دارند.

یکی از جدیدترین اسمارت فونها که دوربین جلو ۵مگاپیکسلی دارد توسط شرکت سونی معرفی گردید. این گوشی علاوه بر دوربین ۵مگاپیکسلی دارای فلاش دوربین جلو نیز هست.

این مدل با بهره مندی از اسم هم برندی (Z3) خود(Sony Z3) نام C3 را برای خود برگزیده است. حال این گوشی با ۲مدل تک و دو سیم کارته به بازار ارائه شده است.

با این مقدمه به سراغ بررسی دقیق تر این گوشی می رویم. در نگاه اول که گوشی را در دست می گیریم یاد گوشیهای نوت سامسونگ می افتیم که با یک دست گرفتن آنها کار مشکلی است و می شود با انتقاد همیشگی از محصولات سونی به تغییر نداشتن طراحی این گوشی با مدلهای دیگر اشاره کرد.

رنگ نقره ای که دور تا دور قاب گوشی را پوشش داده است بر زیبایی دوچندان آن می افزاید و با اطمینان می تواند نگاهها را به خود جلب نماید. طول گوشی حدود ۱۵ سانتی متر، عرض آن ۷سانت و قطر آن ۷.۶ میلی متر است.








لازم به ذکر است این گوشی با ۳ رنگ سفید، سبز و مشکی به بازار عرضه شده است که ما برای بررسی رنگ مشکی را در اختیار داشتیم.

معمولا دکمه های روشن و خاموش در بالا یا سمت راست بالا قرار دارند. اما سونی C3 مانند مدل Z3 جای دکمه ها را با فاصله زیادی تغییر داده اند. دکمه روشن و خاموش در وسط و دکمه افزایش و کاهش صدا نیز در پایین دکمه روشن و خاموش قرار دارد. بنابراین دیگر انگشت اشاره به سختی می تواند مسئولیت این دکمه ها بر عهده بگیرد و باید از انگشتهای سوم استفاده کرد!

دکمه فوکوس دوربین نیز برای این گوشی درنظر گرفته شده است که دقیقا در جهت انگشتان دست برای عکسبرداری با فیلمبرداری است.

دیگر خبری از دکمه روشن و خاموش پهن نیست و جای آنرا دکمه گرد بیرون زده از گوشی گرفته است و در هنگام قفل گوشی نیز احساس بهتری داریم.

اسپیکر گوشی در پشت قاب قرار دارد و اگر گوشی بر روی سطح صافی قرار دهید باعث کاهش صدای آن می شود. از صدای خروجی گوشی نمی توان زیاد تعریف کرد چرا که از کیفیت صدای خوبی در بین رقبا برخوردار نیست.

جنس پشت قاب گوشی از جنس مناسبی است چرا که دیگر جای اثر انگشت بر روی آن نمی ماند و مانند بعضی از برندها که از جنس پلاستیکی و بی کیفیت در قاب پشت استفاده می کنند؛ احساس اسباب بازی بودن موبایل به شما دست نمی دهد!

زاویه دید خود را افزایش دهید!
بعد از ظاهر بینی باید به سراغ باطن نیز برویم و از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی شروع می کنیم.
صفحه نمایشی که موجب شده در جیب قرار گرفتن گوشی را تبدیل به معضل نماید. اما از آنجایی که صفحه نمایش بزرگ مورد علاقه بسیاری از کاربران محسوب می شود نباید به عنوان ایراد از آن اشاره کرد.

در صفحه نمایش، مانند دیگر محصولات جدید سونی از فناوری IPS استفاده شده است. همانطور که میدانید اصلی ترین ویژگی ای که این صفحه نمایش را از دیگر صفحه نمایش های در بازار جدا می سازد افزایش زاویه دید بسیار بالا است.

صفحه نمایش های این خانواده از رنگ های حقیقی و در عین حال اشباع شده بهره می برند. از جمله دیگر خواص این صفحه نمایش ها کنتراست بالا و میزان روشنایی خوب آنها است.

اما متاسفانه در برابر نور مستقیم آفتاب صفحه نمایش C3 حرفی برای گفتن نداشت و عملکرد ضعیفی ارائه کرد.

رزولوشن صفحه نمایش ۷۲۰×۱۲۸۰ با نسبت چگالی ۲۶۷ppi است که اعداد بالاتر از این به عنوان اعداد تبلیغاتی شرکتها به شمار می رود و بیش از برای چشم انسان نیز قابل دیدن نیست.

همچنین در صفحه نمایش C3 از قابلیت Trilluminous نیز استفاده شده است که فناوری جدیدی نیز به شمار می رود. این فناوری کمک می کند تا کنتراست نمایشگر افزایش پیدا کند و رنگها به زیبایی و واضح تر به نظر برسند.

سلفی با کیفیت
C3 سونی دارای دو دوربین برای عکسبرداری و فیلمبرداری است. دوربین جلو با کیفیت ۵مگاپیکسل عرضه شده است و برای تقویت کیفیت دوربین فلاش LED برای آن در نظرگرفته شده است.

تصویر زیر با دوربین سلفی بدون فلاش در نور اتاق گرفته شده است



دوربین عقب نیز که مسلما باید کیفیت بالاتری داشته باشد با کیفیت ۸مگاپیکسل ارائه شده است. دوربین عقب نیز دارای فلاش LED می باشد. کیفیت فیلمبرداری نیز با کیفیت ۱۰۸۰فریم برثانیه ارائه شده است.

تصویر زیر با دوربین جلو در روشنایی روز بدون فلاش گرفته شده است


تصویر زیر با دوربین جلو در روشنایی روز بدون فلاش گرفته شده است(در تصویر زیر کیفیت عکس با بزرگنمایی بیشتر قابل تشخیص است)



تصویر زیر کیفیت دوربین در حالت ماکرو را نمایش می دهد


ماکرو در فضای باز


عکس با دوربین سلفی فضای باز


عکس در فضای نیمه تاریک با فلاش


همانند مدلهای قبلی سونی در این مدل نیز از سنسور منحصر به فرد Exymor RS استفاده کرده است که دارای یک لنز ۲۵ میلی متری عریض با زاویه دید ۸۰ درجه است. این لنز به شما کمک می کند تا مثلا در هنگام عکسبرداری سلفی بتوانید فضای بیشتری را در عکس خود بگنجانید.

اما نمی توان تنها به سخت افزار دوربین سونی اشاره کرد چرا که سونی یکی از پیشرفته ترین نرم افزارهارا برای ویرایش عکسها و فیلمها در اختیار دارد. دوربین این گوشی دارای امکان HDR نیز هست که می تواند عکسها و فیلمها را به صورت اتوماتیک رتوش نماید. HDR کمک می کند تا برخی نویزها و نورهای نابجا در تصاویر را کاهش دهیم.

اما از HDR نمی‌توان برای ثبت سوژه‌های متحرک استفاده کرد. شاید برخی تصاویر به دلیل تغییرات زیاد نیز باعث شوند جزییات تصویر به حداقل برسند. به دلیل عدم وجود لرزش‌گیر اپتیکال نیز، کوچک‌ترین لرزش در دست در زمان عکاسی در محیط‌های کم نور، موجب بلور شدن عکس می‌شود.

همانطور که اشاره شد سونی نرم افزارهای رایگان و گوناگونی را به صورت رایگان برای کاربران آماده سازی کرده که در قسمت دوربین می توان از آنها استفاده کرد.

نرم افزار AR Effect این امکان را به شما میدهد بر روی عکسها و فبلمها تصاویر و اشیا مورد علاقه خود را جایگذاری نمایید. کافی است دوربین را روی حالت جلوه واقعیت افزوده تنظیم کنید و جلوه‌های پویانمایی جالبی را به عکس‌ها و ویدیوهایتان اضافه کنید.


Portrait retouch یک نرم افزار فوری و بدون داشتن اطلاعات تخصصی در زمینه رتوش است که می توانید عکس‌های سلفی و عکس‌های چهره را با برنامه رتوش چهره ترمیم نمایید. با این برنامه می‌توانید از میان ۱۰ حالت زیبایی انتخاب داشته باشید و همچنین چهار حالت طبیعی برای مردان دارید.
می‌توانید جلوه‌های آرایشی، قاب‌های تزئینی یا کمی برق چشم به عکستان اضافه کنید.


Timeshift burst نرم افزار هوشمندی است که به شما امکان می‌دهد ظرف ۲ ثانیه ۳۱ فریم را ثبت کنید. ثبت فریم حتی قبل از فشار دادن شاتر شروع می‌شود و در نتیجه می توانید بهترین عکس را شناسایی و انتخاب نمایید.



از جمله نرم افزارهای دیگر می توان به Sweep panorama که برای عکسبرداری پانوراما استفاده می شود و Vine که برای اشتراک گذاری عکسها و تبدیل آن به فیلم استفاده می شود اشاره کرد.
همچنین نرم افزار Movie creator برای ویرایش فیلمها استفاده می گردد و به راحتی می توانید آنها را برش زده و در آخر به اشتراک گذارید.

سیستم عامل سریع
سیستم عامل اندروید نسخه‌ی ۴.۴.۲ کیت‌کت به همراه رابط کاربری ساده ولی پر از امکانات متنوع نیز مشاهده می‌شود. اندروید کیت‌کت نسخه‌ی ۴.۴.۲ در در گوشیهای سونی به دلیل سبک بودن بسیار سریع و روان است.
البته تعداد نرم افزارها کم است و این امکان را به کاربر می دهد که نرم افزارهای مورد علاقه خود را به راحتی بتواند روی گوشی نصب نماید و از نرم افزارهایی که تنها جنبه شرکتی و تبلیغاتی دارند صرفه نظر شده.

سخت افزار
C3 Dual دارای پردازشگر چهار هسته‌ای ۱.۲ گیگاهرتزی Qualcomm Snapdragon است. این پردازنده به گفته سونی به صورت غیرمتقارن عمل می‌کند؛ بدین معنا که هر هسته به صورت مستقل و جداگانه روشن و خاموش می‌شود. از این رو هنگام نیاز می‌توانید به میزان توان کافی دسترسی داشته باشید، و زمانی که نیازی ندارید، شارژ باتری تمام نخواهد شد.

برای بررسی بیشتر پردازنده این گوشی به نرم افزارهای مقایسه یا اصطلاحا بنچمارک متوسل شدیم.
در ابتدا با نرم افزار Antutu برسی را شروع کردیم. Antutu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.



در مرحله بعدی از Vallemo کمک گرفتیم. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML ۵ و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد.
در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.



برای اینکه بتوانیم تصور درستی از عدد ارائه شده داشته باشیم چند مقایسه از دیگر گوشیها را در تصویر زیر می توانید مشاهده نمایید و خودتان قضاوت نمایید.



در مرحله یعدی برای اطمینان حاصل از پردازنده و اطیمان از بررسی های قبلی از نرم افزار Bonsai استفاده کردیم. Bonsai قادر است عملکرد واحد گرافیکی را به صورت جداگانه بسنجد و ارائه نماید.



طول عمر باتری خود را افزایش دهید
مبحث افزایش زمان نگهداری باتری گوشی و یا ذخیره سازی مصرف انرژی در اسمارت فونها در دغدغه اصلی شرکتها قرار گرفته است. اول سامسونگ بعد اپل و این بار سونی دست به کار شده اند و حالتی را با نام Battery Stamina در سیستم عاملهای خود فعالسازی کرده اند.

حالت Battery Stamina این امکان را به شما می دهد که مدت زمان آماده به کار گوشی خود افزایش دهید. این امکان پیش تر توسط سامسونگ در نسخه اندروید خود در گوشی S5 مطرح شد.

این حالت به این صورت عمل می کند که هنگامی که از صفحه نمایش استفاده نمی‌کنید، برنامه‌ها و برخی عمکردها خاموش می‌شوند. اما همچنان تماس‌های تلفنی، پیام‌ها و هشدارها را دریافت خواهید کرد. حتی می توانید اعلان‌ها، ایمیل خاموش یا روشن نمایید. این عمل به مقدار زیادی در مصرف باتری موثر است.

سخنی با خریداران
من در نگاه اول از ظاهری گوشی لذت بردم و از آنجایی که با گوشیهای سایز صفحه نمایش بالا کمی مشکل دارم نمی توانستم به راحتی با آن کنار بیایم! اما از طرف دیگر کنتراست بالا و شفافیت رنگها در صفحه نمایش و همچنین وضوح آن، باعث می شد که بیشتر به آن ترغیب شوم.

من خیلی از اوقات دوست دارم که از خودم و مناظر اطرافم عکسی به یادگار داشته باشم که با وجود دوربین جلوی گوشی و همچنین فلاش آن خیالم حسابی جمع شد. حافظه۸گیگ داخلی هم برای من که نمی خواهم نرم افزارهای زیادی نصب کنم کافی است.

اما اگر زمانی بخواهم بازی های سنگین روی آن نصب کنم باید به فکر گوشی دیگری باشم چرا که با توجه به مقایسه ای انجام شده مشاهده فرمودید که پردازنده دستگاه آنچنان در بین رقبا قوی نیست.

حال من که اهل وبگردی هستم صفحه بزرگ نمایش گزینه خوبی به شمار می رود و همچنین وجود WiFi با قابلیت Wi-Fi hotspot نیز برخی اوقات به کمک من می آیند. اما اگر برخی از امکانات را هم صرفنظر کنم و کمی سطح پایین تر بخواهم خرید داشته باشم می تواند روی مدلهای دیگر سونی نیز فکر کنم چرا که به نسبت C3 قیمت مناسب تری دارند.
کد مطلب: 33167
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام