۳
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
بنابر گزارش تازه سایت ShareThis

فیس بوک رتبه اول رقابت خبری را کسب کرد

ایتنا- یک سوم جمعیت زمین عضو فیس‌بوک محبوب هستند!
فیس بوک رتبه اول رقابت خبری را کسب کرد


فیس‌بوک یک پلتفرم غالب است چون سهم فیس‌بوک در انتشار اخبار مربوط به این وقایع و اطلاع‌رسانی درباره آن به طور میانگین حدود ۷۱درصد بوده است و شبکه اجتماعی توئیتر با سهم ۲۱درصدی اشتراک اطلاعات، پس از فیس‌بوک قرار دارد.


درحال حاضر تعداد کاربران فیس‌بوک از ۲/۲میلیارد نفر نیز فراتر رفته است که این رقم تقریباً معادل یک سوم جمعیت کره زمین است.
البته تعداد کاربران فعال ماهانه فیس‌بوک به ۳/۱ میلیارد نفر می‌رسد که بازهم رقمی بسیار قابل توجه است.

درحالی که در سه ماهه سوم امسال شاهد رشد۸/۲۷ درصدی به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات ازطریق تلفن‌های هوشمند بود ایم، این رقم در تبلت ۵/۳درصد افزایش داشته ولی درمقابل، رایانه‌های رومیزی و خانگی ۵/۵درصد کاهش داشته‌اند.


هرچند روزگاری رساندن اخبار گوناگون به گوش جهانیان، زمان زیادی می‌طلبید ولی حالا به یمن ورود فناوری به زندگی روزمره مردم، تنها با یک کلیک می‌توان از همه حوادث و اخبار جهان مطلع شد یا آن را به گوش دیگران رساند.

این موضوع تنها به حوزه خبر در رسانه‌ها محدود نمی‌شود و اینترنت به کاربران فضایی مناسب ارائه داده است تا هریک به دنبال دلمشغولی‌های خود بروند. حالا دیگر کاربران اینترنت نه تنها اخبار و حوزه سیاست داخلی و خارجی، بلکه هر موضوع اجتماعی، هنری، سرگرمی، مد، زیبایی و... را نیز می‌توانند دنبال کنند.

در این میان شبکه‌های اجتماعی، بیشترین نقش را در اطلاع‌رسانی و تبادل اطلاعات دارند، شبکه‌هایی که تعداد آنها روبه افزایش است و هرکدام طرفداران خاص خود را دارند ولی کاربران آنها در برهه‌های مختلف زمانی تغییر می‌کنند.

تحلیل ۹رویداد در شبکه‌های اجتماعی
به تازگی سایت ShareThis که با هزار وب سایت و رسانه بزرگ مانند فوربس، نیویورک تایمز و وایس کار می کند و از اطلاعات آنها بهره می‌گیرد گزارشی از عملکرد شبکه‌های اجتماعی مختلف در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی را ارائه داده است.

تحلیلگران این سایت، بر ۹ واقعه مهم ازجمله چالش آب یخ، ماجرای شهر فرگوسن ایالت میسوری امریکا، گروه تروریستی داعش، زلزله Napa Valley در کالیفرنیا و آغاز فروش آیفون ۶ در ۹ سپتامبر تمرکز کردند و در هریک از این رویدادها آمار حضور و فعالیت کاربران را به تفکیک مشخص کردند.

این سایت در پژوهش‌ها و تحلیل‌های آماری خود مربوط به جولای تا سپتامبر، نشان داد فیس‌بوک، توئیتر و Reddit شبکه های اجتماعی اصلی برای بحث و اظهارنظر درباره وقایع چند ماه اخیر بوده‌اند.

همچنین برخلاف انتظار، توئیتر کانال غالب برای به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات این مدت نبوده است و فیس‌بوک همچنان بیشترین سهم را در به اشتراک گذاشته شدن حوادث مختلف در سطح جهان، مقالات، عکس‌ها و ویدیوهای مرتبط با آن داشته و پس از آن، توئیتر و Reddit قرار دارند.

در گزارش نهایی، مشخص شد که به طورکلی در همه این رویدادها، همچنان فیس‌بوک یک پلتفرم غالب است چون سهم فیس‌بوک در انتشار اخبار مربوط به این وقایع و اطلاع‌رسانی درباره آن به طور میانگین حدود ۷۱درصد بوده است و شبکه اجتماعی توئیتر با سهم ۲۱درصدی اشتراک اطلاعات، پس از فیس‌بوک قرار دارد درحالی که سومین جایگاه با سهم۶درصد به Reddit رسید و دراین میان، ۲درصد نیز به سایر شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.

در گزارش سایت ShareThis به طور کلی مشخص شده است ۳/۱۸درصداز مفاهیم فیس‌بوک مربوط به هنر و تفریح است درحالی که توئیتر در اشتراک اخبار مربوط به ورزش و سرگرمی افزایش ۲۰۰درصدی داشته و بیشتر اخبار روز همراه با بحث‌ها و آنالیز و تحلیل‌ها به Reddit مربوط می‌شود.

همچنین گفته می‌شود هر رویدادی در هر زمینه‌ای که رخ دهد این فیس‌بوک است که نخستین واکنش در آن دیده می‌شود و در طول ۲تا ۳هفته فعال است درحالی که کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی دیرتر از فیس‌بوک اقدام کرده و زمان اهمیت دادن آنها به رویدادها و وقایع نیز کمتر است.

غالب بودن چالش سطل آب یخ در فیس‌بوک
اما چرا فیس‌بوک همچنان پیشتاز است؟ شاید نگاهی به این موضوع که از هر ۱۰ کاربر اینترنت درجهان ۷نفر اکانت فیس‌بوک دارند بتواند دلیلی قانع‌کننده برای تبدیل شدن آن به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ارائه دهد. درحال حاضر تعداد کاربران فیس‌بوک از ۲/۲میلیارد نفر نیز فراتر رفته است که این رقم تقریباً معادل یک سوم جمعیت کره زمین است.

البته تعداد کاربران فعال ماهانه فیس‌بوک به ۳/۱ میلیارد نفر می‌رسد که بازهم رقمی بسیار قابل توجه است.
یک نکته دیگر اینکه فیس‌بوک بیشتر محلی برای دوستان و اعضای فامیل و همچنین کمی تفریح و سرگرمی است اما کاربران توئیتر اخباری جدی‌تر را دنبال می‌کنند، به عنوان مثال درحالی که چالش سطل آب یخ و ماجرای کشته شدن مایکل براون در شهر فرگوسن ایالت میسوری امریکا تقریباً به طور همزمان در شبکه‌های اجتماعی نمود یافت و هر دو هم جزو موارد مورد توجه جامعه جهانی محسوب می‌شدند ولی این دو رویداد در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به یک اندازه مورد توجه کاربران قرار نداشت.

در این زمان کاربران فیس‌بوک ترجیح دادند درقالب چالش آب یخ با اشتراک گذاشتن مطلب، لایک، کامنت و... توجه مردم را به بیماران مبتلا به بیماری ALS جلب کنند و ماجرای فرگوسن در فیس‌بوک چندان محبوب نبود.

درحالی که در همین زمان، ناآرامی‌های امریکا پس از کشته شدن مایکل براون در فرگوسن، توسط کاربران توئیتر انعکاسی جهانی یافت و دائم در حال توئیت کردن درباره مرگ جوان ۱۸ساله سیاهپوست و واکنش‌های پلیس و گارد ملی برای ساکت کردن مردم بودند، طوری که از ۹ آگوست یعنی روز قتل مایکل براون تا ۱۷ آگوست حدود۶/۳میلیون توئیت دراین باره انجام شد درحالی که در این بازه زمانی، درباره چالش آب یخ تنها ۳/۲میلیون توئیت وجود داشت.

آیفون ۶ و تلنگری به شبکه‌های اجتماعی
آغاز پیش فروش آیفون ۶ نیز یکی از مهم‌ترین وقایعی بود که سبب داغ‌تر شدن بازار اینترنت و افزایش ترافیک حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف شد. وقتی تیم کوک مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت اپل برای پیش فروش این گوشی به صحنه آمد، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، رشدی ۴۰۰درصدی یافت.

در ماجرای آیفون ۶، هرچند ابتدا تصور می‌شد توئیتر پیشتاز است ولی این روند بسرعت تغییر کرد. توئیتر که در ابتدای این رویداد با سهم ۷۰درصدی به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات در زمینه آیفون ۶، درجایگاه نخست شبکه‌های اجتماعی قرار داشت این جایگاه کم کم تغییر کرد و در پایان، این فیس‌بوک بود که پیروز میدان شد و کاربران بیشتری در این شبکه اجتماعی دراین باره اظهارنظر، اطلاع‌رسانی و لایک کردند.

این، تنها رویدادهایی نیست که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار گرفته است و آمار و تحلیل این وب سایت در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴نیز نشان می‌دهد در این مدت بیش از همه، هواپیمای مالزیایی پرواز شماره MH370 مورد توجه کاربران بوده و لایک خورده یا برای این موضوع توئیت شده است و پس از آن نیز جایزه «گلدن گلوب» و المپیک زمستانی سوچی در جایگاه‌های بعدی اهمیت از نظر کاربران قرار داشته‌اند.

در این مدت نیز فیس‌بوک ۲۶درصد همه این اشتراک‌ها را در این زمینه‌ها داشت و توئیتر با سهم ۱۱درصدی در جایگاه دوم قرار داشت.

لایک بیشتر از تلفن هوشمند و تبلت
اطلاعات این سایت همچنین نشان می‌دهد بیشتر کاربران اطلاعات خود را از طریق وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ، تلفن هوشمند، تبلت و... به اشتراک گذاشته‌اند و میزان استفاده از رایانه‌های خانگی و رومیزی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، لایک کردن، گذاشتن کامنت و... در این شبکه‌ها در بسیاری از موارد کاهش داشته است.

البته در این میان یک نکته مشخص وجود دارد و آن هم اینکه اخبار و اطلاعات مربوط به سیاست، همچنان بیشتر از طریق رایانه‌های خانگی لایک می‌خورد و توئیت می‌شود که این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از سن بالاتر کاربران رایانه‌های خانگی باشد. همچنین بیشتر اشتراک گذاشته شدن اطلاعات در زمینه تفریح و اخبار مفرح و سرگرم‌کننده ازطریق تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... صورت گرفته است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد درحالی که در سه ماهه سوم شاهد رشد۸/۲۷ درصدی به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات ازطریق تلفن‌های هوشمند بوده ایم، این رقم در تبلت ۵/۳درصد افزایش داشته ولی درمقابل، رایانه‌های رومیزی و خانگی ۵/۵درصد کاهش داشته‌اند.

به عنوان مثال ۷۲درصد از سهم اشتراک اطلاعات ازطریق تلفن هوشمند را فیس‌بوک به دوش می‌کشد و توئیتر نیز با ۱۴درصد و پینترست با ۱۲درصد در رده‌های بعدی قرار دارند درحالی که این رقم به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات به وسیله تبلت، برای فیس‌بوک ۶۴درصد و برای PINTEREST ۲۲درصد بوده است.

در وقایعی مانند هفته کوسه Shark Week و همچنین مسابقات فوتبال امریکایی the NFL season opener نیز حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلت افزایش دوبرابری داشت.

ولی اطلاعات رد و بدل شده فقط درباره این رویدادها نبود و کاربران به ابعاد دیگر این موضوع‌ها نیز توجه نشان دادند، به عنوان مثال در هفته کوسه Shark Week))، مسائل مربوط به حیات وحش و زندگی کوسه‌ها ۱۶برابر بیشتر از سال گذشته بود و در مسابقات فوتبال نیز به جای اینکه مردم به جریان مسابقه بپردازند در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به دنبال تحلیل این رشته ورزشی بودند.

ارتباط سن با حضور در شبکه‌های اجتماعی
اطلاعات به دست آمده توسط سایت ShareThis که با کمک اطلاعات به دست آمده از ۵۸میلیون جوان امریکایی کاربر شبکه‌های اجتماعی در طول ۴ ماه آوریل تا جولای و جمع‌آوری ۴/۲میلیارد سیگنال اجتماعی مربوط به بیش از ۲میلیون وب سایت و اپلیکیشن تلفن همراه به دست آمده نشان می‌دهد به طورکلی جوانان ۱۸ تا ۳۴ساله بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

در توئیتر و Pinterest نیز جوانان به طور مساوی در هریک سهمی ۱۰درصدی دارند ولی جمعیت کاربران توئیتر در همه سنین به طور کلی از Pinterest بیشتر است.

کاربران جوان‌تر به وقایع و حوادث با سرعت بیشتری واکنش نشان می‌دهند طوری که در ۲۴ساعت پس از وقوع رویداد، افراد ۱۸تا۲۵ساله، ۱/۲ برابر بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور می‌یابند و بعد از یک یا دو هفته کاربران ۵۵ساله و بالاتر هم حضور می‌یابند و سهمی ۵۰درصدی را ازآن خود می‌کنند.

همچنین حضور در شبکه‌های مختلف اجتماعی و واکنش نشان دادن به رویدادهای مختلف با سن آنها نیز رابطه‌ای مستقیم دارد.
به عنوان مثال بحران‌های بین‌المللی مانند داعش در خاورمیانه نیز بیشتر از طریق سنین بالاتر دنبال می‌شود و لایک می‌خورد درحالی که وقایع فرگوسن را کاربرانی جوان‌تر و بیشتر مردها دنبال کردند و کاربرانی با سن بالاتر و سطح درآمد بیشتر نیز جشنواره Burning Man را در سانفرانسیسکو دنبال کرده‌اند.

حالا دیگر حضور در شبکه‌های اجتماعی جزو لاینفک زندگی مردم شده است و باید منتظر ماند و دید آیا شبکه‌های دیگری از راه می‌رسند که بتوانند رقیب قدرتمندی مانند فیس‌بوک را کنار بزنند؟

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 32918
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
این حرف ها اهمیتی نداره.
مهم اینه که مسئولین با درایت ما با فیلتر کردن این سایت توانسته اند جوانان را از منجلاب گناه و تجاوز و وحشی گری دور کنند و مشت محکم دیگری به کمر (!) استکبار گنده لات بزنن.

والا با این شبکه هاشون
یوسف از فضا!
feedback
Iran, Islamic Republic of
با این اوصاف احتمالا ما جزو ساکنان کره زمین نیستیم !!!!!! :-)
feedback
Iran, Islamic Republic of
مسئولین ما کلا خود درگیری دارن
از این طرف کلی تعریف میکنن ازش و عضوش هستن از اون طرف زدن فیلترش کردن
واقعا همدلی موج میزنه اصلا!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام