۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۷
رویدادی که با حضور 280 شرکت داخلی و خارجی رقم خورد

نمایشگاه تلکام ،بازتاب رقابت بازار فناوری ایران

ایتنا- فضای امسال تله‌کام بیشتر تحت تاثیر نمایشگاه‌های همزمان بود!



پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی «ایران تلکام ۲۰۱۴» که از چهاردهم الی هفدهم مهرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده بود به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه ۲۸۰ شرکت داخلی و خارجی از ایران و ۱۵ کشور دنیا، آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات از انواع نرم‌افزار و سخت افزارهای مخابراتی، آنتن و کابل‌های مخابراتی و تجهیزات ارتباطات ماهواره‌ای به نمایش گذاشته بودند که از این تعداد حدود ۴۵ تا ۶۰ غرفه، سهم شرکت‌های خارجی و بیش از ۱۱۵ غرفه هم سهم شرکت‌های داخلی بود.

حاشیه‌های داغ‌تر از متن
به رسم دیرینه و همیشگی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی که همزمان با برگزاری برخی نمایشگاه‌های مهم مانند فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال یا تلکام و الکامپ، نمایشگاه‌های مختلفی هم برگزار می‌کند، این بار نیز همزمان با برگزاری «ایران تلکام ۲۰۱۴» دهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته همچنین ششمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که فضای نمایشگاه تلکام متأثر از این دو نمایشگاه بود و سیستم صوتی نمایشگاه بین‌المللی هم دائماً تبلیغات مربوط به شرکت‌های حاضر در دهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته را پخش می‌کرد.

البته این موضوع را هم می توان به فال نیک گرفت که علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه تلکام با خرید یک بلیت ۲ هزار تومانی می‌توانستند از سه نمایشگاه با موضوعات مختلف بازدید کنند که این موضوع، افزایش میزان بازدیدکنندگان را هم به همراه داشت.

امسال هم به رسم هر ساله، اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، خودروهای لوکس و گران قیمتی را در فضای باز روبه‌روی غرفه‌ها برای اجرای مراسم قرعه کشی مسابقات مختلف، به نمایش گذاشته بودند که مدل و تعداد خودروهای به نمایش گذاشته شده، از رقابتی جدی میان این دو اپراتور حکایت داشت.

برخی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تلکام در فضای باز بیرون سالن‌ها، غرفه‌هایی را به موضوع انجام مسابقات ورزشی از جمله فوتبال دستی، پینت بال، بسکتبال و... اختصاص داده بودند که می‌توان گفت این اقدام، روشی برای هدایت مردم از صف فست فودهای حاضر در محوطه نمایشگاه به سمت فعالیت‌های ورزشی بود.

امسال نمایشگاه تلکام ۲۰۱۴ در سالن‌های ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، A۲۵ و ۲۷ همچنین فضای باز برگزار شد که در این بین، سالن ۶ به صورت اختصاصی در اختیار شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های زیر مجموعه‌ آن از جمله مخابرات استان‌ها، شرکت مخابرات استان تهران، تالیا، گروه مبین و.... قرار داشت.

همچنین سالن ۷ و A ۲۵ به صورت اختصاصی در اختیار اپراتور اول تلفن همراه و شرکت‌های زیر مجموعه آن قرار گرفته بود. سالن ۲۷ هم به صورت اختصاصی در اختیار اپراتور دوم تلفن همراه قرار گرفته بود.همچنین سالن‌های ۸ و۹ به صورت اختصاصی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های زیر مجموعه آنها از جمله سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شرکت ارتباطات زیر ساخت و پیمانکاران عمده آنها قرار داشت که با این حساب، بهترین فضای نمایشگاه بین‌المللی تلکام در اختیار وزارت ارتباطات و شرکت‌های صاحبنام و قدرتمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

شرکت کنندگان خارجی یا نمایندگی‌های آنها هم عمدتاً در فضایی دورتر و در سالن های۱۰ و ۱۱ مستقر بودند. همچنین بخشی از این دو سالن و کل سالن‌های ۱۲، ۱۳، ۱۴و ۱۵ در اختیار شرکت کنندگان بخش خصوصی فعال در زمینه صنعت مخابرات و ارتباطات قرار گرفته بود.

اگر چه امسال، همانند سال گذشته، اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه همچنین شرکت مخابرات، هرکدام سالن‌های اختصاصی را که مساحت آنها به چند صد متر می‌رسید به معرفی و ارائه آخرین دستاوردهای خودشان اختصاص داده بودند و به جرأت می‌توان گفت که طراحی‌ نمایشگاهی مربوط به اپراتور دوم تلفن همراه چشمگیربود.

اما اپراتور سوم تلفن همراه که سال گذشته در وسط یکی از سالن‌های بزرگ نمایشگاه بین‌المللی تهران، غرفه‌ای دو طبقه را به خود اختصاص داده بود، امسال و با پایان دوره انحصار نسل سوم تلفن همراه، نتوانست آن‌طور که باید و شاید حاضر شود و به شکل ضعیف‌ به معرفی دستاوردهایش پرداخت.

از دیگر حواشی مربوط به پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام می‌توان به حضور قابل توجه بازدیدکنندگان خارجی اعم از چینی، عرب و اروپایی اشاره کرد که این موضوع در نوع خود کم سابقه بود.

حضور قدرتمند بخش خصوصی
با روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست حمایت از بخش خصوصی در فعالیت‌های تولیدی، رنگ و بوی جدی به خود گرفت تا جایی که پس از یک سال و اندی که از عمر دولت می‌گذرد، حضور جدی شرکت‌های خصوصی فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و دستاوردهای ارائه شده توسط آنان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام، شاهد خوبی برای این مدعاست.

بر همین اساس، فرهنگ فرزان، معاون اجرایی بخش راهکارهای نوین پرداخت و خدمات ارزش افزوده شرکت فناپ که یکی از شرکت‌های داخلی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود در گفت‌و‌گو با ایران با بیان اینکه این شرکت سومین سالی است که در نمایشگاه تلکام شرکت می‌کند و هر ساله هم خدمات متنوعی را به بازار معرفی کرده است، گفت: «اگر چه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام از چند محصول به طور خاص رونمایی شده است اما محصول «پیکو» که برای نخستین بار در کشور ارائه و اجرا شده است، در حقیقت جایگزینی برای سامانه‌های پرداخت یا همان POS ترمینال است که در این سرویس با استفاده از فناوری بارکدهای دو بعدی و با استفاده از اپلیکیشنی که روی تلفن هوشمند مشتری نصب می‌شود، همه مراحل پرداخت وجه به طور کامل و بدون نیاز به داشتن کارت بانکی یا دستگاه POS انجام می‌شود.»

فرزان در ادامه به نقاط قوت پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام اشاره کرد و افزود: «به طور کلی، هر چه از عمر برگزاری نمایشگاه‌ تلکام می‌گذرد، این نمایشگاه پخته‌تر می‌شود و امسال هم حضور اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های سرویس‌ دهنده، بهتر و قوی‌تر از دوره قبل بوده است.»

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه تلکام مهم ترین رویداد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس، تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه سعی می‌کنند که با تمام قدرت در آن حاضر ‌شوند تصریح کرد: «امسال نسل سوم و چهارم تلفن همراه روی فضای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام سایه‌انداخته بود و اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه هم با پایان دوره انحصار اپراتور سوم، فعالیت‌های تبلیغی گسترده‌ای را در این نمایشگاه انجام دادند که روی تمامی بخش‌های نمایشگاه تأثیر گذاشت.»

توسعه پهن باند، هدف اپراتور زرد
آرش کریم بیگی، مدیر روابط عمومی اپراتور دوم تلفن همراه که اپراتور متبوعش سرویس‌های جدید مبتنی بر فناوری نسل سوم و چهارم را در نمایشگاه عرضه کرده بود هم گفت: «ما همیشه فکر می‌کنیم که باید یک حرف جدید را به مشتریان بگوییم و تمامی محصولات جدیدی که در نمایشگاه تلکام از آنها رونمایی شده است هم همین هدف را دنبال می‌کند.

ما در گذشته نماندیم و سعی کردیم که در مورد بازار آینده حرف بزنیم و بزرگترین فضای ما هم در این نمایشگاه، به پهن باند موبایل اختصاص داشت.»مدیر روابط عمومی اپراتور دوم تلفن همراه تأکید کرد: «ما بیشتر از آنکه وعده بدهیم، سعی می‌کنیم درباره آن چیزهایی که اتفاق افتاده است و مشترک می‌تواند آنها را لمس کند، حرف بزنیم و در مورد آینده هم واقع بینانه سخن بگوییم.»

گلایه از ضعف اطلاع رسانی
همچنین محمد رضا بیدخام، معاون بازاریابی و فروش شرکت مخابرات استان تهران که شرکتش ۵ دستاورد جدید در حوزه تلفن ثابت را در پانزدهمین نمایشگاه تلکام تهران معرفی کرده بود با طرح پیشنهاد تجمیع نمایشگاه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و معرفی یک برند معتبر بین‌المللی گفت: «شرط موفقیت این نمایشگاه، اطلاع‌رسانی دقیق در مورد اهداف برگزاری آن است. امسال اگر چه پانزدهمین دوره تلکام در زمان مناسب برگزار شد اما اطلاع‌رسانی مناسبی برای مردم صورت نگرفت و بسیاری از مردم نمی‌دانستند که در این تاریخ یک چنین نمایشگاهی در حال برگزاری بوده است.»

به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه ‌آی.سی.تی، برگزاری نمایشگاهی بین‌المللی با عنوان صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی مهم ترین رویداد کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تلقی می‌شود از این رو حضور جدی شرکت‌های داخلی همچنین شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۴ تهران و ارائه آخرین و جدیدترین دستاوردهای این حوزه را می‌توان گام مؤثر در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی تلقی کرد که بی گمان این امر مهم در طول یک سال گذشته و با حمایت دولت از بخش خصوصی محقق شده است و باید نسبت به تداوم آن خوشبین بود.
کد مطلب: 32791
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام