۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۵

آیفون ۶ در محاصره خرابکارها

ایتنا- چه بلاها که بر سر آیفون نیامد تا آزموده شود!
آیفون ۶ در محاصره خرابکارها


معمولا بعد از عرضه تلفن‏‌های هوشمند در بازار، موجی از تست‏‌های ضربه و سقوط به راه می‏‌افتد، ولی این موضوع درباره آیفون ۶ پا را فراتر از تست‏‌های معمول گذاشته است.

افراد و گروه‌‏های متعددی بعد از عرضه آخرین محصول موبایلی اپل و خرید آن، با سنباده، چاقو و چکش به جان این گوشی افتادند و هریک به نحوی سعی کردند به بهانه تست آیفون ۶ آن را از شکل و قیافه خود بیندازند. این، همه ماجرا نیست.

این افراد به چاقو و چکش رضایت نداده و سراغ نابودگرهای قوی‏تری رفته‏‌اند؛ از شلیک گلوله کالیبر ۵۰ گرفته تا خرد‏کردن در مخلوط‏ کن. موضوع اینجا است که چه طرفدار آی‌فون باشیم و چه نه، دیدن عکس‏‌ها و فیلم‏‌های مربوط به این جریان برایمان جالب است.

حالا دیگر این موضوع به نوعی تفریح و سرگرمی تبدیل شده است تا آزمایش مقاومت. حتی تست سقوط که از آزمایش‏‌های معمول و مرسوم هر گوشی‏ است در آیفون ۶ کاملا متفاوت شده به طوری که این گوشی را از ارتفاع ۲۱۳۳ متری به زمین پرتاب کرده‏‌اند.

بعد از سقوط گوشی از ارتفاع دوهزار متری شیشه صفحه نمایش شکسته بود ولی دستگاه همچنان قابل استفاده بود. نکته جالب در این آزمون این بود که برای پیدا‏کردن گوشی پس از سقوط از قابلیت Find My iPhone استفاده شده و پس از چند ثانیه از سقوط موقعیت آن روی زمین مشخص شد.

در ادامه به برخی بلاهایی که سر آیفون ۶ آورده‏‌اند اشاره می‏‌کنیم:

نیتروژن مایع
نقطه جوش نیتروژن مایع منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد است. این ماده به دلیل سرمای زیاد نقش منجمد ‏کننده را دارد که از آن به ‏ویژه در درمان بیماری‏های سرطانی استفاده می‏شود. حالا این ماده منجمد‏کننده وسیله آزمایش مقاومت آیفون ۶ شده است. در ویدئویی که منتشر شده آیفون ۶ را در ظرف نیتروژن مایع می‏اندازند و جالب اینکه پس از بیرون‏‌ آوردن هم دست از سر این گوشی منجمد‏ شده برنمی‏دارند و آن را با چکش خرد می‏‌کنند.


مخلوط‏ کن
در ویدئویی دیگر فردی سعی کرده با یک دستگاه مخلوط ‏کن، به نابودی گوشی هوشمند جدید اپل بپردازد. در ابتدا به علت ضخامت کم آیفون تیغه‌های مخلوط‏ کن نمی‏تواند این گوشی را خرد کند ولی در نهایت با جابه‏‌جایی گوشی، تیغه‏‌ها به آن اصابت می‏کند و موجب احتراق باتری دستگاه و ایجاد دود بسیاری در اطراف مخلوط کن می‏شود. به این ترتیب فرد آزمون‏ کننده موفق می‏‌شود آیفون را تا مرز نابودی بکشاند.


حرارت ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد

در این تست شاهد ذوب‏ شدن آیفون جدید اپل هستیم. این آزمایش با استفاده از ترمیت صورت گرفته است. ترمیت ترکیبی نورافشان و در عین حال با دمای بسیار بالا است که هر ماده‌‏ای را با ایجاد دمای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد می‏‌سوزاند. در کنار استفاده‏‌های نظامی در ازبین‏‌بردن مخفی گاه‏‌های غیرقانونی تسلیحات، تولید قطعات جنگی و تجهیزات حساس، این ماده استفاده‏‌های صنعتی مختلفی نیز دارد.

ویدئوی تست آیفون ۶ با ترمیت، با نمایش ذوب شدن تدریجی آیفون، دردناک‏ترین تصویرها را برای دوستداران آیفون به نمایش می‏گذارد. مطمئنا بیش از هر چیز عکس ‏العمل صفحه‏ نمایش آیفون در مقابل چنین حرارتی‏ دیدنی است.
آنچه مسلم است حداقل کاری که این صفحه‏ نمایش هنگام ذوب شدن انجام می‏‌دهد تلاش برای حفظ شکل و ظاهر آیفون است. دیگر قطعات این گوشی هوشمند نیز درمقابل حرارت طاقت‏ فرسای ترمیت،به مرور از بین می‏روند.


اسلحه
در جدیدترین نوع این آزمایش‌‏ها، گروه RatedRR که بیشتر این تست‏‌ها و وید‏ئوهای منتشر شده حاصل خلاقیت آنها است تصمیم گرفته با استفاده از یک اسلحه دوربین‏ دار کالیبر ۵۰ به سمت آیفون ۶ پلاس تیراندازی کند که نتیجه آن کاملا واضح است.
در این ویدئو گذر گلوله از آیفون ۶ با تصویر آهسته نشان داده شده است که اگر فراموش کنیم هدف این گلوله پرچمدار شرکت اپل است با تصویرهایی بسیار جذاب و چشمگیر رو‏به‏‌رو خواهیم بود. در این شکل تصویر اسلحه‏‌ای را می‏بینیم که جدیدترین گوشی اپل را هدف گرفته است.


تیر و کمان
در این ویدئو ابتدا قاب آیفون ۶ و پس از آن محافظ صفحه نمایش آن را با تیر و کمان هدف قرار می‌دهند. متاسفانه همان طور که انتظار می‌رود، آیفون ۶ در این آزمایش شکست می‌خورد، هرچند این نکته را نباید فراموش کنیم که تیر پرتاب‏ شده به سمت این گوشی یک تیر سخت فیبر کربن Full Metal Jacket پوشیده شده با آلومینیوم با سرعتی بیش از ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت است. مسلما حتی یاقوت کبود نیز در چنین سناریویی شکست خواهد خورد؛ چرا که از این تیر و کمان معمولا برای شکار خرس‏‌های گریزلی یا بوفالوها استفاده می‏‌شود.


آب جوش
آزمایش ضدآب‏ بودن گوشی، آزمایشی معمول و منطقی به نظر می‏رسد ولی حالا آیفون ۶ باید در آب جوش آزمایش شود و نشان دهد که در برابر آن چقدر مقاومت دارد.

در این ویدئو فرد آزمون‏ کننده، گوشی را قبل از انداختن در آب در حال جوش در حالت تایمر می‏‌گذارد تا معلوم شود آیفون چند ثانیه در آب جوش دوام می‏‌آورد. البته این آزمایش روی نسخه قبلی آیفون هم انجام شده بود که آیفون فایو اس هفده ثانیه توانسته بود در آب در حال جوش دوام بیاورد ولی با نهایت تعجب در این ویدئو مشاهده می‏کنیم که آیفون ۶ بیش از هشت ثانیه نمی‌تواند مقاومت کند و صفحه‏‏‌اش خاموش می‏شود.
نکته جالب اینجا است که بعد از بیرون آوردن آیفون از ظرف آب جوش و خنک‏ شدن آن، گوشی نه‏ تنها روشن می‏شود بلکه کاملا کار می‏کند و فقط صفحه دوربین آن مه‏‌آلود است.


سنباده
همان‌طور که همه می‏دانیم یکی از ویژگی‏‌های مهم اپل جنس صفحه نمایش آن است که بنا به گفته سازندگانش از یاقوت کبود و ضدخش است، اما یکی از همین آزمایش‌ها نشان می‏دهد که این صفحه نمایش کاملا ضدخش نیست. مارکز برانلی که یک وبلاگ‌نویس تکنولوژی است در این آزمایش سعی کرده است با کاغذ سنباده روی صفحه نمایش iPhone ۶ خش بیندازد و توانسته است این کار را انجام دهد.

نتیجه این آزمایش نشان می‏دهد که گوشی جدید شرکت اپل به‌طور کامل از یاقوت کبود ساخته نشده و در آن از مواد دیگری مثل پلاستیک برای انعطاف‌پذیر کردن آن استفاده شده است، چراکه یاقوت کبود از کاغذ سنباده سخت‏‌تر است و سنباده نمی‏تواند روی آن خش بیندازد.


انتقادها و تمسخر‏ها
این ضربه‏‌ها و آسیب‏‌ها منحصر به بدنه‏ آیفون ۶ نیست، بلکه عده‏‌ای هم در تلاشند از زاویه دیگری به این محصول و شرکت سازنده‏‌اش آسیب وارد کنند.

در واقع بعد از رونمایی از آیفون ۶ همه شرکت‏‌های مطرح سازنده موبایل به تکاپو افتادند تا هریک به نوعی آیفون ۶ را به باد تمسخر بگیرند و با هر روشی به مردم نشان دهند که محصول خودشان بهتر از آیفون ۶ است؛ از سامسونگ گرفته که مانند همیشه در پی یافتن نقطه ضعفی در آیفون است تا از آن برگ برنده‏‌ای برای خود بسازد، تا سونی که تا پیش از این هیچ‏گاه وارد این بازی‌ها نشده بود و حتی برخی شرکت‏‌های چینی‏ که چندان هم در بازار تلفن همراه مطرح نیستند.‏

بیشترین بحثی که در این باره در میان افتاده و توجه همه را خود جلب کرده است تست خم‏ شدن آیفون۶ است. این آزمایش نشان می‏دهد که آیفون۶ با فشار دست خم می‏‌شود و حتی بحث‏‌هایی هم شده مبنی بر اینکه این گوشی را حتی در جیب هم نمی‏توان گذاشت چون خم می‏‌شود.

البته شرکت اپل با انتشار بیانیه‏‌ای این موضوع را رد کرد و حتی درهای آزمایشگاه سری خود را به روی خبرنگاران باز گذاشت تا بیایند و ببینند که چنین نیست. موضع دیگری که بهانه‏‌ای شد دست رقیبان و دشمنان اپل، برآمدگی دوربین گوشی آیفون ۶ است که باعث شد بسیاری از افراد این شرکت را به باد انتقاد و تمسخر بگیرند.

سوالی که در این بین مطرح می‏‌شود این است که آیا اگر استیو جابز هنوز زنده بود رقبای اپل این جسارت را داشتند که با این غول تکنولوژی در بیفتند و سوال مهم‌تر اینکه اصلا اگر او بود چنین محصولی روانه بازار می‏‌شد که بهانه‏‌هایی چنین و چنان به دست رقیبان بدهد؟

کد مطلب: 32648
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام