۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱

همگرایی؛ روند آتی فناوری‌های دیجیتال

ایتنا-شرکت‌ها برای ایجاد مدل‌های تجاری جدید، به‌شکلی فزاینده‌ از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند
همگرایی؛ روند آتی فناوری‌های دیجیتال


نویسنده: پاول دافرتی
مترجم: بهروز اباذری
طی پنج سال گذشته، اتفاقات زیادی در جهان فناوری رخ داده است؛ به‌ویژه این‌که بیشتر این اتفاقات به علت تزلزل بازار اقتصادی، در هاله‌ای از ابهام بوده‌اند.

زمانی که مؤسسه برادران لیمان در ایالات متحده ورشکسته شد، فقط۱۱ میلیون دستگاه آیفون فروخته شده بود؛ در حالی‌که این رقم امروز به ۴۰۰ میلیون دستگاه رسیده است.

در سال ۲۰۰۸، هیچ برنامه کاربردی اندرویدی وجود نداشت؛ Spotify وجود نداشت و چاپ‌گرها نیز هنوز به‌صورت دوبعدی کار چاپ را انجام می‌دادند.
اما موضوع قابل توجه، فقط به‌کارگیری سریع فناوری‌های دیجیتال نیست؛ بلکه این است که موارد استفاده آنها چگونه بخش‌های سنتی را تحت‌تاثیر خود قرار داده‌اند.

فناوری دیجیتال موجب شده تا شرکت‌ها بیشتر پاسخ‌گو باشند، بتوانند بهره‌وری خود را افزایش دهند، روی موجودی‌های خود کنترل بیشتری داشته باشند، و کارایی‌شان را تقویت کنند با این‌که شاهد هستیم فناوری‌های ابری، اجتماعی، و همراه می‌توانند فرایندهای روزانه را برای ما به‌شکل خودکار انجام دهند، اما باید بدانیم که این فناوری‌ها فقط مقدمه‌ای هستند بر روندی ژرف‌تر.

اکنون شرکت‌ها برای ایجاد مدل‌های تجاری جدید، به‌شکلی فزاینده‌ از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و این مدل‌های تجاری، افق‌های نوینی در بخش‌های جدیدی از صنعت باز می‌کنند ودرنهایت به‌سوی بازارهای جدید و مشتریان جدید راه پیدا می‌کنند. این روند بیشتر از مدل‌های تجاری سنتی باعث رشد خواهد شد.

مدیران اجرایی با شناخت پتانسیل فناوری دیجیتال، در پی یافتن پاسخ به پرسش‌هایی ژرف‌تر هستند؛ از جمله این‌که: «چگونه می‌توانم در شرکت خودم تغییر و تحول بنیادین ‌ایجاد کنم؟»، یا این‌که: «چگونه می‌توانم در صنعت خودم به رهبر محصولات مصرفی دیجیتالی تبدیل شوم؟».

مؤسسه تحقیقاتی" Accenture” در پژوهش جدیدی که در ماه مارس (اسفند) گذشته انجام داد و منتشرکرد، نشان داد که شرکت‌ها نه‌تنها از فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند، بلکه درکسب‌وکار و حوزه فعالیت خود تغییر ایجاد می‌کنند.

تعدادی از مدیران اجرایی سطح C در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. با اینکه ۶۴ درصد آنها انتظار داشتند شرکتشان به تمرکز خود در صنعت مربوطه ادامه دهد، تقریباً همین تعداد نیز (۶۰ درصد) درنظر داشتند با همکاری دیگران به رشد خود ادامه دهند.

در اینجا وقتی می‌گوییم بازارهای رقابتی، منظورمان دقیقاً همان ترکیب نیروها است که زمانی متمایز از یکدیگر شناخته می‌شدند. همکاری هرچه بیشتر شرکت‌ها در بخش‌های گوناگون صنعتی برای ایجاد ارزش‌ها و انتظارات جدید مشتریان، باعث شده که مرزهای میان این بخش‌هابه تدریج از بین بروند..

جالب آن‌که اکنون مشتریان نیز از صنایع یا بخش‌های جداگانه استقبال زیادی نمی‌کنند. بنابراین، این بازارهای جدید در مقایسه با بازارهای سنتی، محبوبیت و ارزش بیشتری دارند.

همکاری میان بخش‌های مختلف، اغلب هنگامی صورت می‌گیرد که شرکت‌هایی که از فناوری‌های دیجیتالی بهره می‌گیرند، در پی توسعه و بهبود محصولات خود هستند و به‌این ترتیب، محصولات آنها پا را از فعالیت اصلی خود فراترگذاشته و در صنایع جدید نیز مشتریان جدید می‌یابند.

یکی از این شرکت‌ها، Osakidetza است که در حوزه سیستم‌های مدرن سلامت عمومی در اسپانیا فعالیت می‌کند. این شرکت از ابزار Kinect مایکروسافت بهره می‌گیرد تا کار معالجه بیماران مزمن را تلفنی انجام دهد. بیماران با استفاده از ابزار کینکت می‌توانند روش‌های کنترل سلامت مدرن را تجربه کنند.

فیزیوتراپیست‌ها نیز می‌توانند بهبیماران خود مشاوره دهند. با این‌کار، تعداد جلسات درمانی افزایش می‌یابدو متمرکزتر و کوتاه‌تر می‌شود و بنابراین باعث کاهش هزینه‌ها، بهبود نتایج حاصل و کاهش زمان بهبودی می‌شود.

شرکت جنرال‌موتورز نیز سرویسی به نام OnStar ارائه کرده که خودروی آنلاین نیز نامیده می‌شود. هدف از این سرویس جدید، دستیابی به خدمات اورژانسی، خدمات امدادخودرویی و جهت‌یابی است. حدود یک سال پیش، این شرکت با شرکت تازه‌کار RelayRide شریک شد.

فعالیت این شرکت درباره ، فراهم‌سازی خدمات آنلاین میان خودروها است. اکنون کاربرانی که از خودروهای جنرال‌موتورز استفاده می‌کنند، می‌توانند با کمک این سرویس، خودروی خود را اجاره دهند، بهای اجاره را تعیین کنند و اجاره‌کنندگان نیز می‌توانند با استفاده از یک برنامه کاربردی همراه، خودروی موردنظر خود را رزرو کنند و با استفاده از همان برنامه، حتی درهای آن را باز یا قفل کنند.

هم‌زمان با افزایش استقبال عمومی از برنامه‌های کاربردی دیجیتالی و کم‌هزینه (از پایش سلامتی گرفته تا استفاده از سوابق پزشکی الکترونیکی بیماران) می‌توان به سادگی دید که چگونه فناوری دیجیتال، حوزه سنتی سلامت را به‌سمت بازار بزرگتری گسترش می‌دهد که در میان شرکت‌های دیجیتالی از رقابت تنگاتنگی برخوردار است و از حوزه‌های گوناگونی همچون نرم‌افزار، سرگرمی و مهندسی تشکیل شده است.

همچنین، هم‌زمان با دیجیتالی‌تر شدن هرچه بیشتر شرکت‌ها، شاهد تحولی عمده در نحوه کسب‌وکار شرکت‌های سنتی هستیم.
برای نمونه، Tesco غول خواروبار فروشی ۹۵ ساله انگلیسی، علاوه بر ارائه خدمات آنلاین خرید محصولات خود به مشتریان، دو سال پیش نیز بخش عمده‌ای از سهام سرویس ویدیویی بریتانیایی به نام Blinkbox را خرید تا به مشتریان خود فیلم‌های درخواستی یا دیگر خدمات سرگرمی خانگی را نیز عرضه کند.

Tesco از سال ۲۰۱۲ در پی تصاحب شرکت فراهم‌کننده پلتفرم کتاب به نام Mobcast نیز به مشتریان خود تبلت می‌فروشد.

این شرکت‌ها، دو کار انجام می‌دهند: نخست آنکه فناوری دیجیتال را در هر جنبه‌ای از کسب‌وکار خود جاری می‌کنند تا شرکت‌شان به مشتریان و عرضه‌کنندگانی که از فناوری روز استفاده می‌کنند، متصل باشند. همچنین، آنها از شراکت‌های جدید استقبال می‌کنند. در این میان، دیجیتالی شدن شرکت‌ها، تا حد زیادی به این همکاری مشترک کمک می‌کند.

گفته می‌شود که موج جدید فناوری، به‌اندازه نوآوری‌های دهه‌های گذشته از اهمیت اساسی برخوردار نیست و در این میان، برخی از این فناوری‌های اساسی عبارتند از تلفن همراه و اینترنت.
من با این گفته مشکل دارم. در واقع همگرایی امروزی فناوری‌های موجود و توانایی مهار حجم‌های بزرگی از داده‌ها، اثرات بسیار عمده و اساسی دارد.

اکنون شاهد هستیم با این‌که برخی از شرکت‌ها برای بقای خود دست‌‌وپا می‌زنند، بسیاری دیگر، از فنا شدن خود و همگرا شدن با دیگران لذت می‌برند. از بسیاری جهات، همگرایی، روند عمده آینده را تشکیل خواهد داد.

شرکت‌های بزرگ به روش‌های گوناگونی در حال دیجیتالی شدن هستند و جای پایشان را در صنعت‌ خود محکم‌تر نیز می‌کنند. آنها دیگر به جای این‌که فقط خود را با تغییراتی که شرکت‌های فناوری همچون گوگل و فیس‌بوک پدید می‌آورند، هماهنگ کنند، خود عامل تغییرات بسیار جالب‌ دیجیتالی هستند.

در نتیجه، ما شاهد تحول در سرتاسر صنایع و پدید آمدن بازارهای مصرفی جدید خواهیم بود. در این راه شرکت‌هایی موفق‌تر خواهند بود که نه‌تنها از فناوری‌های جدید بهره می‌گیرند، بلکه دست به تعریف مجدد خود و محصولات و خدماتشان بزنند.


منبع: recode.net؛ ژانویه ۲۰۱۴
کد مطلب: 32170
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام