۲
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۹
یک مدرس ارتباطات:

هجمه‌های وایبری برخاسته از مردم نیست

ایتنا- مدرس ارتباطات: من باورم نمی‌شود که این نوع جریان‌ها خودجوش، یعنی برخاسته از مردم باشند.
هجمه‌های وایبری برخاسته از مردم نیست


چند روزی است که جریان‌سازی جدیدی مبنی بر انتشار لطیفه‌هایی درباره برخی بزرگان نظام در نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل از جمله «وایبر» و «لاین» مشاهده می‌شود که به سرعت نیز انتشار پیدا می‌کنند. یک استاد رشته ارتباطات برای مقابله با چنین جریان‌هایی معتقد است که باید سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شود تا با شناسایی ریشه‌های این‌گونه جریان‌سازی‌ها، از توسعه آن جلوگیری شود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، دکتر اسماعیل قدیمی - مدرس علوم ارتباطات در دانشگاه -  بیان کرد: من باورم نمی‌شود که این نوع جریان‌ها خودجوش، یعنی برخاسته از مردم باشند، بلکه بیشتر به نظر می‌رسد که اینها جریان‌سازی‌های سیاسی است که حتی می‌تواند بیرون از مرزها شکل گرفته باشد.

وی افزود: اصولا ریشه‌ جوک سیاسی گفتن، بخصوص در بین ما ایرانی‌ها، استعماری است. اکنون به صورت کاملا سیستماتیک و حساب‌شده و با یک جریان دقیق، مدام در حال مسخره کردن اقوام هستند و برایشان جوک می‌سازند؛ کاملا معلوم است که پشت این قضیه یک جریان تجزیه‌طلب قرار دارد.

این استاد ارتباطات ادامه داد: استمرار این قضیه، یک نوع بدبینی و ناخشنودی قومی را در جامعه نهادینه می‌کند و سپس نارضایتی‌هایی را ایجاد می‌کند که به مرور زمان، عمیق می‌شوند؛ هرچه بیشتر نسبت به قومی جوک و لطیفه ساخته می‌شود، آن قوم بیشتر احساس جدایی و نارضایتی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همه این جریان‌ها زمینه‌هایی است در راستای تهاجماتی که از طریق تلویزیون‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های در دسترس دیگر صورت می‌گیرد.

قدیمی جریان‌سازی‌های فضای مجازی، به ویژه نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل را دشمنی با کلیت نظام، مردم و اتحاد بین مردم دانست و گفت: یکی از تجربه‌های تلخ تاریخی ما همیشه این بوده است که در طول تاریخ در سیر رابطه‌ی مردم با یکدیگر و مردم با حکومت و برعکس، تضاد دیده می‌شده است و همیشه هماهنگی، همدلی و گفت‌وگو، یک ساز و کار غایب بوده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: جسارت به بزرگان یا مقدسات که الان مدتی است اتفاق افتاده، همه، نشان‌دهنده این است که می‌خواهند ملت ایران را از همه آن چیزی که دارند، بگیرند. بالاخره یک عده جوان در جامعه هستند، عده‌ای تاریخ نخوانده‌اند یا اطلاعات ندارند، بنابراین ممکن است تحت تاثیر این جریان‌ها قرار گیرند و نتیجه‌ی همه اینها آسیبی است که به وحدت و ملیت ما وارد می‌شود و بسیار خطرناک است.

قدیمی در پاسخ به این پرسش که با جریان‌سازی‌هایی که در نرم‌افزارهای ارتباطی ایجاد می‌شود چگونه می‌توان مقابله کرد؟ گفت: در حال حاضر که چنین جریان‌هایی وجود دارد، ما نمی‌توانیم فیلترینگ را انتخاب کنیم و اصل وایبر و غیره را حذف کنیم؛ بنابراین راه حل درست، آموزش و مقابله‌ی سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده است که اهداف جریان‌سازها را افشا کند.

او ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم که هرکس که اینگونه جریان‌سازی می‌کند، قصدش نابودی کشور است، چون اگر ما همه مقدسات را زیر سوال ببریم دیگر حرفی برای گفتن نداریم و در واقع عاملی برای وحدت باقی نمی‌ماند.

این استاد ارتباطات همچنین درباره‌ی اینکه عده‌ای معتقدند جریان‌سازی‌های اینچنینی نشأت گرفته از داخل است تا کسب بهانه‌ای برای فیلتر کردن نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل باشد، عنوان کرد: همه‌ این احتمالات وجود دارد، درهر صورت وسایل ارتباط جمعی قطعا و یقینا همواره در جامعه به وجود می‌آیند و توسعه پیدا می‌کنند و مردم نیز به آنها روی خوش نشان می‌دهند یا از آنها استفاده می‌کنند.

وی معتقد است: هیچ روش و رویه‌ای نمی‌تواند وسایل ارتباط جمعی را حذف کند و هرکس که به فکر حذف این وسایل است، مسلما آب در هاون می‌کوبد و نسبت به واقعیت جامعه و این فناوری‌ها متوجه و آگاه نیست چون جامعه توسعه پیدا می‌کند و انتظارات، تمایلات، خواسته‌ها و نگاه نسل‌ها تغییر می‌کند. این وسایل ارتباط جمعی وسایلی هستند که توسعه‌ی ارتباطات را در پی دارند.

قدیمی در پایان پیشنهاد کرد: باید سازمان‌های مردم نهاد ایجاد شوند تا با این قضایا مقابله‌ جدی کنند، ریشه‌های این جریان‌ها را شناسایی کنند و نگذارند این رویه‌های غلط و بداخلاقی‌های رسانه‌ای و ارتباطی توسعه پیدا کنند و همه چیز این کشور را به باد دهند.
کد مطلب: 32155
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
با تمسخر قومیت ها و طنز پردازی در مورد اقوام به شدت مخالف هستم. و هیچ بعید نیست که این جریان به منظور ایجاد اختلاف بین اقوام مختلف ایرانی سازمندهی شده باشد. اما نباید تمام این جریانات را از این زاویه دید. بعضی از این جریانات که معمولا به جای اقوام اشخاص و ایده ها و مسائل روز را هدف قرار میدهند کاملا خودجوش و برخواسته از مردمی بوده که نسبت به موضوعات مختلف معترض هستند. این شوخی‌ها و لطیفه‌ها در واقع پیغام‌هایی هستند که نباید نادیده گرفته شده و یا با انها برخورد شود بلکه باید مورد رمزگشایی قرار بگیرند و به انها پاسخ داده شود. گاهی مردم از ابزار طنز و شوخی برای مطرح کردن نیازها و کمبود‌ها و نارضایتی‌ها و مشکلات خود استفاده میکنند. مثلا در ظرف چند روز گذشته طنز های زیادی در مورد موبایل نسل سه و مخالفت هایی که با ان شده منتشر شده که حامل یک پیغام هستند. و ان این است که ما از این مخالفت ها و سخت گیری ها و مانع تراشی هایی که در برابر ورود تکنولوژی‌‌هایی که سالها است در کشورهای دیگه منسوخ شده و جای خودشون رو به تکنولوژی های جدید داده‌اند ناراحتیم. و به این که ما رو به دلایل خودخواهانه و بعضا واهی از تکنولوژی‌های روز دنیا محروم میکنید معترضیم. بعضی از این طنز ها ذیل بسیاری از سایت‌های خبری داخلی هم منتشر میشوند و بسیاری هم غیر قابل انتشار هستند اما از طرقی که در این مقاله اشاره شده منتشر میشوند. به نظرم نه در مورد این طنز‌ها بلکه در مورد نارضایتی‌هایی که منشا این طنز‌ها هستند باید احساس خطر کرد.
یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوب شما قضیه رو نگرفتی..... همین آزادی بیان باعث دلواپسی دوستان میشود!!!!! :-)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام