۱۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸

تدوین یک دستورالعمل جدید تصمیم گیری درباره فیلترینگ

ایتنا- یک مقام مسئول: فضای اینترنتی نیازمند نظارت مستمر است.
تدوین یک دستورالعمل جدید تصمیم گیری درباره فیلترینگ


عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی از تدوین دستورالعملی جدید در کارگروه، برای تصمیم گیری اعضا در حوزه پالایش و پایش فضای اینترنت کشور خبر داد.


به گزارش ایتنا از مهر، محمدرضا آقامیری با اشاره به سازوکارهای مدنظر برای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در جهت ساماندهی وضعیت فیلترینگ کشور که در سال ۸۷ توسط مجلس شورای اسلامی پیش بینی شد، اظهار داشت: در این کارگروه نمایندگان و اعضای متشکل از ۱۳ سازمان، وزارتخانه و نهادهای حاکمیتی در حوزه فیلترینگ و پالایش فضای اینترنت تصمیم گیری می کنند.

وی با تاکید بر اهمیت و فوریت تصمیم گیری در زمینه دسترسی به سایتهای اینترنتی گفت: کارگروه تعیین مصادیق به دلیل اهمیت و وسعت فضای اینترنت و با توجه به عدم امکان بررسی همه محتواهای غیر مجاز اینترنتی در کارگروه، پیشتر، تصمیم به تشکیل کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان ۷ نهاد، شامل وزارتخانه های ارشاد، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، ناجا، صدا وسیما و دادستانی کل کشور گرفت که این کمیته در خصوص پالایش مصادیق مجرمانه و مباحث مختلف در حوزه پالایش فضای اینترنتی کشور بررسی های کارشناسی لازم را انجام داده و چنانچه در مورد پالایش مصادیق جزئی (سایتهای غیرمهم) اجماع نظر حاصل می شد، هیات کارشناسی در مورد آن تصمیم گیری می کرد و چنانچه اختلاف نظری وجود داشت و یا تارنمای مورد بحث از سایتهای مهم و پربازدید بود، موضوع جهت تصمیم گیری نهایی در جلسات اصلی کارگروه مطرح می شد. این مصوبات مورد اتفاق اعضاء کارگروه تعیین مصادیق نیز بود که با توجه به محدودیت برگزاری جلسات کارگروه و وسعت و تعدد مصادیق مجرمانه اینترنتی، راهکار مطلوبی بود.

وی با تاکید براینکه این کمیته کارشناسی ۷ نفره به صورت قانونی و با صلاحدید اعضای کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ فعالیت می کرد ادامه داد: هم اکنون پیش نویسی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تدوین شده است که براساس آن سازوکار برای تصمیم گیری در عرصه فیلترینگ با تغییراتی همراه شود به این معنی که این کمیته کارشناسی به جای ۷ نفر با اکثریت نسبی اعضا تشکیل شده و تصمیم گیری در عرصه فیلترینگ با حضور همان اکثریت اعمال گردد که تفاوت این دو راهکار، در این است که در کمیته کارشناسی، اعضایی ملزم به رصد فضای اینترنتی بوده و در دستورالعمل جدید این گروه جای خود را به اکثریت نسبی داده است که البته در نهایت تفاوتی هم ندارد، چرا که برخی از اعضا، (مانند نمایندگان مجلس ) سازوکار رصد فضای اینترنتی را ندارند و به نظر می رسد باتصویب دستورالعمل جدید عملا همان روال سابق رقم خواهد خورد .

آقامیری با بیان اینکه پس از تدوین نهایی این طرح، جلسات برای پاکسازی و پالایش فضای اینترنتی کشور، با اکثریت نسبی اعضا برگزار می شود خاطرنشان کرد: این دستورالعمل داخلی با تاکید بر مشارکت حداکثری اعضای کارگروه فیلترینگ، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: فضای اینترنتی نیازمند نظارت مستمر است و براین اساس باید گروههای کارشناسی فعال در این زمینه تصمیم گیری کنند. علاوه بر این کارگروه تعیین مصادیق از وزیر ارتباطات خواسته است که با ارتقاء تجهیزات فیلترینگ و سامانه های هوشمندی که در اختیار کارگروه قرار دارد ، این امکان را فراهم کند که ضمن پالایش حداکثر مصادیق مجرمانه و سالم سازی فضای مجازی ، امکان دسترسی کاربران به محتوای مفید را به حداکثر میزان ممکن برساند و تاحد امکان خللی در راه پیشرفت علمی و ارتقاء آگاهی شهروندان کشور ایجاد نشود.

به گفته این عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ هم اکنون نیز کار نظارت و پالایش بر فضای اینترنت کشور متوقف نشده و در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، نمایندگان دولت نیز با سایر اعضا همگام بوده و ضرورت پالایش را مدنظر دارند و در این زمینه هیچگونه اختلاف نظری ما بین اعضاء کارگروه وجود ندارد.
کد مطلب: 31745
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
به جای واژه طولانی و ناجور " کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه" از این به بعد بگویید " پالایش گاه"!!!! :-)
feedback
Iran, Islamic Republic of
واژه طولانی و ناجور و ازار دهنده.
feedback
Iran, Islamic Republic of
حضرات محتوای مجرمانه رو طوری تعریف کرده اند که تمام سایت های دنیا رو تحت پوشش قرار بدهند تا بتوانند از هر سایتی که خوششون نیومد بزنند فیلتر کنند. ... به خودشون اجازه میدهند برای میلیون ها کاربر ایرانی تصمیم بگیرند. و به این ترتیب در ایران میلیون ها وبلاگ و وبسایت خبری و اجتماعی و بازی انلاین و دانلود اهنگ و غیره و غیره فیلتر میشوند. در حالی که باید کمی برای شعور و اراده مردم احترام قائل بودند و فقط سایتهای پــورنوگرافـی رو فیلتر میکردند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
این نگاه چوپان گوسفندی نسبت به خودتون و ما رو عوض کنید. اجازه بدید ما خودمون تصمیم بگیریم از چه سایتهایی بازدید کنیم و از چه سایتهایی نه. تعریف محتوای مجرمانه رو به یک جمله خلاصه کنید "سایت های پـورنوگرافی".
feedback
Iran, Islamic Republic of
لطفا دو تا چیز رو به مردم اطلاع بدین:
یکی اینکه چقدر تابحال بودجه و هزینه برای این فیلترینگ مصرف کردین توی این چند سال؟
دوم اینکه تابحال چه فایده ای داشته.
اگر جوابی دارین حتما دریغ نکنین.
feedback
Iran, Islamic Republic of
از بس در فیلترینگ سایت ها افراط کردند که هر کودکی شده متخصص دور زدن فیلترینگ. طرف برای دسترسی به تویتر ناچار میشه از فــیلترش‌کــن استفاده کنه که درنتیجه به تمام سایت های غیر اخلاقی هم دسترسی پیدا میکنه و به این ترتیب خودشون با دست خودشون سیستم فیلترینگشون رو بی اثر میکنند.
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
مطمعنا به جواب این سالها و خیلی از سوالهای دیگه نخواهیم رسید چون اگر غیر از این بود معنی بی فایده بودن اینکارشون کاملا آشکار میشد چون حقیقتا شاید حداقل ۶۰درصد کاربران اینترنت مجبور باز تاکید میکنم مجبور هستن از فیلترشکن استفاده کنند و شاید اگر مقدار کمی از اون هزینه های تجهیزات فیلترینگو به فرهنگ سازی و یا بالابردن کیفیت و سرعت اینترنت اختصاص میدادن وضعیت اینترنت ایران در جهان فاجعه بار نبود حتی از کشورهای منطقه. دیگه ۹۵٪اینترنت رو فیلترکردن کل اینترنت رو کردن محتوای مجرمانه و لابد همه هم مجرم و جاسوس و دست نشانده ووو هستن.
feedback
United States
شما از اینها توقع پاسخگویی دارید؟
استغفر الله ربی و اتوب الیه
feedback
Iran, Islamic Republic of
بله فضای اینترنت نظارت مسنمر میخواد...اونوقت هیچ نظارتی تو زندگی واقعی مردم وجود نداشته باشه اشکالی نداره.بسیار عالی که منو میخوان ببرین بهشت! بزنید بغل دیگه حالم بخورد...
feedback
Iran, Islamic Republic of
یک جوری حرف می زنه انگار همه کاربران بی دین و هرزه اند و این اقا مسئولیتش نجات ما از گمراهی در دنیا و اخرت است.

ای کاش به جای این همه دوندگی، کاری برای بهبود زیرساخت های اینترنت این کشور داغون می کردید.

مگه نه؟!!
feedback
Iran, Islamic Republic of
قصد نامید کردن دوستان رو ندارم اما نسل فعلی که کنترل اینترنت و بسیاری چیزهای دیگه رو در دست دارند نسلی هستند خشک و غیر منعطف و و... این که چرا این نسل اینطور شده رو جامعه شناسان باید مطالعه کنند و پاسخ بدهند. شاید اثرات جنگ بوده. اما نسل بعدی یعنی فرزندان همین اشخاص به مراتب منعطف تر هستند. و تا اون نسل جای این نسل رو نگرفته نباید انتظار بهبود وضع اینترنت رو داشت. که تا اون زمان ما همه پیر شده ایم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام