۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
واکنش‌ها به یک ادعا

آیا شرکت اپل در ایران نمایندگی دارد؟

ایتنا- تحریم‌ها، شایعه اسرائیلی بودن سهام‌داران اپل و البته فقدان سفارت امریکا در ایران از جمله موانع وجود نمایندگی اپل در ایران است.
آیا شرکت اپل در ایران نمایندگی دارد؟


چندی است که یک شرکت ایرانی اعلام کرده توانسته است نمایندگی رسمی اپل (APPLE) در ایران را دریافت کند و اسناد این شرکت نیز به تایید مراجع قانونی رسیده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مدیرعامل این شرکت که اعلام کرده نمایندگی رسمی اپل در ایران را دارد درباره صحت این موضوع اظهار کرد: در حال حاضر چیزی حدود ۱۵ شرکت در زمینه تلفن همراه در کشور فعالیت می‌کنند. در این بین اگر به برندهای کره‌ای ایمیل بزنید یا از آن‌ها استعلام بگیرید که با ایران ارتباط دارند یا نه، به دلیل تحریم‌های اقتصادی این موضوع را تکذیب خواهند کرد. برای مثال تا چند ماه پیش نیز شرکت سامسونگ اجازه ورود محصولات خود به ایران را نمی‌داد اما این مشکل از حدود یک ماه پیش برطرف شده است.

وی گفت: اعلام موضوع نداشتن نمایندگی در ایران از سوی صاحبان برند اپل تنها به دلیل بحث تحریم‌ها است و علت دیگری ندارد زیرا ما تمام مدارک لازم را ارائه دادیم و تنها نام مدیر عامل و هیات مدیره شرکت است که تغییر کرده که این موضوع نیز طبیعی است و هر شرکتی می تواند سهام خود را به فروش برساند و اعضا و هیات مدیره خود را تغییر دهد.

او با بیان اینکه اگر کاربری دستگاه اپل خود را به صورت مسافری از خارج از کشور تهیه و تعرفه گمرکی آن را پرداخت کند و برگه سبز کالایش را بگیرد گفت: ما می‌توانیم به صورت رایگان تمامی خدمات را به این فرد ارائه کنیم و در صورت ایجاد مشکل برای دستگاه آن را تعویض کنیم.

مهدی عبقری با اشاره به شش درصد تعرفه گمرکی و هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده که دولت از وارد کنندگان می‌گیرد گفت: ما وظیفه داریم که به تمامی محصولات اپل سرویس بدهیم؛ دولت با هر باری که وارد کشور می‌شود جنس ما را تست می‌کند و مکلف شده‌ایم بابت جنسی که به مردم ارائه می دهیم کارت گارانتی داشته باشیم. در صورتی که در هیچ جای دنیا شرکتی برای محصولاتش کارت گارانتی ارائه نمی‌کند.

لوگوی اپل را روی ساختمانمان نصب می‌کنیم
او درباره تغییر لوگوی شرکت اپل روی ساختمان اصلی شرکت وقایع گسترفارس گفت: لوگوی شرکت اپل به هیچ عنوان در ایران تغییر نکرده است چرا که این شرکت آمریکایی اجازه این کار را به ما نمی‌دهد.
ما یک شرکت وارداتی هستیم و لوگویی که روی ساختمان ما قرار دارد لوگوی وارداتی ما به حساب می‌آید. تمام کارت‌های گارانتی و هولوگرام‌هایی که روی اجناس خودمان زده‌ایم نیز لوگوی اصلی اپل است.

وی ادامه داد: شما ممکن است برای شرکتی که به ثبت رسانده‌اید ۱۰۰ مدل لوگو داشته باشید. لوگویی که روی ساختمان به چشم می خورد هیچ ارتباطی با اپل ندارد. در زمان عرضه محصولات اپل هیچ اثری از این لوگو نخواهد بود و به زودی نیز لوگویی که روی ساختمان قرار داده بودیم را تغییر خواهیم داد و لوگوی اصلی اپل جای آن را خواهد گرفت.

عبقری درباره اینکه قبلا هم شرکت دیگری ادعا کرده بود نمایندگی اپل در ایران است اما بعد از گذشت چند ماه مشخص شد این ادعاها دروغ بوده است پاسخ داد: در سال‌های قبل شرکتی تعهد داده بود تا از یکی از نمایندگی اپل در کشورهای عربی تفویض‌ نامه‌ای را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهد اما این اتفاق نیفتاد. من نیز در یک بازه زمانی در این شرکت فعالیت داشتم. اگر به سایت وزارت صنعت معدن و تجارت مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که این شرکت خود را به اسم نمایندگی رسمی آیفون به ثبت رسانده است. در حقیقت این ترفندی بود که خود افراد این شرکت به کار گرفته بودند و متاسفانه باعث تغییر دیدها شده است.

او در رابطه با اینکه چرا وکیل اپل به ایران نیامده و صحبتی نیز در رابطه با نمایندگی این شرکت نکرده است گفت: ایالات متحده آمریکا نشان برند خود را در تمامی کشورهایی که در حوزه آتی فعالیت می‌کنند به ثبت می‌رساند. حوالی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ ما تحریم‌هایی در رابطه با تجهیزات آی تی نداشتیم و برند اپل در ایران به ثبت رسید.
در رابطه با ثبت برند یک شرکت در ایران نیز باید بگویم برای این که یک شرکت بتواند برند خود را در ثبت کند باید سفارتخانه آن شرکت در کشور فعالیت داشته باشد. که این موضوع درباره آمریکا نمی‌تواند صدق کند به علاوه قانون ثبت شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد که یک شرکت خارجی به صورت ۱۰۰ درصد در کشورمان فعالیت کند بلکه باید با یک طرف ایرانی مشارکت داشته باشد.

سهامداران عمده اپل اسراییلی نیستند
وی در مورد اینکه گفته می‌شود بیشتر سهامداران اپل اسراییلی هستند و این موضوع طبق قانون واحده اسلامی در آینده ممکن است مشکلاتی را برای این شرکت ایجاد کند گفت: این خبر صحت ندارد. سیاست‌های اپل به این شکل نیست و در راستای سیاست‌های رژیم صهیونیستی حرکت نمی‌کند. شخصی در اینترنت نوشته بود که این شرکت در رژیم صهیونیستی نمایندگی دارد، در حالی که این گونه نیست و سیاست‌های مرکزی اپل همسو با رژیم صهیونیستی نبوده و سهامداران عمده آن اسراییلی نیستند.

او درباره این که چرا هنوز ایجاد اپل آی. دی برای ایرانیان مقدور نیست گفت: در رابطه با بحث اپل آی.دی نیز باید بگویم که بحث تبادل مالی و پولی باعث شده که ما نتوانیم اپل آی. دی را در ایران داشته باشیم. شرکت ما برای این موضوع حتی گیفت کارت‌های ریالی اپل در نظر گرفته است که کاربر می تواند با این گیفت کارت‌ها فعالیت مورد نظر خود را انجام دهد.

عبقری با اشاره به اینکه سیستم دولتی ایران بدون وجود نمایندگی اجازه ورود محصولات اپل را نمی‌دهد گفت: در حال حاضر افرادی که محصولات آیفون را در بازار ارائه می‌کنند با چه مجوزی این دستگاه را به فروش می‌رسانند؟ جنس را به صورت قاچاق وارد کشور می کنند و یک برگه هم به نام گارانتی روی آن می‌زنند و آن را بیمه می کنند و به مردم می فروشند. این در حالی است که سرویس سنترهای ما از لحاظ کیفیت در حد سرویس سنترهای دنیاست و این یک افتخار برای ما محسوب می شود.

وی درباره این که شرکت وقایع گستر فارس در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک شرکت توزیع کننده مطبوعات در شیراز به ثبت رسیده و واردات کالا و اخذ نمایندگی از طریق این شرکت چندان با این موضوع مرتبط نیست تاکید کرد: این شرکت قبلا یک تعاونی بوده و ما سهام‌ آن را خریداری کرده‌ایم و حالا بنده مدیر عامل این شرکت شده‌ام.

چگونگی اخذ نمایندگی از اپل
او دررابطه با چگونگی اخذ نمایندگی از این شرکت آمریکایی افزود: شرکت اپل از سال ۲۰۱۲ سیاست فروش را در رابطه با نمایندگی‌های خود تغییر داده است. در قدیم اپل محصولات خود را به صورت اپل پریمر ریسلر به فروش می‌رساند اما در حال حاضر به صورت ریسلر‌ نیز به فروش می‌رساند. یعنی شرکت می تواند نمایندگی داشته باشد که محصولات خود را خرید در خرید تهیه می‌کند.

وی ادامه داد: ما تا تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۳ در دسته بندی کشورهایی قرار گرفتیم که اپل به آن هیچ خدماتی ارائه نمی‌کرد. بعد ازاین تاریخ اپل نام ایران را از فهرست کشورهای تحریمی حذف کرد و بنا بر قانونی که خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده بود لایسنس دی به ایران تعلق گرفت. براساس لایسنس دی باید یک شخص آمریکایی یا شخصی که ایالات متحده او را از لحاظ حقوقی قبول داشته باشد اجناس را به ایران صادر کند.

او درباره عدم فعالیت این شرکت طی یک سال اخیر گفت: تنها دلیلی که ما از سال گذشته صبر کردیم و خدمات خود را ارائه ندادیم مراوادات پولی با آمریکا بود که این مشکل نیز به پشتوانه لایسنس دی برطرف شد. شرکت ما دقیقا با یک فرد آمریکایی که دولت ایالات متحده او را از لحاظ حقوقی قبول دارد در رابطه است و این موضوع نیز در لایسنس دی اشاره شده است. تمامی مدارک این فرد در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده شده و وزارتخانه نیز این موضوع را تایید کرده است.

وی ادامه داد: در حقیقت ما با استفاده ازشرکت مسترفون اینترنشنال لیمیتد در آسیا که در سایه قرار دارد بحث مراودات پولی خود را انجام می‌دهیم. تنها ما نیستیم که با این شیوه در حال کار کردن هستیم بلکه سایر نمایندگی‌ها نیز با این روش در حال انجام مراودات پولی خود هستند.

وی در مورد اینکه آیا عضو اتاق بازرگانی است یا خیر اظهار کرد: ما عضو اتاق بازرگانی هستیم چرا که هر کسی می خواهد واردات را انجام دهد باید از اتاق بازرگانی ایران کارت بازرگانی دریافت کند تا بتواند محصول خود را وارد کشور کند. ما عضو مجمع عالی واردات نیز هستیم و کارت بازرگانی هم داریم.

تکذیب رییس مجمع واردات
در حالی که مدیر عامل شرکت وقایع گستر پارس اعلام کرده که این شرکت زیر نظر مجمع عالی واردات به اخذ نمایندگی شرکت اپل در ایران اقدام کرده است، رییس مجمع عالی واردات این موضوع را رد کرد.

محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره چگونگی اخذ نمایندگی شرکت اپل از سوی شرکت وقایع گستر پارس اظهار کرد: مدیرعامل این شرکت پیش ازاین در کمیسیون موبایل مجمع عالی واردات فعالیت می کرده است ولی درحال حاضر این فرد عضو مجمع عالی واردات نیست.

برخوردار با اشاره به این‌که شرکت وقایع گستر پارس به هیچ عنوان زیر نظر مجمع عالی واردات اقدام به اخذ نمایندگی از سوی شرکت آمریکایی اپل نکرده است، تصریح کرد:‌ اگر هم این نمایندگی اخذ شده مربوط به امور اصناف است و باید آن نهاد نسبت به این موضوع توضیحاتی را ارائه دهد.

رییس مجمع عالی واردات با تاکید بر این‌که شرکت اپل به دلیل تحریم‌ها محصولات خود را درایران به فروش نمی‌رساند تصریح کرد:‌ حال این‌که چطور این شرکت توانسته نمایندگی دریافت کند را باید از امور اصناف پرسید.

وی با اشاره به اظهارات مدیر عامل شرکت وقایع گستر پارس مبنی بر این‌که این شرکت دارای کارت بازرگانی نیز هست، اظهار کرد: گرفتن کارت بازرگانی کاری ندارد هر کسی می تواند با اخذ نامه بیمه و مالیاتی کارت بازرگانی دریافت کند.

به گفته برخوردار، اگر این شرکت نمایندگی اپل آمریکا را دریافت کرده باید بتواند خدمات پس از فروش نیز ارائه دهد. این شرکت باید توضیح دهد که دقیقا چه خدماتی را از کمپانی اپل در ایران به عنوان خدمات پس از فروش ارائه می کند.

رییس مجمع عالی واردات با تاکید بر این‌که‌ اگر شرکتی به عنوان نمایندگی یک کمپانی درایران خدمات پس از فروش ارائه ندهد به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست بیان کرد: این شرکت اگر نامه‌ای از کمپانی اپل آورده باشد باید به مرکز امور اصناف ارائه کرده و این مرکز باید نسبت به عملکرد شرکت فوق پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی شنیده‌ها حاکی ازاین است که شما از سهامداران این شرکت هستید تاکید کرد: من به هیچ عنوان ربطی به این شرکت ندارم.

پاسخ رییس صنف فناوران رایانه تهران
گویا شرکت وقایع گستر پارس نامه‌ای از یک تولیدکننده در هنگ کنگ اخذ کرده و آن را به مرکز امور اصناف ارائه کرده و همین نامه مبنای ارائه مجوز نمایندگی شرکت اپل به شرکت وقایع گستر پارس شده است.

مهدی میر مهدی - رییس صنف فناوران رایانه تهران - در رابطه با این موضوع اعلام کرد: بازخورد بازار برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دوستان بازاری اعتقاد دارند که موضوعی که وقایع گستر فارس در رابطه با آن صحبت می‌کنند صحت ندارد. البته ما مرجع رسمی نیستیم و نمی‌توانیم صحت و درستی یک مطلب را مشخص کنیم. اما مدارک چون به تایید وزارت صنعت معدن و تجارت رسیده و ما زیر مجموعه این ارگان هستیم مدارک برای ما نیز مورد تایید است.

او ادامه داد: ما چیزی که می‌بینیم را اعلام می‌کنیم حال اگر پشت پردها چیز دیگری باشد ما برای آن صحبتی نداریم. به نظر من باید صحت مدارک توسط خود شرکت هم برای صنف فناوری اطلاعات و هم برای بازاری‌ها مشخص شود. به من اطلاع داده شده که نماینده‌ای از شرکت وقایع گستر فارس به همراه یک مامور از تعزیرات به چند واحده صنفی مراجعه و اعلام کرده که شما حق ندارید به غیر از کالایی که از طریق این شرکت وارد کشور می‌شود محصولی از اپل را به فروش برسانید.

به گفته او هیچ نماینده رسمی حق ندارد کسی که به صورت قانونی جنس به کشور وارد می‌کند را مورد تنبیه و محکومیت قرار دهد. اگر از فردی در صنف که بصورت قانونی درحال فعالیت است شکایت شود این حرکت قانونی نبوده و نباید صورت بگیرد. سایر نمایندگی‌های رسمی نیز چنین حرکاتی را انجام دادند ولی این موضوع در ارتباط با تقلبی بودن جنس بوده نه واردات آن.

وی با محکوم کردن این حرکت عنوان کرد: اگر شرکتی حتی نماینده رسمی در ارتباط با کسی که کالا را به صورت قانونی وارد کشور کرده و موظف به ارائه خدمت شده شکایتی بکند خود اتحادیه وارد عمل می‌شود، برخورد می‌کند و نمی‌گذارد نماینده مورد نظر مزاحم همکاران صنفی شود. البته اگر کالایی تقلبی باشد ما نیز شرکت مورد نظر را در این امر کمک می‌کنیم در غیر اینصورت این حرکت از طرف ما محکوم خواهد شد.

وقایع گستر پارس مجوز دارد
با تمام این اوصاف اما رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت و تجارت تاکید کرد که شرکت وقایع گستر پارس از وزارت صنعت و تجارت مجوز دارد.

محمد حسن نکویی مهر در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: شرکت وقایع گستر پارس قانونی بوده واز شرکتهای واسطه معتبر مجوز دارد.

به اعتقاد او هر شرکتی که با شرکت اصلی و یا شرکت‌های واسطه‌ معتبر قرار‌داد داشته باشد و بتواند خدمات پس از فروش ارائه دهد و تعهدنامه قطعات و خدمات پس از فروش را به دست آورد قانونی بوده و می تواند فعالیت کند.

وی افزود:‌ شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت کنند که از شرکت‌های اصلی و یا شرکت‌های واسطه نمایندگی می‌گیرند یعنی لزوما فقط شرکت مادر نیست یا از شرکت‌های واسطه معتبر می‌توانند نمایندگی بگیرند.

نبود نام ایران در سایت رسمی اپل
اما یکی از اعضای تیم روابط با مشتریان اپل در آمریکا گفت: نام این شرکت در دایرکتوری اپل یافت نشد. به علاوه نامی از ایران در سایت رسمی اپل نیست.

شلی سالوین در پاسخ به این سوال که آیا شرکت آمریکایی اپل در ایران نمایندگی رسمی، همکار یا فروشنده دارد بعد از جست و جوی نام شرکت مورد نظر پاسخ داد: نام این شرکت در دایرکتوری اپل یافت نشد.

این ارتباط از طریق شماره ۴۰۸۹۷۴۲۰۴۲ برقرار شده که متعلق به روابط عمومی اپل و منتشر شده برروی سایت این شرکت است.

همچنین سال گذشته نیز در آبان ماه کت مکنزی از معاونین دستیاران اجرایی اپل در پاسخ به اینکه آیا اپل در ایران فعالیت دارد یا خیر گفته بود: در حال حاضر اپل در حال بازنگری تصمیم‌گیریهای قانونگذاران ایالات متحده است و هنوز در موقعیت ورود به همکاری با شرکا یا خرده فروشان احتمالی قرار ندارد. در این مورد چنانچه تغییری صورت گرفت و تصمیم اپل حرکت رو به جلو بود، مایکل کولومب، مدیر منطقه ای برای ایران است و بلافاصله بعد از اخذ تصمیم با شما تماس خواهد گرفت.
کد مطلب: 30988
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
به جای اینکه ایران را جزیره کنید و به جای اینکه درهای تجارت و دانش را به روی خودمان ببندیم، با دیگران دست دوستی بدهیم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام