کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شارژ دستگاه موبایلی در ۱۰ دقیقه ممکن شد

25 خرداد 1393 ساعت 12:23

ایتنا - کارشناسان در حالت آزمایشگاهی موفق شدند نسل جدید باتری‌های لیتیوم-یونی مبتنی بر فناوری سیلیکون را 16 برابر سریع‌تر از مدل‌های کنونی شارژ کنند.




محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشمندانی از دانشگاه مهندسی Riverside Bourns موفق به ساخت فناوری جدیدی شده‌اند که به کمک آن می‌توان باتری دستگاه الکترونیکی قابل حمل را در کمتر از ۱۰ دقیقه شارژ کرد.


به گزارش ایتنا از رایورز، در این اقدام محققان معماری خوشه‌ای جدیدی از نانوتیوب‌های کربنی ارایه کرده‌اند که بر پایه فناوری سیلیکون و به صورت سه‌بعدی ساخته شده است و برای قطب آنود در باتری‌های لیتیوم-یونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فناوری به دستگاه‌های الکترونیکی همراه امکان می‌دهد به جای آنکه به مدت یک ساعت به شارژر متصل باشند، در کمتر از ۱۰ دقیقه انرژی مورد نیاز آنها تامین شود.

باتری‌های لیتیوم-یونی قابل شارژ هستند و برای دستگاه‌های الکترونیکی همراه و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما این باتری‌ها با محدودیت‌ها و مشکلات فراوان روبه‌رو هستند و محدودیت ظرفیت، زمان شارژ شدن، اندازه و وزن مهم‌ترین موارد منفی در مورد آنها محسوب می‌شود.


سیلیکون یک نوع از مواد آنودی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا مجموع ظرفیت آن برای نگهداری از انرژی ۱۰ برابر بیشتر از گرافیت‌هایی است که در بخش آنود باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌شوند.

اما کارشناسان می‌گویند که اگر فناوری جدید مبتنی بر سیلیکون را جایگزین سیستم کنونی باتری‌های لیتیوم-یونی کنیم زمان آن‌ها برای شارژ شدن به ۱۰ دقیقه کاهش میابد، ظرفیت آن‌ها برای ذخیره انرژی ۶۳ درصد بیشتر می‌شود و باتری نسبت به مدل‌های کنونی ۴۰ درصد سبک‌تر و کوچک‌تر می‌شود.

کارشناسان در حالت آزمایشگاهی موفق شدند نسل جدید باتری‌های لیتیوم-یونی مبتنی بر فناوری سیلیکون را ۱۶ برابر سریع‌تر از مدل‌های کنونی شارژ کنند.
 


کد مطلب: 30910

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/30910/شارژ-دستگاه-موبایلی-۱۰-دقیقه-ممکن

ايتنا
  https://www.itna.ir