۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰

نخستین رایانه بزرگ IBM پنجاه ساله شد

ایتنا - شرکت IBM پنجاهمین سالگرد تولد رایانه System/360 را در تاریخ ۷ آوریل 2014 برگزار کرد و طی این مراسم تول توضیح داد که این اتفاق چگونه آغاز شد.
نخستین رایانه بزرگ IBM پنجاه ساله شد


چند دانشجوی رشته مهندسی که برای پروژه دانشگاهی طرحی را مطرح کرده بودند، تصمیم گرفتند در خارج از فضای دانشگاهی روی آن کار کنند و اشکالات آن را برطرف سازند.


به گزارش رایورز، این طرح پس از گذشت مدتی توجه یک شرکت بزرگ الکترونیکی را به خود جلب کرد تا با سرمایه‌گذاری روی آن، محصول نهایی را به سوددهی برساند.

این اتفاق مربوط به ساخت یک ابزار کاربردی یا گوشی تلفن نمی‌شود؛ بلکه این ماجرا در سال ۱۹۶۴ میلادی رخ داد و شرکت IBM با سرمایه‌گذاری روی آن رایانه System/360 را عرضه کرد.

"پت تول"(Pat Toole) یکی از مهندسان حاضر در این گروه در این خصوص گفت: «در آن زمان احساس می‌کردیم که در مسیر درست حرکت می‌کنیم.»


فناوری System/360 نخستین فرزند از خانواده‌ای بود که برای ۲۰ سال پس از این اتفاق حاکمیت بازار جهانی رایانه‌های سازمانی را در دست گرفتند.

شرکت IBM پنجاهمین سالگرد تولد رایانه System/۳۶۰ را در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۴ برگزار کرد و طی این مراسم تول توضیح داد که این اتفاق چگونه آغاز شد.


تول در سال ۱۹۶۰ از دانشگاه Detroit در رشته مهندسی برق فارق‌التحصیل شد و چند سال طول کشید تا او پروژه دانشگاهی خود را تقویت کند.
در آن سال‌ها موتور جت، جایگزین هواپیماهای معمولی شد و برای نخستین بار، مبحث انرژی هسته‌ای مورد مطالعه قرار گرفت.

دهه ۱۹۶۰ زمانی بود که برای نخستین بار از لوله‌های خلاء در ترانزیستورها استفاده شد و تول که در حوزه مهندسی و طراحی جامدات تحصیل کرده بود، بازار کاری گسترده‌ای را پیش‌روی خود می‌دید.


شرکت IBM در آن دوره زمانی از نظر اهمیت شبیه به گوگل و اپل بود و همین مسئله باعث شد تا تول برای کار در این شرکت اقدام کند و با این اتفاق، او به شرکت IBM کمک کرد تا نسل جدید ترانزیستورهای خود را بسازد.

رایانه‌ System/360 فناوری‌های فراوانی را در خود جا داده بود که هر یک از آن‌ها برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گرفتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدارهای یکپارچه اولیه اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که تولید چنین سیستمی برای IBM یک ریسک بزرگ محسوب می‌شد. زیرا این شرکت در آن زمان ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد تا System/360 را به تولید انبوه برساند.

تول هم‌اکنون مدیریت مرکز IBM World Trade به عنوان بازوی جهانی IBM برای توسعه فناوری را برعهده دارد.
 
کد مطلب: 30028
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام