۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۹

فیلترینگ فقط روی سایت‌های مستهجن/بدهی150میلیارد تومانی صداوسیما به ارتباطات/نسل سوم موبایل برای همه

ایتنا- مروری بر اخبار چند روز گذشته- بهمن 1392
فیلترینگ فقط روی سایت‌های مستهجن/بدهی150میلیارد تومانی صداوسیما به ارتباطات/نسل سوم موبایل برای همه


خدمات عمومی مخابراتی در ۷۵۹ روستا افتتاح شد/ واگذاری GPRS تا پایان سال ۹۳
خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) در ۷۵۹ روستای کشور شامل ۵۳۲ روستای زیر ۲۰ خانوار و ۲۲۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در ۲۷ استان کشور صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.

 بر اساس سرشماری سال ۹۰ مرکز آمار ایران، ۳۸ هزار و ۱۱۴ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد یک‌هزار و ۸۸۰ روستا فاقد تلفن خانگی بودند، اما با اجرای طرح USO در ۳ سال گذشته یک‌هزار و ۶۳۰ روستا از امکان تلفن خانگی برخوردار شده‌اند. در این راستا قرار است طبق پیش‌بینی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال ۹۳ حدود ۲۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار که هم‌اکنون فاقد تلفن خانگی هستند تحت پوشش تلفن خانگی و تلفن همراه و اینترنت در حد GPRS قرار گیرد.

همچنین بر اساس طرح خدمات عمومی اجباری در حوزه ICT از میان ۱۱ هزار و ۲۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار فاقد ارتباط تلفن عمومی هم اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ روستا تحت پوشش تلفن عمومی قرار گرفته‌اند و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار فاقد این امکانات هستند که قرار است تا نیمه اسفند امسال به یک هزار نقطه روستایی زیر ۲۰ خانوار حداقل یک ارتباط تلفن عمومی و در ۵۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد ارتباط نیز امکان تلفن خانگی با پوشش تلفن همراه، دسترسی به اینترنت و استفاده از فکس تامین شود.

در مراسم راه اندازی افتتاح پروژه USO که همزمان با دهه فجر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده است، علی اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات USO را الزامی از سوی اتحادیه بین‌المللی مخابرات عنوان کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه فراهم کردن امکان استفاده از سرویس‌های پایه مخابراتی، فناوری اطلاعات و خدمات پستی برای تمامی مردم جامعه و مناطق محروم است.

وی با بیان اینکه در این راستا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دستورالعمل اجرایی ارائه خدمات عمومی الزامی ICT را با هدف تحقق ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه تصویب کرده است، اضافه کرد: در این پروژه مکان مشارکت اقتصادی بخش عمومی غیردولتی، بخش تعاونی و بخش خصوصی و نیز تشویق سرمایه‌گذاری‌های جدید در زیرساخت‌ها و دسترسی شهروندان به خدمات ارتباطی فراهم می‌شود.

عمیدیان تامین تلفن خانگی برای روستاهای ۲۰ خانوار به بالا، تامین حداقل یک خط تلفن عمومی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار و ایجاد دفتر ارتباطات روستایی در روستاهای ۷۰ خانوار به بالا را از جمله برنامه‌های در دست اقدام عنوان کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: پوشش ارتباطی موبایل در جاده‌های بین روستایی، تامین تلفن همگانی و اینترنت در اماکن عمومی شهرها، پوشش موبایل و دسترسی به اینترنت در روستاهای کشور از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباطات مخابراتی در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

پروژه USO در دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

در مراسم راه اندازی این پروژه‌ها به صورت همزمان در ۲۷ استان کشور، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از طریق ویدئو کنفرانس با استان‌های مختلف کشور ارتباط برقرار کرد.



طلب ۱۵۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات از صدا و سیما
در گزارش تفریغ بودجه ۹۱ اعلام شد که شرکت زیرساخت سال‌ها خدمات مخابراتی صدا و سیما را تامین کرده اما هزینه خدمات را طبق قراردادهای مبادله شده دریافت نکرده؛ وزیر ارتباطات رقم طلبکاری را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

در بندی از گزارش تفریغ بودجه ۹۱ اعلام شده شرکت ارتباطات زیرساخت (در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در سالیان متمادی خدمات مخابراتی «یکی از نیروها» و «سازمان صدا و سیما» را از طریق اجاره کانال، دکل و فضا، برق و پهنای باند ترانسپورد، تامین کرده، اما آن‌ها هزینه این خدمات را طبق تعرفه مصوب و قراردادهای مبادله شده، نپرداخته‌اند.

روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبلغ طلب وزارت ارتباطات از سازمان صدا و سیما را اعلام کرد.

محمود واعظی که به عنوان نماینده دولت از حذف تبصره ۶ الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۲ دفاع می کرد، در مجلس ‌گفت: وزارت ارتباطات امکانات خود را برای پاسخ به نیاز تمام نهادها و دستگاه‌ها در اختیار آن‌ها می‌گذارد. دولت این امکانات را در اختیار صدا و سیما و سایر ارگان‌هایی که علاقه‌مند به استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای، فیبر نوری و بقیه امکانات هستند، قرار می‌دهد.

وی افزود: ما همه امکانات خود را در اختیار صدا و سیما گذاشته‌ایم. امروز نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان بابت اجاره کانال‌ها از صدا و سیما طلبکار هستیم، اما باز هم به خدمت‌دهی خود ادامه می‌دهیم، چرا که به هر حال این امکانات باید در اختیار همگان قرار بگیرد.

***
پست در صدد کسب جایگاه پیشخوان دولت الکترونیک
وزیر ارتباطات گفت: سازماندهی و برنامه‌‌ریزی منسجمی برای کسب جایگاه واقعی پیشخوان دولت الکترونیک با تقویت بستر فناوری اطلاعات و ایفای نقش رابط بین تمامی سازمان‌های دولتی و مردم با استفاده از شبکه الکترونیک پست صورت گرفته است.

محمود واعظی در جلسه‌ای با مدیران پستی، بر لزوم بازنگری ساختار سازمانی شرکت پست و طراحی ساختار جدید با رویکرد مبتنی بر مشتری‌مداری تاکید کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ارتقای سطح کیفی خدمات پستی و افزایش ضریب اعتماد مردم به خدمات پستی، نیازمند مهندسی مجدد فرآیندها است؛ به طوری که تعهدات هر یک از سرویس‌ها به طور دقیق اجرا و رضایتمندی حداکثری مشتریان حاصل شود.

وی طراحی و راه‌اندازی سامانه مدیریت پاسخگویی به شکایات و درخواست‌های مشتریان را اقدامی موثر در جلب رضایتمندی مشتریان عنوان کرد و اطلاع‌رسانی گسترده در این خصوص را خواستار شد.

واعظی درخصوص توسعه سرویس‌های نوین پستی بیان داشت: اعتبار قابل ملاحظه‌ای به منظور توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در جهت احیای سرویس‌های جاری و راه‌اندازی سرویس‌های نوین الکترونیکی نظیر بازار الکترونیک شرکت پست و پست لجستیک در برنامه پیش‌بینی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به نقش پست به عنوان پیشخوان دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: سازماندهی و برنامه‌‌ریزی منسجم برای کسب جایگاه واقعی پیشخوان دولت الکترونیک از طریق تقویت و بهبود بستر فن‌آوری اطلاعات و ایفای نقش رابط بین تمامی سازمان‌ها و موسسات دولتی و مردم با استفاده از شبکه الکترونیک پست کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مسیر تحقق اهداف این برنامه کلان با فراز و نشیب‌هایی روبرو است، اظهار امیدواری کرد با اتکال به پروردگار و با پیگیری اینجانب و حمایت دولت تدبیر و امید قطعاً به اهداف مورد نظر دست خواهیم یافت و در آینده‌ای نزدیک شبکه پستی مدرن، توانمند، سرآمد و در خور ملت ایران را خواهیم داشت.


***
آغاز پخش ۲۴ کانال قطع شده ماهواره‌ای ایران از دیشب
معاون وزیر ارتباطات گفت: نمایندگان یوتل‌ست و اینتل‌ست با تجهیزاتی که متعلق به خودشان بود، ادعای ارسال پارازیت از طرف ایران به سمت این ماهواره‌ها را بررسی کردند و چون کذب بودن این ادعا مشخص شد، از شب گذشته پخش ۲۴ کانال ماهواره‌ای ایران بار دیگر آغاز شد.

علی‌اصغر عمیدیان در پاسخ به فارس در خصوص رایزنی با مجامع بین‌المللی و اتحادیه جهانی مخابرات برای پخش مجدد شبکه‌های تلویزیونی ایران از ماهواره، گفت: از شب گذشته با هماهنگی‌های صورت‌گرفته پخش ماهواره‌ای ۲۴ کانال تلویزیونی قطع شده ایران بار دیگر از سر گرفته شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: نشست‌هایی با RRB (کمیته قوانین رادیویی اتحادیه جهانی مخابرات ITU) و نمایندگان یوتل‌ست و اینتل‌ست در خارج از کشور برگزار شد، در آن جلسات براساس ادعاهای قبلی مبنی بر اینکه پارازیت‌هایی از سمت ایران به سمت کریرهای ماهواره‌ای آن‌ها ارسال می‌شود، بررسی شد.

وی ادامه داد: با توافق انجام‌شده و تجهیزاتی که از خود آن‌ها گرفتیم، در دو نقطه از کشور این تجهیزات فعال شده‌اند، آنچه که ثبت شد نشان داد که ادعای آن‌ها مبنی بر ارسال پارازیت از سمت ایران به سمت ماهواره‌های آن‌ها در نتایج ثبت‌شده نشان داده نشد.

وی ادامه داد: آن‌ها همچنین در مورد برنامه‌هایی که از سمت صدا و سیما به سمت یوتل‌ست پخش می‌شود، موردی را مطرح کردند مبنی بر اینکه صدا و سیما قراردادی با یک شرکت خصوصی داشته که این برنامه‌ها را تحویل شرکت‌های ماهواره‌ای امریکایی بدهند تا آن‌ها پخش کنند.

عمیدیان گفت: به دنبال طرح این ادعا، ما در جلسات از آن‌ها خواستیم تا خودشان بیایند و بررسی کنند که از طریق مجموعه صدا و سیما پارازیتی روی برنامه‌های رادیو و تلویزیونی آن‌ها پخش نمی‌شود.

وی ادامه داد: آن‌ها قبول کردند و RRB نیز به کارشناسان خود مسئولیت داد که این موضوع را بررسی کنند تا مشخص شود پارازیت یا برنامه‌ای که آن‌ها اسمش را پارازیت می‌گذارند، صحت دارد یا خیر.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آن‌ها از یک طرف برنامه‌های ایران را قطع کردند و از طرفی دیگر با ایران قرارداد داشتند. صدا و سیما برای مدتی این برنامه‌ها را قطع کرد که مشخص شود ادعای ارسال پارازیت از طریق برنامه روی ماهواره‌ها صحت ندارد.

عمیدیان اضافه کرد: قرار شد که آن‌ها این برنامه‌ها را برای مدت ۶۰ روز به صورت آزمایشی پخش کنند و اگر برخلاف ادعای آن‌ها پارازیتی نباشد، پخش برنامه‌های صدا و سیما برای همیشه ادامه پیدا کند.

عمیدیان تأکید کرد: آن‌ها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که چون ایران ارسال پارازیت را قطع کرده، ما پخش مجدد برنامه‌ها را از سر گرفته‌ایم، اما این ادعا را رد کرده‌ایم و در نامه‌ای نیز کتباً اعلام کرده‌ایم که ما همچنان که در گذشته پارازیتی به سمت ماهواره‌ها ارسال نمی‌کردیم، اکنون نیز نمی‌کنیم، شما طبق کار کارشناسی خود به این نتیجه رسیده‌اید که پخش مجدد برنامه‌ها را آزاد کنید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در واقع آن‌ها می‌خواستند وانمود کنند که ایران پذیرفته در گذشته پارازیت روی ماهواره‌ها انداخته در حالی که بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که خود آن‌ها انجام داده‌اند (اندازه‌گیری‌ها از راه دور فعال شد) پذیرفتند که پارازیتی نبوده است.

عمیدیان اظهار داشت: حتی در آن جلسه اعلام کردیم که از سمت صدا و سیمای ایران هیچ برنامه رادیو و تلویزیونی بدون هماهنگی روی کریرهای آن‌ها پخش نمی‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از شب گذشته پخش ۲۴ کانال تلویزیونی و رادیویی ایران از ماهواره آغاز شده است.



همگانی شدن نسل سوم موبایل از اول شهریور/ فیلترینگ تنها مشمول سایت‌های غیراخلاقی
محمود واعظی امروز یکشنبه در حاشیه افتتاح پروژه‌های خدمات مخابراتی به ۷۵۹ روستای کشور و ۱۹ دفتر خدمات بانکی در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 یکسان سازی کدهای استانی از سر گرفته می شود
وی با بیان اینکه تا پایان سال و نهایتاً تا پایان فروردین ماه ۹۳ به ۴ هزار روستای کشور اینترنت خواهیم داد، گفت: به طور جدی به دنبال اجرای طرح هم کدی تلفن ثابت هستیم و بر این اساس نیز به مخابرات توصیه کردیم این کار را دنبال کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از یک ماه گذشته بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کارگروهی برای بررسی سیاست های وزارت ارتباطات در خصوص یکسان‌سازی کدهای استانی تشکیل شده است تا نتیجه این کارگروه را به ما اعلام کرده و تعرفه‌های جدید برای این طرح ابلاغ کنیم در این راستا قرار است تلفن ثابت در مناطق مختلف کشور هم‌کد شود و برقرای ارتباط موبایل نیز بدون هزینه جابجایی انجام گیرد.

 برقراری رومینگ ملی میان اپراتور ها
واعظی از برقراری رومینگ ملی میان اپراتور های موبایل در سال آینده خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم این ارتباط میان اپراتورهای مختلف برقرار شود تا چنانچه در مکانی سیم‌کارت مشترک به دلیل نبود آنتن از دسترس خارج می‌شود بتواند بلافاصله اپراتور دیگری این خط مشترک را تحت پوشش قرار داده و ارتباط مشترک قطع نشود.
وی گفت: در این راستا همراه با رومینگ ملی مصوبه جابجائی شماره موبایل اپراتورها را نیز در دستور کار داریم و قرار است کارگروه تشکیل شده در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی‌های لازم را دراین زمینه انجام دهد.
وی افزود: در همین حال مقدمات واگذاری پروانه اپراتور خدمات مخابراتی اجباری را برای سال آینده به منظور نصب و نگهداری خدمات مخابراتی درمناطق محروم و روستاها را در دستور کار قرار خواهیم داد.

 خصوصی سازی پست در سال آینده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از خصوصی‌سازی شرکت پست در سال آینده خبر داد و گفت: تلاشمان ساماندهی پست است تا این شرکت که تا کنون مظلوم واقع شده است به جایگاه اصلی خود که تنها نامه بردن نیست برسد.

 همگانی شدن نسل سوم موبایل از اول شهریور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه انحصار نسل سوم موبایل که هم اکنون در اختیار اپراتور رایتل است در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۳ به اتمام می‌رسد و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد گفت: از اول شهریور ۹۳ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اپراتور های دیگر می‌توانند خدمات نسل سوم موبایل را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ به دنبال واگذاری نسل چهارم موبایل نیز هستیم گفت: کارگروهی دراین زمینه در حال بررسی است تا بتوانیم پروانه ارائه این خدمات را به یک اپراتور جدید واگذار کنیم به اپراتور های موجود با توجه به ارزیابی کیفیت و خدمات‌رسانی مطلوب اجازه دهیم این تکنولوژی را وارد کشور کنند.

 پخش مجدد کانال های ماهواره ای العالم و پرس تی وی
به گزارش مهر، واعظی از پخش مجدد ۲۴ کانال ماهواره‌ای از طریق ماهواره های یوتل‌ست و اینتل‌ست که چندی است قطع شده خبر داد و گفت: فضایی که دولت جدید در عرصه بین‌الملل بوجود آورده به مسایل مختلف بین‌المللی کمک می‌کند و در این زمینه نیز با نشست‌های صورت گرفته با مسئولان ماهواره‌های یوتل‌ست و اینتل‌ست در خارج از کشور توانسته‌ایم ادعای قبلی این ماهواره‌ها را مبنی بر ارسال پارازیت از ایران رفع کنیم و با رفع نگرانی‌های موجود هم اکنون برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بر روی این ماهواره‌ها برقرار شده است.

 واگذاری امور فیلترینگ هوشمند به سه دانشگاه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه درباره عدم اجرای فیلترینگ هوشمند تاملی در کار نیست گفت: فیلترینگ هوشمند کار بسیار پیچیده و دقیقی است که باید با جدیت دنبال شود. از این رو با سه گروه از دانشگاه‌های مختلف برای اجرای این طرح قرارداد منعقد کرده‌ایم که این سه گروه هم زمان کار می‌کنند و هر کدام زودتر به نتیجه رسیدند این طرح را اجرایی خواهیم کرد.
وی گفت : تلاش این است که در کشور غیر از سایت‌های غیراخلاقی مابقی سایت‌های اینترنت در اختیار مردم قرار گیرد و دنبال این نیستیم که با این مسایل کار تبلیغاتی کنیم و باید نیازهای مردم را درنظر گیریم.


***
اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به صدا و سیما برای سیگنال‌رسانی زمینی
نمایندگان مجلس مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال برای سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌ها و مراکز رادیویی و تلویزیونی به سازمان صدا و سیما اختصاص دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) خانه ملت رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ را ادامه دادند و تبصره الحاقی ۶ را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات بند ۴۴ ردیف ۵۳۰۰۰۰ برای سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌ها و مراکز رادیویی و تلویزیونی، ارتقای پوشش سیگنال‌رسانی در سطح کشور با کمک فیبر نوری و لینک فرستند‌ه‌های سیگنال‌رسان به سازمان صدا و سیما اختصاص می‌یابد تا از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام شود.

دلیل این تصمیم کسری بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی صدا و سیما و برنامه توسعه پخش دیجیتال و توسعه زیرساخت صدا و سیما در سیگنال رسانی زمینی بوده است.

نماینده سازمان صدا و سیما در صحن مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با پیشنهاد حذف تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، گفت: حدود دو سه سال است که مقامات امنیتی کشور تاکید دارند تا علاوه بر ماهواره، سیگنال‌رسانی زمینی را هم تکمیل کنیم.
با توجه به منازعات جدی که با غرب داریم در صورتی که تهدیدات غرب عملیاتی شود صداوسیما ۳۵ درصد از پوشش داخلی خود را از دست می‌دهد و غیر از استان‌ها و شهرهای بزرگ مناطق دیگر تحت پوشش صداوسیما نخواهند بود.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد تومانی که از محل تبصره الحاقی ۶ در نظر گرفته شده برای توسعه فیبر نوری است که در راستای توسعه زیرساخت های مخابرات است و مخالفتی با این بخش ندارد.
از سوی دیگر وزارت ارتباطات خود موظف است فیبر نوری را به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و از آن جا به شهرهای کوچک و ایستگاه های فرستنده بفرستد.

اما وزیر ارتباطات مخالف جدی تصویب این تبصره بود. او معتقد است با تصویب یک تبصره برنامه‌های وزارت ارتباطات معطل می‌ماند.

محمود واعظی به عنوان نماینده دولت در دفاع از حذف تبصره ۶ الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۲ در مجلس، گفت: در روز رای اعتماد گفتم که با ۳ هزار میلیارد تومان خدمات‌دهی به مناطق محروم و روستایی و جبران عقب‌افتادگی‌های گذشته را انجام خواهیم کرد. این برنامه‌ریزی را انجام دادیم و سپس دولت از ما خواست تا ۵۰۰ میلیارد تومان را برای رفع کمبودها به دولت بدهیم. این کار را کردیم و به رقم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۳ رسیدیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: چگونه می‌توانم با این هزینه این برنامه را اجرایی کنم؟ هم‌اکنون تمام روستاها از من اینترنت می‌خواهند. تمام دستگاه‌ها از من امکانات می‌خواهند؛ قول‌هایی که امروز به مردم داده‌ام بر اساس اطمینانی است که مردم به ما کردند.

وی گفت: اگر ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات کم کنید، نه می‌توانیم به اهداف برنامه توسعه پنجم برسیم و نه آنچه که برای روستاها و مناطق محروم قول دادیم عملی کنیم.

واعظی در نهایت از نمایندگان مردم خواست به این تبصره رأی ندهند که در نهایت با رای مثبت نمایندگان، این تبصره به تصویب رسید.


***
روستاهای دارای ۳ هزار نفر جمعیت ADSL ندارند/ تأخیر یک ساله در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات
رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس با گلایه از عقب‌ماندگی‌های ارتباط رسانی به روستاها گفت: بسیار تأسف‌انگیز است که روستاهایی با بیش از ۳۰۰۰ نفر جمعیت ADSL ندارند.

رمضانعلی سبحانی‌فرد امروز در مراسم افتتاح خدمات عمومی الزامی ارتباطات و فناوری اطلاعات (UFO) به ۷۵۹ روستای کشور اظهار داشت: وزارت ارتباطات دولت یازدهم بیشترین توجه را به ارتباط رسانی در روستاها داشته است.

رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس افزود: علیرغم تمام تلاش‌ها اما عقب ماندگی زیادی در ارتباط رسانی به روستاها وجود دارد؛ برای مثال هم‌اکنون روستاهای دارای بالای ۳۰۰۰ نفر جمعیت ADSL ندارند و بسیار تأسف‌انگیز است.

وی با اشاره به برخی دیگر از عقب‌ماندگی‌ها در حوزه ICT گفت: باید سهم صنعت ICT از تولید ناخالص ملی به ۲ درصد برسد اما هم‌اکنون ضعف‌هایی را در بخش‌های مختلف از جمله صادرات نرم‌افزار و تولید شاهد هستیم که مانع از تحقق این هدف می‌شود.

سبحانی فرد همچنین با اشاره به تاخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات طبق برنامه پنجم توسعه، گفت: باید تا پایان سال گذشته از شبکه ملی اطلاعات برخوردار می‌شدیم که چنین نشده است.

رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس با اشاره بودجه ۹۳ وزارت ارتباطات گفت: در ابتدا ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای وزارت ارتباطات مصوب شده بود که وزارت ارتباطات می‌تواند با رقمی نزدیک به این بودجه کارهای بزرگی انجام دهد.


***
هزینه‌های بالای رایتل و نارضایتی مشترکان
مدتی است که برخی از مشترکان اپراتور سوم تلفن همراه از برخی هزینه‌های بالایی که به آن‌ها تحمیل می‌شود گلایه دارند.

برخی مشترکان رایتل این‌گونه عنوان می‌کنند که رقم قبض‌های آن‌ها نسبت به ماه‌های گذشته تفاوت قابل توجهی داشته و یا شارژ‌های آن‌ها بسیار زود به پایان می‌رسند.

در این میان برخی مشترکان که از سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور سوم استفاده می‌کنند می‌گویند شارژ آن‌ها نسبت به گذشته در مدت زمانی به مراتب زودتر به پایان می‌رسد، حتی گاهی برخی از این افراد این‌گونه عنوان کرده‌اند که شارژ آن‌ها در مدت زمانی کمتر از دو شبانه‌روز به پایان رسیده است.

برخی مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی رایتل نیز در صورتی که طرح‌های مختلف را فعال نکرده باشند، در موارد متعدد با افزایش رقم قبض‌های خود مواجه شده‌اند و براین باورند که این مبالغ با میزان مصرف آن‌ها تناسبی ندارد؛ حتی برخی از کاربران خطوط دائمی رایتل به این نکته اشاره کرده‌اند که با وجود فعال‌کردن طرح مصرف بی‌نهایت اینترنت قبضی ۱۳۰ هزار تومانی به دست آن‌ها رسیده است و آن‌ها در استفاده از اینترنت دچار مشکل شده‌اند.

بنابر اظهارات این افراد در صورت پیگیری موضوع به آن‌ها گفته می‌شود که به صفحه‌ای که در این زمینه برروی سایت رایتل وجود دارد مراجعه کنند اما مراجعه به این صفحه نیز گویای آن است که این صفحه در حال حاضر در دسترس نیست.

اگرچه در این زمینه مدیران اپراتور سوم تاکنون توضیحی رسمی ارائه نکرده‌اند، اما اظهارات غیررسمی گویای آن است که مدتی است در این زمینه اپراتور سوم با مشکلات فنی مواجه شده‌ است.


***
تخفیف ۵۰ درصدی به همراه‌اولی‌ها در امارات
نرخ مکالمات رومینگ امارات برای مشترکین همراه اول ۵۰ درصد کاهش یافت.
به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، طی مراسمی در برج همراه، با حضور مدیرعامل همراه¬ اول و قائم مقام گروه اتصالات، به منظور رفاه حال و کاهش هزینه های مشترکین همراه اول که در کشور امارات متحده عربی از سیم کارت خود استفاده می ¬کنند، الحاقیه تخفیف ۵۰ درصدی رومینگ امضاء شد.

بر اساس این گزارش بدنبال انعقاد قرارداد همکاری بین این دو اپراتور، از روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه تعرفه هر دقیقه تماس از سیم کارت ¬های همراه اول در امارات با ایران از ۳۰۰۰۰ریال به ۱۵۰۰۰ریال، تماس داخلی از ۱۰۰۰۰ریال به ۷۰۰۰ریال و ارسال پیامک از ۷۰۰۰ریال به ۴۰۰۰ریال کاهش می یابد.

این گزارش می افزاید:‌ طبق این قرارداد از این پس تماس دریافتی دقیقه ¬ای ۱۰۰۰۰ریال و دریافت پیامک در کشور امارات رایگان است.
کد مطلب: 29472
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام