۰
plusresetminus
شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵

فیلترینگ پیام‌رسان‌ها مختص ایران نیست

ایتنا- یک کارشناس: به جای فیلتر کردن این‌گونه برنامه‌ها بهتر است فرهنگ‌سازی شود.
فیلترینگ پیام‌رسان‌ها مختص ایران نیست


یک کارشناس مسائل فناوری اطلاعات با اشاره به فیلتر شدن سرویس پیام‌رسان وی‌چت در ایران گفت: بستن سرویس‌های نظیر وی‌چت در ایران تاثیری ندارد چراکه امروز وی‌چت را می‌بندند فردا کاربران به سراغ برنامه جایگزینش می‌روند و این روند به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند و درنهایت تنها هزینه‌هایی را بوجود می‌آورد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، سیامک اظهار کرد: به علاوه هر حرکتی نیز صورت بگیرد عده‌ای با استفاده از وی پی ان این فیلترینگ را زیر پا می‌گذارند. می‌توان دلیل اعمال فیلترینگ روی اپلیکیشن وی‌چت را حدس زد.

برخی قابلیت‌های این اپلیکیشن، مثل چت تصادفی با افراد و یافتن کاربرانی که در فاصله نزدیک هستند باعث شده بود که برخی تناقضات فرهنگی به وجود بیاید و احتمال دارد که دلیل اعمال این فیلترینگ این موضوع باشد. شاید فیلترینگ سرویس WeChat توجیهی فرهنگی را با خود به همراه داشته باشد.

وی در ادامه به توسعه این برنامه در بین کاربران ایرانی اشاره کرد و افزود: در نگاه اول ممکن است بگوییم دلیل بستن وی‌چت در ایران همین موضوع بوده است اما هنگامی که نگاهی به سایر شبکه‌های پیام‌رسان همچون وایبر، لاین و تانگو می‌اندازیم متوجه می‌شویم که این سرویس‌های نیز خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند.

این کارشناس در رابطه با بحث فیلترینگ در سایر نقاط دنیا و اعمال آن روی برنامه‌های پیام‌رسان اظهار کرد: مسئله فیلترینگ سیستم‌های پیام‌رسان در بستر اینترنت چیزی نیست که مختص کشور ما باشد.
در سایر کشورهای دنیا حتی کشورهای اروپایی محدودیتهایی روی این سرویس‌ها اعمال می‌شود. برای مثال در کشورهایی حاشیه خلیج فارس این سرویس‌ها بسته می‌شوند تا کاربران مجبور به استفاده از خدمات دولتی باشند.

او در پایان راهکار را در فرهنگ‌سازی دانست و مطرح کرد: وی‌چت اخیرا در بین کاربران ایرانی توسعه پیدا کرده بود و خیلی از مردم از این سرویس استفاده می‌کردند. در نهایت به نظر من به جای بستن برنامه‌ها بهتر است فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه انجام دهیم.
کد مطلب: 28945
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام