۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۹
یک کارشناس مطرح کرد

حضور تماشاگرنماها در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا- تصور کنید لیونل مسی بخواهد کاربران ایرانی را که در صفحه شخصی وی در فیس‌بوک کامنت‌های نه چندان مناسب گذاشته‌اند، پیگیری کند!
حضور تماشاگرنماها در شبکه‌های اجتماعی


همزمان با پایان قرعه‌کشی جام جهانی و همگروهی ایران با آرژانتین، صفحه منتسب به لیونل مسی در فیس‌بوک آماج حملات کاربران ایرانی قرار گرفت که برخی نظرها به شدت توهین‌آمیز بود؛ یک کارشناس در این باره اعتقاد دارد: کسانی که روی صفحه فیس‌بوک مسی توهین‌هایی را انجام داده‌اند همان افرادی هستند که در ورزشگاه‌ها به داور و سایر بازیکنان داخلی توهین می‌کنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، علیرضا شیرازی در مورد احتمال برداشتن فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و اینکه آیا نظارت بر چنین صفحاتی از طریق آدرسهای آی‌پی می‌تواند تاثیری برروی کاهش چنین موضوعاتی داشته باشد گفت: من فکر نمی‌کنم کاربران در این موضوع خاص اهمیتی به ثبت شدن IP خود در سیستم داخلی کشور بدهند.
ممکن است در بعضی از موارد کاربران موضوعاتی را به دلیل کنترل شدن شبکه‌ها رعایت کنند اما وقتی با چنین افرادی در ورزشگاه‌ها برخورد جدی نمی‌شود، نباید انتظار برخورد با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه این موضوع از سمت مسی پیگری نخواهد شد اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که بازیکن تیم آرژانتین تمایلی به پیگیری این موضوع داشته باشد، اما موضوع دیگر این است که مراجع قضایی بخواهند به دنبال افرادی باشند که چنین اقداماتی را برروی صفحات فیس‌بوک انجام داده‌اند؛ در این مساله نیز باید به سوابق قبلی توجه کرد. درحقیقت کسانی که در صفحه مسی توهین‌هایی را انجام داده‌اند افرادی هستند که در ورزشگاه‌های داخلی نیز این عمل را تکرار می‌کنند.

وی در رابطه با بحث فرهنگی این موضوع افزود: شاید اگر قبلا در ورزشگاه‌ها جلوی اینکار گرفته می‌شد و در این زمینه فرهنگ‌سازی‌هایی صورت می‌گرفت و یا حتی برخوردهایی با تماشاگرنما‌ها می‌شد، دیگر شاهد نفوذ آن به شبکه‌های اجتماعی نبودیم. درحقیقت این موضوع از شبکه‌های اجتماعی نشات نمی‌گیرد بلکه ریشه آن در اتفاقات درون ورزشگاه است.

شیرازی در ادامه به گسسترش اینترنت در بین اکثر کاربران ایرانی اشاره کرد و گفت: حال همان افرادی که شیشه‌های اتوبوس را خرد می‌کردند به اینترنت نیز دسترسی دارند و چنین فعالیت‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.

مدیر بلاگفا در رابطه با اینکه ممکن است به علت استفاده از IPهای خارجی برای ورود به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، عده‌ای از این موضوع سواستفاده کنند گفت: احتمالاتی مبنی بر چنین موضوعاتی نیز می‌تواند وجود داشته باشد اما ما نمی‌توانیم واقعیتی را که در ورزشگاه‌هایمان می‌افتد را کتمان کنیم. آیا افرادی که در ورزشگاه به بازیکنان توهین می‌کنند نیز از خارج از کشور آمده‌اند؟

وی در رابطه با اقداماتی که باید برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی انجام داد مطرح کرد: رسانه‌ها، ساختار ورزشی و فرهنگی کشور باید به سمتی برود تا تماشاگران را ارتقاء دهد.
به نظر من شروع چنین اتفاقی از خود رسانه ملی آغاز شد که اگرچه عمدی نبود ولی موجی را در شبکه اجتماعی بوجود آورد. باید از افرادی که تاثیرگذار هستند دعوت شود تا بوسیله همین افراد چنین مشکلات فرهنگی از پایه حل شود.

به اعتقاد او چنین فرهنگی بعضا در بین مربیان و بعضی از بازیکنان نیز وجود دارد. البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که چنین مشکلاتی حتی در کشورهای پیشرفته نیز به چشم می‌خورد چراکه بعضی از طرفداران افراطی فوتبال چنین برخوردهایی را در تمام نقاط دنیا انجام می‌دهند.
باید تعداد چنین افرادی را در جامعه با فرهنگسازی محدود کرد؛ اگر چنین فرهنگی ایجاد شود بسیاری از مشکلات ما چه در شبکه اجتماعی و چه در فضای واقعی حل می‌شود.
کد مطلب: 28749
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام