۲
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۳

وزیر ارتباطات تاکید کرد: سرعت اینترنت‌مان پایین است/از مردم می‌خواهم به ما فرصت بدهند

ایتنا- با توجه به فراگیر شدن اینترنت در سطح خانواده‌ها، پهنای باند کم و در نهایت سرعت پایینی بر اینترنت کشور حاکم است.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: سرعت اینترنت‌مان پایین است/از مردم می‌خواهم به ما فرصت بدهند


وزیر ارتباطات و فناوری درباره توجه به بخش خصوصی تاکید کرد: موضوع توجه به بخش خصوصی در این ۱۰۰ روزه پیگیری شده و من با همه شرکتهای بخش خصوصی جلسه داشتم که بتوانیم مشکلات این بخش را ارزیابی کنیم و این مشکلات زمانی حل می‌شود که پیوند جدی صورت گیرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی در مورد فعالیتهای وزارتخانه خود اظهار کرد: وزارت ارتباطات در زمینه‌های مختلف فعال است و ماموریت‌های مختلفی را بر عهده دارد و یک بخشی که مردم با آن بیشتر در ارتباط هستند موضوع تلفن ثابت و موبایل است. بخش دیگر بخش هم IT و اینترنت و هر چه که به نوعی به اینترنت مربوط است.

وی افزود: از سوی دیگر موضوع ماهواره و فعالیتهای مربوط و سنجش از راه دور، همچنین ماهواره‌های مخابراتی از موضوعات مطرح در وزارتخانه به شمار می‌رود.

واعظی در ادامه تاکید کرد: بخش مهم دیگر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و مرکزی است که در تمام امور ارتباطی، مخابراتی و همه آنچه که به ماهواره‌ها و جامعه بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط است را تنظیم می‌کند و در کل همه اینها وظایف مشخصی هستند که از باب صنفی به عهده ما است.

او ادامه داد: وظیفه مهم دیگر در حوزه ICT زیرساخت توسعه کشورهاست؛ همه کشورهای دنیا برای رسیدن به اهداف زیرساخت توسعه خود اولین گام را توسعه و پیشرفت ICT می‌دانند و این مساله جزو وظایف مهم دیگر ماست که در حال حاضر با جلساتی که رییس جمهوری داشتیم تاکید شده که در این مورد پیشرفت کنیم.

وی در ادامه درباره ماموریت‌های وزارتخانه خود تاکید کرد: بخش دیگر حمایت از بخش خصوصی، تولید داخلی، پژوهش داخلی و صدور خدمات فنی مهندسی در عرصه ICT است.

واعظی در ادامه درباره کارنامه ۱۰۰ روزه گذشته وزارتخانه گفت: در این ۱۰۰ روز من برای مشکلاتی که احساس کرده بودم و فکر می‌کردم که می‌شود در زمان کوتاه به آنها پرداخت، یک برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت طراحی کردم.

او تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص وزارتخانه ما که قرار بود در نوبت قبل ادغام شود و اوضاع نابسامانی که وجود داشت در واقع اولین ادغامی که انجام دادم بازگشت آرامش در سطوح مختلف از کارشناسی تا مدیران به وزارتخانه بود.
قدم دوم برنامه‌ریزی راهبردی با تشکیل یک شورای راهبردی و برنامه مشخصی که ارائه و دنبال شد و سوم مساله مطالبات به حق مردم که در ارتباط با وزارتخانه ما وجود دارد که به انجام برسانیم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر اینترنت فراگیر شده و در همه سطوح خانواده‌ها، شهرستانها به صورت گسترده وجود دارد. پهنای باند ۷۱.۶ گیگابایت بر ثانیه بود که با برنامه‌ریی صورت گرفته ۴۰ گیگابایت بر ثانیه در این ۱۰۰ روز اضافه شد و الان ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه است.

واعظی تاکید کرد: همکاران ما زحمت کشیدند و گام مهمی را برداشتند برای اینکه در این دوره ۱۰۰ روزه تولید داشته باشند. در رابطه با پهنای باند در داخل ۶۲۰ گیگابایت بر ثانیه داشتیم که امروز به ۸۲۰ گیگابایت بر ثانیه رساندیم. همچنین در رابطه با فیبر نوری و امواجی که در داخل وجود دارد در این ۱۰۰ روزه ۱۵۰ کیلومتر فیبر نوری کشیده شد؛ همه این امکانات در رابطه با زیرساخت بوده که ما تا به امروز توانستیم فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سیاست‌های دولت تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم از جیب مردم ضعف مدیریت‌ خودمان را بپوشانیم و آقای روحانی تاکید دارند که وزرا تا آنجا که می‌توانند مانع افزایش تعرفه‌ها شوند. بر همین اساس و تصمیماتی که در دولت قبل گرفته شده که تعرفه‌های تلفن ثابت و موبایل افزایش پیدا کند و تا به امروز من مانع شدم و خوشبختانه شرکتهای همراه اول و ایرانسل هم همراهی کردند.

وی افزود: شرکت مخابرات مشکلات زیادی دارد که ما سعی کرده‌ایم که مشکلات مخابرات و همراه اول را از طریق دیگر پیگیری و حل کنیم که در این صورت فشار نه به مردم وارد شود و اپراتورها که وظیفه حمایت از آنها بر دوش ماست به خوبی از حمایت برخوردار باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری درباره موضوع توجه به بخش خصوصی تاکید کرد: موضوع توجه به بخش خصوصی در این ۱۰۰ روزه پیگیری شده و من با همه شرکتهای بخش خصوصی جلسه داشتم که بتوانیم مشکلات این بخش را ارزیابی کنیم و این مشکلات زمانی حل می‌شود که پیوند جدی صورت گیرد.

وی افزود: ما در وزارت ارتباطات به دنبال تصدی‌گری نیستیم. ما فکر می‌کنیم وظیفه‌مان سیاست‌گذاری است و این که راه را هرچه بیشتر برای بخش خصوصی هموار کنیم.

واعظی درباره برنامه وزارتخانه خود در حوزه ICT گفت: ما چهار پروژه بزرگ را طراحی و برنامه‌ریزی کردیم و باید بتوانیم آنچه که برنامه پنجم به ما تکلیف کرده را انجام دهیم و امیدواریم در چهار پروژه‌ای که طراحی کردیم برای این پروژه‌ها بتوانیم تبصره‌ها و ردیف بودجه را نیز تنظیم کنیم تا بلافاصله مقدمات کار فراهم شود.

واعظی افزود: ما امیدواریم با عنایت دولت و سازمان برنامه و بودجه در زمینه‌های ICT، مخابرات و IT عقب افتادگی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم را جبران کنیم. بدین معنا که بسترهای مناسب در زمینه اینترنت و برداشتن گام‌های جدی همچنین برای برنامه‌های نسل سوم و چهارم پروانه‌های جدیدی به بخش خصوصی ارائه دهیم.

واعظی درباره‌ی علت اینکه ایران نتوانسته است از میانگین شاخص ارتباطات فناوری و اطلاعات منطقه‌ای پیشی بگیرد، گفت: در برنامه پنجم تاکید شده که ایران دوم در منطقه باشد و در چشم‌انداز ۲۰ ساله هدف‌گذاری شده که ایران جایگاه اول را داشته باشد اما امروز که با هم صحبت می‌کنیم به دلیل مشکلات موجود ما پانزدهم منطقه هستیم، بالاخره زمانی جایگاه بالا می‌رود که یک عزمی برای افزایش وجود داشته باشد و اگر امروز من نتوانم برای دولت، مجلس و شورای عالی فضای مجازی خوب تفهیم کنم که نقش ICT هم برای توسعه و هم برای خدمت‌رسانی به مردم کجا است طبیعی می‌شود که پیشرفت چشمگیری نداشته باشیم و عقب بیفتیم.

وی درباره تشریح وزارتخانه اظهار کرد: وزارتخانه‌ای که در طول چهار سال سه تا وزیر عوض کند طبیعی است که نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند . وزارتخانه‌ای که از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است و در دنیای امروز نسل تکنولوژی در این رشته زمان تغییر بسیار کوتاهی دارد، یعنی حدود یکسال قبل نسل سوم به وجود آمد و در اجلاس اخیر سران ITU بحث نسل چهارم مطرح است، بنابراین این تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است و ما باید همگام با تحولات جهانی و پیشرفت تکنولوژی پیش رویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نقش نخبگان گفت: ما در رشته IT، کامپیوتر، مخابرات و برق و الکترونیک بهترین متخصصین را در داخل کشور داریم و فارغ‌التحصیلان ما در شرکتهای خوب مشغول هستند، بنابراین ما سرمایه انسانی بزرگی در دست داریم که اگر بتوانیم از این سرمایه‌ها برای خدمت در این عرصه استفاده کنیم، می‌توانیم تا پایان برنامه پنجم را اجرا و عملیاتی کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر اگر وضعیت رنکینگ خودمان را تغییر دهیم من امیدوارم تا چهار و پنج سال آینده بتوانیم به چهار، پنج کشور اول برسیم.

واعظی درباره توسعه شبکه مجازی و جایگاه فنی و کیفی آن تاکید کرد: وضعیتی که الان ما با آن مواجه هستیم از نظر تلفن همراه و تعداد وضعیت قابل قبول در سراسر کشور است و هر کسی که تلفن همراه بخواهد می‌تواند از یک اپراتور مورد نظر تهیه کند.

وی در ادامه افزود: این که یک رقابت سالمی بین اپراتورهای مختلف به وجود بیاید می‌تواند قابل قبول باشد و در واقع اگر رقابت و تعداد اپراتورها بیشتر شود، مردم قدرت انتخاب‌شان بیشتر می‌شود و می‌توانند به سمت اپراتوری بروند که سرویس بهتری می‌دهد.

وی افزود: من اعتقاد دارم رقابت باید در تعرفه‌ها هم نمایان شود یعنی یک اپراتور با پنج بسته پیشنهادی وارد عرصه شود و مردم احساس کنند که اگر به سمت این اپراتور بروند شرایط بهتر است و با توجه به وضعیت خدمات بیشتری دریافت می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری درباره سرعت اینترنت تاکید کرد: ما سرعت اینترنت‌مان پایین است و مردم برای گرفتن اینترنت در نوبت هستند.

وی افزود: باید یک زیرساخت و سرمایه‌گذاری صورت گیرد که محصول این سرمایه‌گذاری بستر پهنای باند و مخابرات را در اختیار اپراتورها قرار دهیم.

واعظی در ادامه گفت: ما اعتقاد نداریم که باید مستقیم به مسائل دسترسی وارد شویم بلکه اعتقاد داریم اینها کارهای بخش خصوصی است.

بخش خصوصی در کشور ما باید یاد بگیرد کارهای بزرگ انجام دهد و از این طریق اشتغال هم به وجود می‌آید.

وزیر فناوری اطلاعات ادامه داد: ما در این ۱۰۰ روزه مقدمات کار را فراهم کردیم و آرمان‌مان این است که دوره اول کاری‌مان هدف‌گذاری کنیم و همه سعی‌مان را می‌کنیم که به این اهداف برسیم. امروز هدف‌گذاری صورت گرفته و هدف‌ها به مردم اعلام شده است و امیدواریم در نهایت با کمک مردم و مسوولان کار انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره‌ی برنامه وزارتخانه برای وارد کردن بخش خصوصی توضیح داد: اولین اقدام ما این بود که به یک معاونت خود را ماموریت دادم برای حمایت از پژوهش و تولید داخلی چه در مرکز تحقیقات مخابرات ایران و چه در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز تحقیقاتی از بخش خصوصی حمایت کنیم و بتوانیم در پروژه‌های‌مان این بخش را با خود همراه کنیم.

وی افزود: من از شرکت مخابرات، ایرانسل و همراه اول خواستم که از آن دسته از کارهایی که در داخل کشور تولید می‌شود در خطوطی که به وجود می‌آوریم استفاده شود.

واعظی تاکید کرد:‌ من اعلام آمادگی کردم که پول تحقیقات را می‌دهم و چون تحقیقات کلید توسعه است ما نمی‌توانیم نسبت به تحقیق و پژوهش در این عرصه بی تفاوت باشیم و شعار تولید داخلی دهیم. بر این اساس بودجه‌ای که برای تحقیق در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در نظر گرفته شده در راستای نیاز‌های ICT کشور تامین می‌شود؛ به طور کلی باید یک بسیجی به وجود بیاید که بتوانیم از تولید داخلی خودمان استفاده کنیم.

وی در ادامه یادآوری کرد: الان حدود ۲۰ درصد فارغ التحصیلان ریاضی و فنی در حوزه ICT هستند و این مجموعه از کسانی تشکیل شده که در دانشگاه‌ها رتبه بالا دارند. ما باید نخبه‌ها را جذب کنیم چون در آینده مدیران آینده کشور کسانی هستند که ما امروز در بدنه وزارت ارتباطات جذب‌شان می‌کنیم و اینها کسانی هستند که در آینده وزارتخانه را مدیریت می‌کنند.

او در ادامه درباره نقش وزارت ارتباطات در ایجاد اشتغال در کشور تاکید کرد: وزارت ارتباطات می‌تواند نقش مهمی که در به وجود آوردن اشتغال داشته باشد. ما در این رشته می‌توانیم با سرمایه‌گذاری کم محصولات زیادی داشته باشیم. این رشته‌ای است که در آن بنگاه‌های کوچک و شرکت‌های پنج نفره تا شرکت و بنگاه‌های بزرگ می‌تواند تشکیل شود و ما برای همه اینها برنامه داریم.

واعظی ادامه داد: بر این اساس فکر می‌کنیم یکی دیگر از وظایف مهم در این وزارتخانه ایجاد اشتغال است ولی نه اشتغال دولتی؛ ما برنامه داریم ۲۵ تا ۳۰ درصد زیرساخت را فراهم کنیم و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد و در نهایت اشتغال به وجود بیاید و درنهایت امیدوارم با تعاملی که با بخش خصوصی شروع کردیم و فضا را باز کردیم برای سرمایه‌گذاری این امکان ایجاد شود.

واعظی در ادامه درباره توسعه مناطق محروم کشور تاکید کرد:‌ شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه‌های بزرگی است که هم در برنامه پنجم به وزارت ارتباطات و دولت تفهیم شده و هم در حکم مقام معظم رهبری به شورای عالی مجازی جزو اولویت‌ها قرار گرفته که ما در اولین جلسه این شورای عالی مجازی که با حضور سران سه قوه و تعدادی از وزرا و اعضای حقیقی تشکیل شد، اولین موضوعی که در برنامه مطرح شد آن بود که وزارت ارتباطات مدل مفهومی شبکه را آماده کند.

وی تاکید کرد: این شبکه سه لایه دارد که لایه اول زیرساخت است و یک لایه دسترسی و لایه دیگر محتوا که در لایه‌ی اول و دوم ما باید با همکاری مرکز ملی شورای فضای مجازی و دبیرخانه آماده‌سازی را انجام دهیم و لایه سوم که محتواست تمام وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی را در برمی‌گیرد.

واعظی تاکید کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید که این شبکه می‌خواهد جایگزین اینترنت جهانی شود که ما در پاسخ تاکید می‌کنیم، آنچه که ما به مردم ارائه می‌دهیم یک اینترنت بیشتر نیست. یعنی این نیست که دو خط وارد اینترنت وارد منزل شود؛ درواقع وقتی که شما از آنچه که در داخل است استفاده کنید، می‌توانید با امکانات وسیعی که فراهم شده و با سرعت بالای دو مگ پهنای باند در دسترس مردم قرار می‌گیرد و ارزان‌تر هم خواهد بود. در حقیقت این شبکه ملی جایگزین اینترنت بین‌الملل نمی‌شود بلکه یک دسترسی پرسرعت است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در اینجاست که ما می‌توانیم به راحتی دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت و آموزش الکترونیک را با هم تعریف کنیم.

واعظی در ادامه درباره مشکلات اینترنت شهرستانها و شهرهای کوچک گفت: من درک می‌کنم که مشکلات زیادی وجود دارد که ما با تمام امکانات سعی به حل آن داریم و از مردم کمی وقت می‌خواهیم تا زیرساخت را مهیا کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سرعت نیاز مردم از آن امکاناتی که تولید می‌شود، بیشتر است. به طوری که ما ۱۰۰ روز قبل پهنای باند‌مان ۷۱ بود امروز ۱۱۰ است و من قول دادم در ۱۰۰ روز دوم به ۱۵۰ برسد و تا فروردین به ۲۰۰.

وی تاکید کرد: امروزه اینترنت برخلاف آنچه که در اوایل بود، خودش یک دانشگاه است؛ یعنی مردم با اینترنت همه کارهای علمی‌شان را می‌توانند انجام دهند همچنین بسیاری از نیازهای اقتصادی از دستگاه‌ها بدون مراجعه به سازمان مورد نظر صورت می‌گیرد من از مردم می‌خواهم که به ما فرصت بدهند تا بتوانیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

واعظی در مورد بحث یکسان‌سازی هزینه‌ها گفت: ما علاقه‌مندیم که استان‌ها با شهرهای مختلف‌شان هم‌کدسازی شوند و برای موبایل هم همه بتوانند با یک قیمت با هم صحبت کنند ولی مساله‌ای که مورد اختلاف نظر همکاران من و شرکت مخابرات و همراه اول است درباره این است که اگر بخواهد این کار صورت گیرد، چه مقدار به تعرفه‌ها اضافه خواهد شد.

وی افزود: همکاران من در وزارت ارتباطات اعتقاد دارند رقم پیشنهادی، رقم بالایی است که به مردم فشار وارد می‌کند و با بررسی‌های ما معلوم شد خانواده‌هایی هستند که هم‌کد‌سازی در زندگی‌شان اثری ندارد ولی باید رقم قابل توجهی را بر اساس طرح قبلی پرداخت کنند. بنابراین در حال حاضر ما به دنبال راهکاری هستیم که هم‌کد سازی صورت گیرد ولی تعرفه‌ها اگر هم قرار است افزایش پیدا کند، افزایش معقولی داشته باشد.

وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات در مورد شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز بسیار فعال هستند و در ایران شبکه‌های اجتماعی خارجی در کل منفی نیست یعنی اگر شما به فیس‌بوک یا توییتر مراجعه کنید بسیاری، یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر اطلاعات مفیدی دارند و خیلی از محققان تجربیات‌شان را روی صفحه‌هایشان در دسترس قرار دادند.

وی افزود: البته در شبکه‌های اجتماعی خارجی صفحات نامناسب هم وجود دارد و با مشورتی که با همکاران‌مان انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی را گسترش دهیم و من در اینجا می‌خواهم از همکارانم در دولت خواهش کنم که به شبکه داخلی روی بیاورند تا بتوانیم به تقویت این شبکه بپردازیم.

واعظی در مورد وضع استخدامی شرکت‌هایی که با وزارتخانه کار می‌کنند تاکید کرد: در دولت قبل استخدام‌های زیادی صورت گرفت و در این مدت رزومه‌های زیادی دریافت و بررسی شد و بسیاری از بخش‌های ما می‌تواند با تعداد کمتری اداره شود ولی من احترام می‌گذارم به کسانی که در گذشته جذب شدند و بنا ندارم کسانی که برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند را جابجا کنم چراکه با کارهای جدیدی که تعریف شده ما افراد جدیدی را اضافه نمی‌کنیم ولی تعدیل وضعیت دست من نیست و بستگی به سیاست دولت دارد.

وی افزود: با توجه به آن چه که دست من است، بنا ندارم کسانی که کار می‌کنند را جابجا یا تعدیل کنم بلکه به دنبال کارها و پروژه‌های جدیدی که در دستور کار قرار دارد هستیم تا با آموزش در این بخش‌ها از نیروها استفاده کنیم.

واعظی که در برنامه دو و نیم ساعت در شبکه خبر سخن می‌گفت، درباره وضعیت تلفن در شهرهای جدید تاکید کرد:‌ ما بنا داریم مشکلاتی را که در شهرهای جدید و یا مسکن مهر وجود دارد حل کنیم و یک تفاهمی را این هفته همکاران من با شرکت مخابرات داشتند تا مشکلات حل شود و من امیدوارم خانواده‌های ساکن این شهرها بتوانند راحت زندگی کنند.
کد مطلب: 28667
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر رجایی
feedback
متاسفانه شما حتی توانایی رفع فیلتر فیسبوک را نیز ندارید...
Arash
feedback
71.6 + 40 = 100 ????
وزیر محترم مرسی ازین که ریاضی به ما یاد دادید .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام