۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۹
اجرای مصوبه رگولاتوری و کاهش قیمت سیم کارت همراه اول؛

قیمت سیم کارت 912 به حدود 160 هزار تومان رسید

ایتنا- قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول در بازار تا حدود ۱۶۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
قیمت سیم کارت 912 به حدود 160 هزار تومان رسید




به گزارش ایتنا از ایسنا، چندی پیش سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد قانون‌گذار درحوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور این‌گونه مصوب کرد که از این پس لازم است قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول کاهش پیدا کند.


این سازمان در جلسه‌ای که تاریخ ۳۰ خردادماه ۹۲ برگزار کرد این گونه در نظر گرفت که سیم‌کارت‌های دائمی با تضمین همراه اول با قیمتی معادل ۱۵۶ هزار تومان به علاوه مالیات بر ارزش افزوده به فروش برسند.

در واقع بر اساس این مصوبه، شرکت مخابرات ایران مکلف شد برای فروش سیم‌کارت‌های همراه اول مبلغ ۳۶ هزار تومان را به عنوان تضمین در نظر گرفته و برای تعرفه اتصال نیز مبلغی معادل ۱۲۰ هزار تومان اعمال کند که در مجموع جمع این موارد به ۱۵۶ هزار تومان می رسد.

همچنین در این مصوبه و در تبصره‌ای تاکید شده بود که دارنده پروانه می‌تواند در صورت درخواست مشترک و توافق وی مبلغی را به عنوان هزینه رومینگ بین‌الملل دریافت کند و پس از مراجعت و تسویه حساب الباقی سپرده را به فرد بازگرداند که البته دریافت این مبلغ کاملاً اختیاری بوده و دارنده پروانه نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی خریدار را مجبور به پرداخت مبلغ تضمین خدمات رومینگ کند.

اما این مصوبه هم به مانند برخی دیگر از مصوبات سازمان تنظیم مقررات با چند ماهی تاخیر عملیاتی شد اما در نهایت حال اینگونه عنوان می شود که بازار شاهد عرضه سیم کارت های ۱۶۲ هزار تومانی همراه اول بوده و در سیم کارت های جدید مبلغ ودیعه یا تضمین سیم کارت‌ها تا حدود یک سوم کاهش یافته و به ۳۶ هزار تومان رسیده است.

اما در ارتباط با این که تکلیف ودیعه یا تضمین مشترکانی که پیش از این سیم کارت های همراه اول تهیه کرده‌اند چه می‌شود هم چند روز پیش مظفر پوررنجبر _ مدیر عامل مخابرات ایران _ این‌گونه خاطر نشان کرد که این ودایا قابل استرداد نخواهد بود و در نهایت کاربران این سیم‌کارت‌ها می‌توانند سیم‌کارت خود را پس دهند.

داود زارعیان – سخنگوی شرکت مخابرات ایران – در گفت‌وگو ایسنا، در ارتباط با سیم کارت های ارزان همراه اول اظهار کرد: از سال ۷۳ که فروش سیم‌کارت در ایران آغاز شد، قیمت‌ها از ۵۰۰ هزار تومان شروع شد و بعدها به تدریج کاهش یافت که به ۲۵۰ هزار تومان رسید.

وی ادامه داد: در این میان همواره بخشی از این قیمت‌ به عنوان ودیعه در نظر گرفته شده می‌شد که بالاترین ودیعه‌ی ما حدود ۲۹۸ هزار تومان و پایین‌ترین آنها حدود ۱۵۰ هزار تومان بوده است.

زارعیان هم چنین عنوان کرد: پس از آمدن تلفن‌های اعتباری نیز کاربران سیم‌کارت‌های دائمی در مقایسه با کاربران سیم کارت های اعتباری از دو مزیت برخوردار شدند که یکی از آنها تعرفه‌ی پایین‌تر و دیگری امکان داشتن مکالمه تا سقف ودیعه بود.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: براساس تعرفه‌ها افرادی که سیم‌کارت‌های اعتباری در اختیار دارند با تعرفه ای ۵۰ درصد گران‌تر از کاربران سیم‌کارت‌های دائمی مکالمه می کنند، از سوی دیگر کاربران اعتباری ملزم به آن هستند که پیش از مکالمه مبلغی را به عنوان شارژ وارد کرده و پس از آن اقدام به استفاده از خدمات سیم کارت کنند در حالی که افرادی که سیم‌کارت‌های دائمی در دست دارند، می‌توانند به اندازه‌ی ودیعه خود مکالمه کنند و خط آنها یکطرفه نشود.

زارعیان در ادامه عنوان کرد: اخیرا سازمان تنظیم مقررات براساس مصوبه‌ای که نمی دانیم چه قصد و نیتی از آن داشته، ودیعه را تا سقف ۳۶ هزار تومان کاهش داده است و اکنون افرادی که سیم‌کارت‌های دائمی می‌خرند ودیعه‌ی آنها ۳۶ هزار تومان است و به همین دلیل پس از آنکه سقف مکالمه‌ی این افراد به ۳۶ هزار تومان می‌رسد تلفن آنها به حالت یکطرفه در خواهد آمد و به همین دلیل آنها ملزم به پرداخت قبض خود به شکل میان‌دوره خواهند بود.

وی ادامه داد: اکنون دیگر کاربرانی که این سیم‌کارت‌ها را می‌خرند مجاز به مکالمه‌ی بیش از ۳۶هزار تومان نیستند و در این میان اگر فردی علاقه‌مند است که بیش از این مبلغ مکالمه داشته باشد می‌تواند در هنگام خرید سیم‌کارت و یا پس از آن مبلغ ودیعه خود را افزایش دهد.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران هم‌چنین یادآور شد: ما نمی‌دانیم نیت و قصد سازمان مقررات از اعمال چنین مصوبه‌ای چه بوده است، چرا که مشترکان پیش از این نیز مبلغی را به عنوان ودیعه پرداخت می‌کردند و از این بابت مشکلی نداشتند.
کد مطلب: 28490
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام