۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۲۳

ابزارهای کنترلی جدید در تلویزیون‌های هوشمند/ انجام بازی انگری‌برد در تلویزیون

ایتنا- آیا هرگز فکر می‌کردید که روزی بتوانید روبروی تلویزیونتان بنشینید و بدون به‌کاربردن وسایل جانبی، دستگاهتان را کنترل کنید؟
ابزارهای کنترلی جدید در تلویزیون‌های هوشمند/ انجام بازی انگری‌برد در تلویزیون


تا پیش از این «کنترل از راه دور» تنها راه ارتباط با تلویزیون بود، امروز با اضافه شدن قابلیت‌های کنترل با صوت، با حرکات دست و تشخیص چهره، می‌توان تلویزیون را ورق زد و انگری برد بازی کرد.

به گزارش ایتنا از فارس، در سال ۲۰۱۲ یک تولیدکننده بزرگ تلویزیون در سری جدید محصولات خود، شیوه‌هایی نوین برای ارتباط و استفاده از تلویزیون ارائه کرد.
این شیوه‌ها ترکیبی از چند روش متنوع برای ارتباط با تلویزیون است و تعامل هوشمند (Smart Interaction) نام دارد.

تعامل هوشمند مجموعه‌ای از روش‌های جدید، راحت، سرگرم‌کننده و در عین حال کارآمد برای ارتباط با تلویزیون است. این شیوه‌ها کنترل حرکتی (Motion Control)، کنترل صوتی (Voice Control) و تشخیص چهره (Face Recognition) را شامل می‌شود و به طور کلی نحوه تعامل با دستگاه‌های سرگرم‌کننده را متحول کرده‌اند.

*کنترل حرکتی (Motion Control)
کنترل حرکتی به کاربر امکان می‌دهد بدون استفاده از هرگونه دستگاه جانبی و تنها با حرکات ساده و آشنای دست تلویزیون را کنترل کند. باید پس از تنظیم زاویه دوربین تلویزیون، دست خود را از فاصله مناسب (یک تا ۵ متر) روبه‌روی تلویزیون نگه دارد.

تلویزیون به صورت خودکار دست را شناسایی می‌کند و یک اشاره‌‌گر مانند اشاره‌‌گر ماوس کامپیوتر روی صفحه تلویزیون پدیدار می‌‌شود. این اشاره‌‌گر حرکات دست را دنبال می‌کند تا کاربر بتواند آن را روی قسمت مورد نظر قرار دهد.

بعد از آن، برای انتخاب قسمت مورد نظر کاربر باید دست خود را مشت و سپس باز کند. برای برگشت به صفحه قبلی نیز کافی است دست را بر‌عکس عقربه‌‌های ساعت به ‌صورت نیم‌‌دایره حرکت دهد.

از امکانات جدیدی که به قابلیت‌های کنترل حرکتی تلویزیون‌های هوشمند اضافه شده، می‌توان به شناسایی همزمان هر دو دست اشاره کرد. این امکان بیشتر در هنگام تماشای عکس کاربرد دارد و با کمک آن می‌توان با دو دست حرکاتی مانند بزرگ‌نمایی، کوچک‌نمایی و چرخاندن عکس‌ها را انجام داد.

حرکت ورق زدن صفحات اسمارت هاب (Flip) امکان دیگری است که به تازگی به تلویزیون‌های هوشمند راه‌یافته است.
با این امکان می‌توان با حرکت چپ به راست دست یا برعکس در بین پنل‌های اسمارت هاب تلویزیون به بخش‌های مختلف آن دسترسی پیدا کرد.

تا سال ۲۰۱۲ دقت فناوری کنترل حرکتی تا این اندازه بود که حتما باید دست در زاویه ۹۰ درجه قرار می‌گرفت تا تلویزیون آن را شناسایی کند. اما اکنون دوربین تلویزیون‌های هوشمند پیشرفت کرده که برای مثال مدل ۲۰۱۳ تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ می‌تواند در زاویه ۴۵ درجه نیز دست شما را شناسایی کند.

به عنوان مثالی دیگر از کاربردهای کنترل حرکتی می‌توان به انجام بازی Angry Birds با حرکات دست در صفحه نمایش بزرگ تلویزیون اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ سرگرمی جذابی بود.

*کنترل صوتی (Voice Control)
کنترل صوتی یکی دیگر از نوآوری‌ها در زمینه تعامل بیشتر با تلویزیون‌های هوشمند است. در این قابلیت، تلویزیون از طریق گیرنده‌های صوتی، صدای شما را تشخیص می‌دهد و دستورات شما را اجرا می‌کند.

این دستورات می‌تواند دستورات ساده‌ای مانند کم و زیاد کردن صدای تلویزیون و تغییر شبکه تلویزیون باشد. کنترل صوتی همچنین این قابلیت را دارد که برنامه‌های متنوع مانند اسمارت هاب را تنها با شنیدن صدا اجرا کند.

ابتدا تعداد دستورات صوتی تلویزیون‌های هوشمند، محدود به ۵۵ کلمه بود و برای اینکه نیاز نباشد تمامی این دستورات را به خاطر سپرد، فقط کافی بود که کلمه More Commands توسط کاربر گفته شود.

بلافاصله بعد از آن، دستورات صوتی به صورت زیرنویس روی تلویزیون نمایش داده می‌شد و تنها کافی بود که کاربر آنها را روخوانی کند.
اما اکنون تعداد این کلمات و دستورات به ۳۰۰ کلمه افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان قصد دارند تعداد این کلمات را باز هم افزایش دهند.

یکی از نقاط ضعف سیستم کنترل صوتی در گذشته، عملکرد نا‌مطلوب تلویزیون در محیط‌‌های پرسر و صدا بود. این قابلیت اکنون ارتقا پیدا کرده و حتی در محیط‌های پرسر و صدا مانند رستوران نیز قادر به تشخیص صداست.

*تشخیص چهره (Face Recognition)
تلویزیون‌‌های هوشمند، تلویزیون‌‌هایی پیشرفته هستند که نیاز کاربران به کامپیوتر و اینترنت را مرتفع می‌کند.

در واقع، این تلویزیون تنها با یک ارتباط اینترنتی، خدمات متنوعی را مانند سرویس ایمیل و ارتباط تصویری در دسترس کاربر قرار می‌دهد و استفاده از تمامی این خدمات نیازمند ورود به سیستم از طریق نام کاربری و گذرواژه هستند.

اما دیگر لازم نیست هر بار که کاربر نیازمند استفاده از این سرویس‌هاست، نام کاربری و کلمه عبورش را وارد کند.

در تلویزیون‌های نوین، قابلیت تشخیص چهره به کاربر امکان می‌دهد با ایجاد یک حساب کاربری و ارتباط با سرویس‌های اینترنتی مورد نظر و ثبت یک عکس از چهره‌‌ توسط دوربین تلویزیون همیشه در خاطر تلویزیون بماند.

با قرار گرفتن کاربر روبه‌روی دوربین تلویزیون، می‌تواند وارد تمام سرویس‌های اینترنتی شود. البته با تغییر در اجزای صورت مانند ریش، مدل مو و یا حتی عینک، مشکلی پیش‌ نمی‌آید.
کد مطلب: 28453
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام