۳
۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷
کاهش فیلترینگ،افزایش سرعت اینترنت...

روحانی در جلسه شورای عالی فضای مجازی چه می‌گوید؟

ایتنا- در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت یازدهم، انتظار می‌رود مشکلاتی حوزه ICT کمرنگ‌تر شود.
روحانی در جلسه شورای عالی فضای مجازی چه می‌گوید؟


گفته می‌شود امروز اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی بعد از روی کار آمدن دولت جدید برگزار خواهد شد البته طبق شنیده‌ها قرار بر آن بوده است که قبل از این جلسه، برگزاری آن به طور عمومی اطلاع‌رسانی نشود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، زمانی که موضوع تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، این انتظار بوجود آمد که مشکلات موجود در حوزه ICT کشور کمرنگ‌تر شود و این شورا با ایفای نقشی کلیدی مشکلات موجود در این حوزه را حل کند.

اکنون یک سال و اندی از آغاز به کار این شورا می‌گذرد و در این مدت اگرچه از کاهش فیلترینگ تا افزایش سرعت اینترنت و بهبود وضعیت ارتباطات موبایلی ، وعده‌های بسیاری برای بهبود شرایط داده شده اما شاید در عمل مهمترین نکته‌ای که در ذهن ماندگار شده باشد بحث برخی اختلاف نظرهای دبیر شورای عالی فضای مجازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

زمانی پس از تشکیل جلسه این شورا که با حضور رئیس جمهوری وقت برگزار شده بود، شرایطی ایجاد شد که رییس جمهوری وقت تصمیم به برکناری وزیر ارتباطات گرفت و پس از آن حتی این بحث تا مرز ادغام وزارت ارتباطات نیز کشیده شد.

پس از تغییر دوباره وزیر و کشمکش چندین ماهه در زمینه ادغام یا عدم ادغام وزارت ICT نیز این اختلاف نظرها وجود داشت و در مصاحبه‌های مختلف دبیر شورای عالی فضای مجازی به انتقاد از وزارت ارتباطات و شرکتهای زیرمجموعه آن پرداخت، حتی در دوره‌ای هم بر سر بازپس گیری ساختمان مرکزی که شورای عالی فضای مجازی از وزارت ارتباطات گرفته بود، بحثهای جدی پیش آمد.

البته این کشمکش‌ها تنها بخش اختلاف نظر نبود و حتی پس از تغییر دولت، در زمان معارفه وزیر جدید ارتباطات، محمد حسن نامی، وزیر چند ماه پایانی دولت دهم به گلایه تلویحی از دبیر شورای عالی فضای مجازی پرداخت.

حتی نامی در این مراسم اظهار کرد: لازم است حتما وزیر ارتباطات خود دبیر شورای عالی فضای مجازی شود.

پس از آن دوره نیز به طور رسانه‌ای اعلام شد که بیش از شش ماه است که شورای عالی فضای مجازی هیچ جلسه‌ای نداشته است.

اکنون چند ماه پس از برکناری دبیر این شورا، کشمکش‌های پیرامون این موضوع و معرفی وزیر به عنوان سرپرست این شورا می گذرد و گفته می‌شود امروز قرار است این شورا پس از چند ماه تشکیل جلسه داده و با حضور رییس جمهوری به بررسی موضوعات مختلف بپردازد.

البته اگرچه در این زمینه اطلاع رسانی شفافی صورت نگرفته و این گونه اعلام می‌شد که تا پیش از برگزاری این جلسه قرار نیست خبری در این زمینه منتشر شود اما با تمام این اوصاف انتظار می‌رود حداقل این بار اتفاقات پشت درهای بسته و به شیوه تعاملی میان دو یا چند نفر رقم نخورد و در جلسه جدید که احتمالا بحث تعیین دبیر جدید این شورا نیز مطرح خواهد شد، موارد مختلف مدنظر گرفته شود تا بار دیگر شاهد اختلاف در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نباشیم و وزارت ارتباطات به دنبال انتصاب افراد نزدیک به وزارتخانه به عنوان دبیر جدید شورا نباشد.

نکته دیگر آن که اگرچه بعید به نظر می‌رسد که در مهلت چند ساعته این جلسه امکانی برای بررسی تمام موارد باشد اما امید می‌رود که دولت جدید هنوز در خاطر داشته باشد که زمانی وضعیت اینترنت را دور از شان مردم دانسته بود و شخص وزیر هم گلایه‌های متعددی درباره کیفیت مکالمات موبایلی و کیفیت و سرعت اینترنتی مطرح کرده بود.

در نهایت انتظار می‌رود در جلسه شورای عالی فضای مجازی حضور رییس جمهوری غنیمت دانسته شده و با توجه به این نکته که با وجود مشغله‌های رییس دولت ممکن است جلسه بعدی تا چندین ماه بعد به تعویق بیفتد، مباحث مهم این حوزه و دغدغه‌های مردمی نیز مورد توجه قرار گیرد و تنها بحث انتخاب دبیر جدید و میزان هماهنگی و همراهی آن با طیف‌های خاص مدنظر قرار داده نشود.

البته این احتمال هم وجود دارد که به هر دلیل چنین جلسه‌ای امشب برگزار نشود اما به هر صورت دیر یا زود این جلسه برگزار خواهد شد و جا دارد در جلسه‌ای که پس از ماه‌ها برگزار می‌شود این موضوعات نیز مورد توجه قرار گیرند.
کد مطلب: 28224
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
متاسفانه کار این شورا شده مقابله با اینترنت. من فکر میکنم فیلترینگ شدید و کندی و اختلال اینترنت همه و همه زیر سر این شورا است. دلیلش هم این هست که این شورا اینترنت رو به چشم یک تهدید میبینه و نه یک فرصت و تمام هم و غمش شده مقابله با این تهدید.
feedback
روحانی منتظریم!
روحانی مچکریم!
Mori
feedback
اصلا شما توجه کنید دوستان!
شما به عکس شورای عالی فضای مجازی در این مقاله نگاه کنید!!
یه قفل به اندازه شورا زدن اون وسط!!
شما باید تا اخر قضیه رو بخونید!!!!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام