۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۰
به بهانه دومین سال درگذشت استیو جابز

نابغه‌ای که جهان را به مکان بهتری تبدیل کرد

ایتنا-اپل، نام پرطمطراقش را مدیون نبوغ استیو جابز است. از پیکسار تا اپل، میراثی به جای مانده از این نابغه دنیای فناوری هستند.
نابغه‌ای که جهان را به مکان بهتری تبدیل کرد

 
استیو جابز یکی از نمادهای فن‌آوری که نامش در فهرست ۱۰مرد با نفوذ جهان به چشم می‌خورد، دو سال پیش در پنجم اکتبر درگذشت.


به گزارش ایتنا ایسنا، تیم کوک - مدیرعامل کنونی شرکت اپل که پس از استیو جابز جانشین وی شد، به مناسبت دومین سالگرد مرگ نابغه تکنولوژی جهان در نامه‌ای به کارکنان این شرکت نوشت:

"امروز دومین سالگرد مرگ استیو است. امیدوارم هر یک از شما تجلی آن چیزی باشید که او برای همه ما و کل جهان بود. استیو انسان فوق العاده‌ای بود که جهان را به مکان بهتری تبدیل کرد. اغلب به او فکر می‌کنم و از خاطرات دوستی، بینش و رهبری او قدرت فراوانی بدست می‌آورم.

استیو شرکتی را از خود بجا گذاشته که تنها او میتوانست آن را بسازد و روحیه او برای همیشه بنیان اپل خواهد بود. ما به کاری که او به شدت عاشقش بود ادامه می‌دهیم تا یاد و خاطره اش را زنده نگه داریم و هیچ بزرگداشتی بالاتر از این برای او وجود ندارد. من مطمئنم که او به تک تک شما افتخار می‌کند".

استیو جابز در ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد. او یکی از بزرگترین مخترعان و نابغه‌های فن‌آوری قرن گذشته است. او یکی از موسسان شرکت کامپیوتری اپل است.

در سال ۱۹۸۵ وی پس از اختلاف با هیات مدیره شرکت اپل را ترک و شرکت نکست سازنده پلت فورم کامپیوتر را تاسیس کرد. وی در سال ۱۹۸۶ بخش گرافیک کامپیوتری لوکاس فیلم را در اختیار گرفت و پس از تهیه کنندگی انیمیشن داستان اسباب بازی در سال ۱۹۹۵ اعتباری برای خود دست و پا کرد. 

وی همچنین یکی از موسسان و رئیس اجرایی استودیو انیمیشن پیکسار بود که بعدها پس از ادغام پیکسار و والت دیسنی یکی از اعضای هیئت مدیره والت دیسنی شد.

در سال ۱۹۹۶ پس از آنکه اپل در ساخت یک سیستم عامل شکست خورد، مسوولان این شرکت سراغ جابز و شرکت نکست رفتند و پلت فرم نکست به پایه و اساس سیستم عامل مک تبدیل شد. 

بدین ترتیب جابز به شرکتی که خود آن را تاسیس کرده بود بازگشت و به عنوان رئیس موقت کنترل آن را در دست گرفت. استیو جابز توانست شرکت اپل را ظرف دو سال از ورشکستگی به سوددهی برساند.

تحت مدیریت جابز شرکت اپل دستگاههای محبوب آی مک، آی پاد، آیفون و آی پد و خدماتی نظیر آی تون و اپل استور را ارائه کرد. موفقیت این محصولات و خدمات باعث شد شرکت اپل چندین سال بازگشت سرمایه باثبات را تجربه کند و به یکی از باارزش ترین برندهای جهان تبدیل شود.

استیو جابز در سال ۲۰۰۳ به سرطان پانکراس مبتلا شد. اگرچه بیماری وی در مراحل اولیه درمان شد اما عدم تعادل هورمونی باعث شد که وی در سال ۲۰۰۹ تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار بگیرد. پس از آن وی به دلیل بیماری اش روز به روز لاغرتر به نظر میرسید. وی در اوت ۲۰۱۱ از مدیرعاملی اپل استعفا داد و ریاست هیات مدیره را به دست گرفت.

جابز در نامه استعفای خود نوشته بود: همواره گفته‌ام اگر روزی فرا برسد که نتوانم به وظایف و انتظاراتی که از من به عنوان مدیرعامل اپل می‌رود عمل کنم، خودم اولین کسی خواهم بود که این موضوع را به شما اطلاع خواهم داد. متاسفانه این روز فرا رسیده است.

استیو جابز سرانجام در پنجم اکتبر ۲۰۱۱ درگذشت.

جابز تابحال جوایز متعددی را به دلیل تاثیرگذاری اش بر دنیای فن آوری و صنعت موسیقی دریافت کرده و لقب‌های متعددی نظیر "افسانه ای" ، "آینده نگر" و "رویایی" به او داده شده است. او همچنین به عنوان "پدر انقلاب دیجیتال"، "استاد نوآوری" و "طراح کمالگرا" شناخته می‌شود.

واکنش جهان به مرگ اسطوره
اما مرگ استیو جابز واکنشهای زیادی برای جهانیان داشت که شرکت اپل به همین دلیل بسیاری فعالیتهایش را به تعویق انداخت و حتی دیگر شرکت‌ها نیز به احترام جابز رونمایی‌ها و اقدامات جدیدشان را تا مدتی به تعویق انداختند و شرکت اپل روز بعد از مرگ جابز صفحه نخست سایت اینترنتی خود را به احترام وی تغییر داد. 

در صفحه نخست شرکت اپل تصویر بزرگی از استیو جابز به همراه تاریخ تولد (۱۹۵۵)‌ و تاریخ وفات (۲۰۱۱) او قرار داده شد.

در همین حال بیل گیتس، ثروتمندترین مرد آمریکا و بنیا‌ن‌گذار شرکت مایکروسافت نیز در واکنش به خبر درگذشت جابز عنوان کرد: من و خانواده‌ام از شنیدن این خبر به شدت متاثر شدیم و شدیدا با خانواده استیو همدردی می‌کنیم. استیو کسی بود که زندگی بسیاری را تغییر داد.

وی افزود: من و استیو نزدیک به ۳۰ سال پیش برای اولین بار با هم ملاقات کردیم. ما در آن زمان هم‌دانشگاهی، رقیب و دوست بودیم. به جرات می‌توانم بگویم که دنیا نظیر افرادی مانند جابز را کمتر به خود دیده است.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز درباره فوت جابز گفت: از تو تشکر می‌کنم که دوست و مربی ما بودی. متشکرم از این‌که به ما نشان دادی چطور می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم. دلمان برایت تنگ می‌شود.

دیک کاستولو، مدیرعامل توییتر، تیم کوک، مدیرعامل اپل و همچنین اعضای هیات مدیره شرکت اپل نیز در اظهاراتی جداگانه نسبت به درگذشت اسطوره فناوری اطلاعات واکنش نشان دادند.

نامگذاری ۱۶ اکتبر برای جابز
در راستای برگزاری مراسم یادبودی برای بنیانگذار شرکت اپل در ۱۶ ماه اکتبر، در ایالت کالیفرنیا به نام "روز استیو جابز" نام‌گذاری شد و جری براون، فرماندار کالیفرنیا اعلام کرد که روز ۱۶ اکتبر در ایالت کالیفرنیا روز استیو جابز نامیده خواهد شد.

برترین مدیرعامل
چندی پیش موسسه اینسید(Insead) در تازه‌ترین گزارش خود درباره مدیران عامل برتر جهان در سال ۲۰۱۲ نام استیو جابز فقید را در صدر قرار داد.

این فهرست بر اساس نظرسنجی از سه هزار و ۱۴۳ مدیرعامل از سراسر جهان تهیه شد و تاثیر شگرف استیو جابز باعث شد تا به رغم فوتش همچنان در صدر قرار بگیرد.
استیو جابز پیش از مرگ خود در سال ۲۰۱۰ نیز در صدر فهرست مدیران عامل برتر جهان موسسه اینسید قرار داشت.

۷ قانون جابز
بی‌شک هر فردی برای موفقیت در زندگی از قوانینی پیروی می‌کند و این قوانین هرچند نانوشته هستند که وی را به پیشرفت سوق می‌دهند.

بنیانگذار شرکت اپل تاثیرات غیرقابل انکاری در زندگی بسیاری از مردم جهان گذاشت و این تاثیرات ناشی از ابداعات او در شرکت اپل بوده است.

وی برای رسیدن به این موفقیت از قوانینی پیروی می‌کرد که یکی از دوستان نزدیک او آن‌ها را بازگو کرده است.

۱-کاری را که عاشق آن هستید انجام دهید.

۲- در جهان تاثیر بگذارید.

۳- ارتباط برقرار کنید.

۴- تمرکز خود را بر همه چیز نگذارید.

۵- تجربیات جدید ایجاد کنید.

۶- توانایی بیان درست ایده‌های خود را افزایش دهید.

۷- استفاده از محصولاتان را پیچیده نکنید.

جملات تاثیرگذار
استیو جابز در زمان حیاتش جملات تاثیرگذاری را در گفت‌وگو با روزنامه‌ها و نشریات گفته که از جمله آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

"تمرکز و سادگی سرلوحه کار من بوده است. سادگی میتواند از پیچیدگی سخت تر باشد. باید سخت کار کنید تا ذهن خود را شفاف کرده و به سادگی برسید. اما ارزشش را دارد زیرا زمانی که به آن نقطه برسید میتوانید کوه را جابجا کنید." (بیزینس ویک ۲۵ مه ۱۹۹۸)

"ثروتمندترین فرد گورستان بودن برای من مهم نیست... اینکه شب هنگام خواب با خود بگویم ما کار خارق العاده ای انجام داده‌ایم، برای من اهمیت دارد. (وال استریت ژورنال ۲۵ مه ۱۹۹۳)

"شغل شما بخش زیادی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد و تنها راه اینکه واقعا از کارتان راضی باشید اینست که کاری را انجام دهید که به بزرگی آن اعتقاد داشته باشید. و تنها راه انجام کارهای بزرگ اینست که عاشق کارتان باشید. اگر تابحال آن را پیدا نکرده اید به جستجو ادامه دهید و تسلیم نشوید. (ژوئن ۲۰۰۵)

" هیچ کس نمیخواهد بمیرد. حتی آنهایی که می‌خواهند به بهشت بروند نمی‌خواهند بمیرند تا به آنجا بروند. اما مرگ مقصد مشترک همه ما است. هیچ کس تاکنون از آن نگریخته. مرگ بهترین ابداع زندگی است. مرگ عامل تغییر حیات است و باعث می‌شود پیرها بروند و راه را برای جوانها باز کنند. اکنون شما جوان هستید اما روزی نه چندان دور فرا می‌رسد که به تدریج پیر می‌شوید و کنار می‌روید. متاسفانه خیلی دراماتیک است ولی واقعیت محض است. (ژوئن ۲۰۰۵)

"معتقدم اگر شما کاری را انجام دهید و فوق العاده از آب درآید باید پس از آن سراغ کار فوق العاده دیگری بروید، نه اینکه مدتها در باد آن بخوابید. فقط به دنبال این باشید که ماموریت بعدی تان چیست. " (ان بی سی مه ۲۰۰۶)

تماس کلینتون برای رهایی از رسوایی

در زندگینامه استیو جابز آمده است: بیل کلینتون در زمان انتشار اخبار رسوایی رابطه نامشروع خود با "مونیکا لوینسکی" از استیو جابز برای برون‌رفت از این بحران، تقاضای کمک کرده بود.

در این کتاب آمده است: بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا در زمان انتشار خبر رسوایی رابطه نامشروع خود با مونیکا لوینسکی طی یک تماس تلفنی شبانه از بنیانگذار اپل خواسته بود تا در مورد چگونگی مدیریت این رسوایی او را راهنمایی کند.
استیو جابز در پاسخ به درخواست بیل کلینتون گفته بود: "اگر این کار را کرده‌اید من نمی‌توانم به شما کمک کنم، اگر این کار را انجام داده‌اید باید موضوع را به ملت آمریکا بگویید."

به گفته نویسنده کتاب، پس از اینکه جابز این پاسخ را به کلینتون داد سکوتی سنگین در آن‌طرف خط تلفن برقرار شد.

اندکی پس از مرگ استیو جابز، کلینتون در یک مصاحبه درخصوص رابطه دوستی خود با بنیانگذار اپل صحبت کرد.

تعهد برای نابودی اندروید!
طبق ادعای زندگینامه‌نویس رسمی استیو جابز، وی متعهد شده بود تا سیستم عامل اندروید را که توسط گوگل در مقابل سیستم عامل IOS شرکت اپل ساخته شد و آن را به عنوان یک سرقت بزرگ می‌دید، نابود سازد.

زندگینامه‌نویس جابز مدعی است که بنیانگذار اپل از سیستم عامل گوگل که در حال حاضر پرفروش‌ترین سیستم عامل تلفن‌های هوشمند است، خشمگین شده بود؛ وی قصد داشت تا اندروید را از بین ببرد، چراکه آن را یک محصول دزدی می‌دانست.
کد مطلب: 27849
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام