کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پایان نمایشگاه کم اقبال ایران تله‌کام/دستور وزیر ارتباطات برای افزایش ظرفیت اینترنت‌کشور به ۱۰۰گیگابیت

سايت خبری خبر آنلاین , 8 مهر 1392 ساعت 10:09

ایتنا- مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران ددر چند روز گذشته- مهرماه 1392




دستور ۱۰۰روزه وزیر ارتباطات برای افزایش ظرفیت اینترنت کشور به ۱۰۰گیگابیت
معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ارتباطات زیرساخت کشور در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: وزیر ارتباطات دستور داد تا ظرفیت اینترنت کشور در عرض ۱۰۰روز به ۱۰۰گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد. محمدعلی آریانیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وزارت ارتباطات برنامه‌ ۱۰۰روزه‌ای برای افزایش پهنای باند اینترنت کشور دارد.
وی گفت: با توجه به دستور وزیر جدید ارتباطات در عرض ۱۰۰روز ۶۰درصد به ظرفیت اینترنت کشور اضافه خواهد شد. هم‌اکنون ۱۰گیگ به ظرفیت پهنای باند کشور اضافه شده و در عرض ۱۰۰روز این افزایش ظرفیت تکمیل خواهد شد.

***
نمایشگاه تله‌کام امسال پایان یافت

چهاردهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تله‌کام ۲۰۱۳) پس از ۴روز برگزاری در تهران به کار خود پایان داد. چهاردهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تله‌کام ۲۰۱۳) پس از ۴روز برگزاری به کار خود پایان داد.
نمایشگاه تله‌کام امسال از ۴ تا ۷ مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد. همیشه نمایشگاه تله‌کام در آبان ماه برگزار می‌شد، اما امسال برای نخستین بار زمان برقراری نمایشگاه به مهر تغییر یافته بود.
در این نمایشگاه ۲۰۱ شرکت ایرانی و ۴۴ شرکت خارجی شرکت کرده بودند. نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تله‌کام) مهم ترین رویداد نمایشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به شمار می‌رود.


کاهش استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه تله‌کام چهاردهم/ تله‌کام امسال کم رونق‌تر از سال پیش
امروز چهارمین روز نمایشگاه تله‌کام، شلوغ‌ترین روز نمایشگاه بود.
علیرغم رشد ۲۶درصدی مساحت و ۲درصدی شرکت‌های حاضر در تله‌کام نسبت به سال پیش، اما در عمل استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه چهاردهم کمتر از دوره سیزدهم بود. چهارمین روز برگزاری نمایشگاه تله‌کام در حالی به پایان رسید که امروز شلوغ‌ترین روز نمایشگاه تله‌کام بود.
روز اول به نظر می‌رسید که چون اولین روز نمایشگاه است شاید بازدیدکنندگان اطلاع کافی از برگزاری نمایشگاه ندارند و امید می‌رفت روز دوم که همزمان با روز جمعه و تعطیلی است، استقبال از نمایشگاه بیشتر شود.
اما دومین روز نیز چنگی به دل نزد و طبق آنچه که همه عنوان می‌کردند میزان بازدید از نمایشگاه چهاردهم در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر بود. همان طور که پیش بینی می شد روز سوم که شنبه و اول هفته کاری بود بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده نشد.
امروز که چهارمین و آخرین روز برگزاری نمایشگاه تله‌کام است، به اعتقاد اغلب شرکت کنندگان پر رونق ترین روز نمایشگاه بوده است. این در حالی است که در آمار ها اعلام شده بود نمایشگاه امسال از نظر مساحت ۲۶درصد و از نظر تعداد شرکت‌های حاضر، ۲درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
اما گویا این رشد روی کاغذ در عمل نتوانسته بود به افزایش مخاطب نمایشگاه کمک کند. همچنین آنچه که در نمایشگاه تله‌کام امسال اتفاق افتاد این بود که بیشتر از آنچه که بازدیدکنندگان در سالن‌های نمایشگاهی حضور داشته باشند، پیرامون غرفه‌های محیط باز نمایشگاه تجمع می‌کردند، جایی که انواع مسابقات و سرگرمی‌ها توسط اپراتورهای مختلف برگزار می‌شود و جوایز متعددی از جمله گوشی به قید قرعه به بازدیدکنندگان می‌دهند.

ارائه کلاس مجازی با سیم‌کارت اپراتور سوم تلفن همراه
اپراتور سوم تلفن همراه در چهاردهمین نمایشگاه تلکام سرویس کلاس مجازی را ارائه کرده که در نقاطی که تحت پوشش این اپراتور باشد استاد و دانشجو می‌توانند از طریق سیم‌کارت ارتباط برقرار کنند و فایل به اشتراک بگذارند. در چهاردهمین نمایشگاه تلکه‌کام اپراتور سوم تلفن همراه سرویس کلاس مجازی را ارائه کرده است.
با ارائه این سرویس در نقاطی که تحت پوشش رایتل باشد، امکان برقراری یک کلاس مجازی فراهم می‌شود که در آن استاد و دانشجو با یکدیگر در ارتباط هستند. به تناسب امکانات ارتباط تصویری، نوشتاری و صوتی اپراتور سوم در این کلاس مجازی استاد و دانشجو می‌توانند از این امکانات برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.
همچنین با استفاده از فناوری نسل سوم تلفن همراه شاگرد و استاد می‌توانند برای یکدیگر فیلم‌، عکس و فایل‌های مختلف را به اشتراک بگذارند. تازگی این سرویس از این جهت است که کلاس مجازی برای اولین‌بار توسط یک اپراتور تلفن همراه ارائه می‌شود.

***
۵۰ درصد تقاضا در بازار تلفن همراه ایران به محصولات ارزان‌قیمت اختصاص دارد
یک تولیدکننده داخلی گوشی تلفن همراه گفت: ۵۰درصد تقاضا در بازار گوشی تلفن همراه به مشتریانی اختصاص دارد که صرف‌نظر از گوشی و امکانات تنها قیمت برای‌شان مهم است.
مهدی دهوندی امروز در یک نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: طبق بررسی که از بازار تلفن همراه ایران داشته‌ایم متوجه شدیم که در ایران مشتری‌های گوشی تلفن همراه به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مشتری‌هایی هستند که گوشی و امکانات آن برای‌شان مهم نیست تنها قیمت مهم است که این افراد ۵۰درصد سهم خرید در بازار موبایل را به خود اختصاص می‌دهند.
مدیر فروش شرکت ارتباط همراه گویااروند افزود: دسته دوم مشتری‌هایی هستند که دنبال گوشی‌هایی با امکانات خاص می‌گردند. مانند گوشی با دوربین ۱۰مگاپیکسل یا CPU چهار هسته‌ای، که این افراد ۲۵درصد بازار خرید تلفن همراه در ایران را تشکیل می‌دهند.
دسته آخر افرادی هستند که به اصطلاح به دنبال برند می‌گردند. این افراد توجهی به قیمت و امکانات گوشی ندارند و صرفاً محصولات برند خاصی را برای خرید مدنظر دارند. این افراد نیز ۲۵درصد خرید گوشی ایران را تشکیل می‌دهند.
مدیر فروش شرکت تولیدکننده گوشی‌های ایرانی جی‌ال‌ایکس اظهار داشت: از این‌رو استراتژی شرکت جی‌ال‌ایکس در ۶ماهه نخست سال پاسخگویی به نیاز ۵۰درصد مشتری دسته اول و در ۶ماهه دوم سال تمرکز بر ۲۵درصد گروه دوم است.
دهوندی یادآور شد: در سال گذشته ۳میلیون گوشی ایرانی جی‌ال‌ایکس که در ایران تولید شده در بازار ایران فروخته شده است. این تولیدکننده تلفن همراه ایرانی گفت: ‌هم‌اکنون بازار گوشی‌های کلاسیک و کیبوردی که در ردیف گوشی‌های ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند در اختیار شرکت جی‌ال‌ایکس است و عملاً‌ برندهای مطرح خارجی جرأت صادرات این نوع محصول به بازار ایران را ندارند زیرا می‌دانند در این سطح بازار، محصولات ایرانی جایگزین محصولات خارجی شده است.

***
قیمت اجناس فناوری اطلاعات رو به کاهش
به گفته رییس صنف فناوران رایانه تهران در حال حاضر قیمت اجناس الکترونیکی رو به کاهش است. مهدی میرمهدی - رییس صنف فناوران رایانه تهران - با اشاره به قیمت اجناس حوزه فناوری اطلاعات اظهار کرد: در ابتدا قیمت دلار رو به کاهش بود و همه از این قضیه رضایت داشتند، اما بعد از صحبت‌های رییس بانک مرکزی مبنی بر تعیین کف برای قیمت دلار، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کرد و بازار فروش راکد شد.
وی در ادامه‌ با اشاره به صحبت‌های رییس بانک مرکزی و اینکه این سخنان بر بازار تاثیر گذاشت، ادامه داد: چه‌طور زمانی که قیمت دلار رو به افزایش است، کسی برای آن سقف تعیین نمی‌کند، اما هنگامی که روندی رو به کاهش را سپری می‌کند، باید برای آن کف قیمت تعیین کرد؟
او افزود: این افزایش قیمت پس از صحبت‌های رییس جمهوری در سازمان ملل دوباره روندی رو به کاهش را تجربه کرد. در حال حاضر کالاهای ما ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.
با این وضعیت بازار دوباره پویا شد. رییس صنف فناوران رایانه تهران در رابطه سفر رییس جمهوری به نیویورک و تاثیر آن برروی قیمت کالاهای IT، کاهش قیمت دلار و به تبع آن اجناس IT را از این امر تاثیرپذیر دانست. میرمهدی در ادامه افزود: نزدیک به دو ماه است که کالاهای IT از تحریم‌ها خارج شده‌اند پیش از آن نیز وارد‌کنندگان سعی می‌کردند تمامی این اجناس را به کشور وارد کنند و از این جنبه مردم در تنوع و دریافت کالاهای الکترونیکی با مشکلی روبه‌رو نبودند.
در زمان تحریم‌ها تاجر‌ها محدودیت‌ها را دور می‌زدند و با استفاده از این روش کالاها را به کشور وارد می‌کردند. در حقیقت بزرگ‌ترین مشکل ما در این زمینه انتقال وجه بود. وی در پایان به مساله‌ی مالیات‌ها اشاره کرد و گفت: ما با پرداخت مالیات مشکلی نداریم اما مالیات دریافتی باید برحسب مالیات بر درآمد باشد، به این معنی که از سود اجناس فروخته شده مالیات محاسبه شود.
به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد و امور دارایی باید از کارشناسانی استفاده کند که دراین زمینه مشاوره‌های درست و صحیح را به افراد مربوطه بدهند. مطمئنا در صورت لحاظ مالیات بر درآمد قیمت‌ها در بازار به صورت محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.‌

***
برنامه‌ریزی برای ایجاد و تحول در کشور

وزیر ارتباطات در جلسه معارفه معاون برنامه ریزی وزارت ارتباطات گفت: از معاونت‌های مختلف در مجموعه وزارت ارتباطات خواستیم تا اولویت‌ها، برنامه‌های و فعالیت‌های خود برای چهار سال آینده را مشخص کنند.
محمود واعظی در این مراسم اظهار کرد: این برنامه‌ها باید در راستای تحول در حوزه اقتصاد، اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) تعریف و پیاده‌سازی شود.
وی افزود: در کنار این برنامه‌ها و فعالیت‌ها، تلاش‌هایی که پیش از این آغاز شده نیز باید تا دستیابی به نتایج مدنظر، پیگیری شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که به منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در این بخش باید برخی اهداف و روش‌ها بازنگری شود تصریح کرد: به نظر می‌رسد به دلایل مختلف طی چند سال گذشته، شاهد عقب افتادگی در برخی فعالیت‌ها هستیم.
وی خاطر نشان کرد: توجه نکردن به نقش ICT در زیرساخت توسعه و وجود برخی اختلافات میان وزارت ارتباطات و ریاست جمهوری موجب بروز بی‌مهری به این وزارتخانه و عقب افتادن برنامه شده است. واعظی با بیان این مطلب که باید سازوکاری داشته باشد تا این عقب افتادگی جبران شود گفت: در برنامه پنج ساله پنجم کشور، تکالیف بسیار جدی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده که باید حتما محقق شوند. وی تأکید کرد: به منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در چشم انداز ۲۰۱۴، باید نقش ویژه ICT در این مسیر مورد توجه قرار گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را از جمله معاونت‌های مهم هر دستگاهی دانست و اظهار کرد: عملکرد این معاونت می‌تواند موجب تحقق اهداف و رشد و شکوفایی دستگاه شود. وی افزود: گزارش‌های موجود بیانگر وجود نیروهای کیفی موجود در این معاونت است که امیدواریم، شروع به فعالیت مهندس قنبری شاهد نوآوری و تحولات در این بخش باشیم.

***
حرکت در جهت منشور ICT کشور

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در مراسم معارفه خود گفت: تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌ها در راستای حرکت در جهت منشور ICT کشور خواهد بود.
مهندس برات قنبری اظهار کرد: بخش ICT، موتور محرک اقتصادی کشور است. وی افزود: علی رغم وجود درآمد مناسب، به دلیل آنکه در هشت سال گذشته برای توسعه بخش استفاده نشده است، شاهد تحقق اهداف پیش بینی شده حوزه‌های مورد نظر نبوده ایم.
وی خاطر نشان کرد: این موارد بیانگر این نکته است که باید در نگرش‌ها تغییر ایجاد و بجای توجه به مسائل خرد، به مسائل کلان توجه شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تصریح کرد: باید در جهت این تغییر نگرش و با وجود افراد صاحب نظر و خبره در بخش خصوصی و دولت از خرد جمعی در بخش استفاده شود.
وی ادامه داد: به دلیل نگاه برخی وزیران گذشته به حوزه فناوری اطلاعات IT را جزو مأموریت‌های این وزارتخانه نمی‌دانستند، سهم این حوزه در کل اقتصاد کم است که با وجود نیازهای موجود، این بخش باید مورد توجه قرار گیرد. قنبری با اشاره به تلاش‌هایی که باید در حوزه پست و مخابرات به منظور تحقق اهداف پیش‌بینی شده صورت گیرد تأکید کرد: نخستین برنامه ایجاد تحول در راستای توجه و برنامه‌ریز برای موضوعات کلان است.

***
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای‌ تهران: آمار موفقیت شبنم را اعلام کنید

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از مسوولان اجرای شبنم خواست تا آثار اجرای این طرح را در مبارزه با قاچاق کالاهای رایانه‌ای اعلام کنند. 
آزاده داننده با بیان اینکه آثار اجرایی طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) در بازار IT کاملا مبهم است، گفت: بزرگترین انتقاد حاضر به طرح شبنم این است که مسوولان آن در حوزه فناوری اطلاعات، هنوز هیچ آماری مبنی بر کاهش میزان قاچاق کالاهای رایانه‌ای اعلام نکرده‌اند. داننده ضمن اشاره به مخالفت فعالان حوزه ICT از دیرباز نسبت به نحوه اجرای این طرح تاکید کرد: با وجود منتقدان سرسختی که شبنم در بازار رایانه دارد باید آمارهایی منتشر شود تا مشخص شود این طرح نظارتی با وجود دشواری‌هایی که به صنف تحمیل کرده، چه تاثیری بر کاهش حجم قاچاق داشته است.
او با بیان اینکه هیچ بازرگانی حاضر نیست با قاچاقچیان رقابت کند، افزود: قطعا تنها راهی که می‌تواند مقاومت بازار نسبت به اجرای این طرح را از میان بردارد این است که آمار و اطلاعات موفقیت شبنم درخصوص مبارزه با قاچاق و احقاق حقوق مصرف‌کنندگان شفاف‌سازی شود.
به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ماهیت کالاهای حوزه IT به گونه‌ای است که بازرگانان، مبادی قانونی واردات را به راه‌های غیرقانونی ترجیح می‌دهند، اما درصورتی که راه و روش اجرای شبنم در بازار تصحیح شود، تجار می‌توانند با آگاهی از مزایای این طرح نظارتی، از آن حمایت کنند.
طرح شبنم یا همان طرح «شبکه بازرسی و نظارت مردمی» از سه سال پیش با هدف مبارزه با کالاهای قاچاق درحال اجراست. در این طرح که به پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهبر اجرا می‌شود، مصرف‌کنندگان می‌توانند شماره بارکدهای دوبعدی که به صورت برچسب شبنم روی کالاها قرار دارد را به سامانه شبنم ارسال کنند و از اصالت و ورود قانونی کالای فوق مطلع شوند.
بنابر اعلام، مجری انحصاری، ضعف اطلاع‌رسانی عمومی، افزایش قیمت‌ها به بهانه نصب برچسب و ناممکن بودن الصاق برچسب‌ها در مبادی ورودی کالا از جمله ضعف‌هایی است که تاکنون از سوی مجامع صنفی، مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی تهران درباره اجرای شبنم مطرح شده است.


کد مطلب: 27732

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/27732/پایان-نمایشگاه-کم-اقبال-ایران-تله-کام-دستور-وزیر-ارتباطات-افزایش-ظرفیت-اینترنت-کشور-۱۰۰گیگابیت

ايتنا
  https://www.itna.ir