۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۷
ماجرای خواندنی

کلاهبرداری بی‌سابقه از طریق کارت‌خوان

ایتنا - مقام قضایی به فروشندگان توصیه کرده است برای پیشگیری از وقوع جرم، هنگام وارد کردن رمز، دستگاه کارتخوان را در اختیار مشتری قرار دهند اما هنگام دریافت رسید از مشتریان به ساعت و تاریخ دریافت رسید با دقت توجه کنند تا مورد اغفال واقع نشوند.


جوان ۲۳ ساله‌ای که متهم است با ترفندی خاص میلیون‌ها تومان از نمایندگی فروش خودرو، صاحبان نمایشگاه‌های خودرو، فروشندگان تلفن همراه و حتی خواربارفروشی‌ها در شهرهای مختلف کلاهبرداری کرده است با وجود گذشت ۷ تن از شاکیانش، به تحمل ۴ سال زندان و پرداخت جزای نقدی سنگین در حق دولت محکوم شد و در بررسی‌های قضایی و پلیسی از شیوه جدید این کلاهبرداری پرده‌برداری شد.

ماجرای دستگیری این فرد که به کلاهبردار بی‌نقاب معروف شد هنگامی در دستور کار نیروهای انتظامی قرار گرفت که نماینده یکی از خودروسازان بزرگ کشور با تسلیم شکوائیه‌ای به دستگاه قضایی اعلام کرد: چندی قبل جوانی با ظاهری آراسته به نمایندگی مراجعه کرد و قیمت یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ را پرسید. وقتی بهای خودرو را به او گفتیم اجازه خواست تا از دستگاه کارتخوان موجودی حسابش را بگیرد.
شاکی پرونده ادامه داد: جوان مذکور پرینت حسابش را از دستگاه دریافت کرد و از نمایندگی بیرون رفت اما روز بعد دوباره مراجعه کرد و خودروی مذکور را خرید. سپس خواست تا وجه خودرو را از طریق دستگاه کارتخوان پرداخت کند ولی بعد از تحویل خودرو متوجه شدیم که پولی به حساب شرکت واریز نشده است و رسید دستگاه کارتخوان جعلی است.

گزارش خراسان حاکی است: در پی اعلام این شکایت، موضوع از طریق کارآگاهان پلیس آگاهی در دستور کار قرار گرفت اما مدتی بعد شکایت‌های مشابهی در شهرهای تربت جام، تربت حیدریه، فریمان و مشهد مطرح شد که نشان می‌داد متهم مذکور با شگرد و ترفندی خاص پرینت دستگاه‌های کارتخوان را جعل و اقدام به کلاهبرداری می‌کند.

او خودروهای دیگری مانند سمند و سوناتا را نیز با همین شیوه خریداری و از فروشگاه‌های دیگری مانند فروشگاه‌های تلفن همراه کلاهبرداری کرده است بنابراین با تجمیع پرونده‌های مذکور در شعبه ۸۱۱ بازپرسی مشهد، و دستورات مقام قضایی، تلاش‌های گسترده‌ای برای ردیابی جوان شیک‌پوش که به کلاهبردار بی‌نقاب معروف شد ادامه یافت تا این که مدتی قبل، مأموران انتظامی با انجام یک سری فعالیت‌های پلیسی و اطلاعاتی موفق شدند با ردیابی سیستم بانکی او را دستگیر کنند.
در بازرسی از منزل متهم نیز، آلات و ادوات مربوط به جعل پرینت کشف شد و او مورد بازجویی قرار گرفت.

بررسی‌های پلیس بیانگر آن بود که جوان شیک پوش پس از شناسایی مراکز معتبر تجاری وارد فروشگاه و یا نمایندگی می‌شد و برای به دست آوردن مشخصات بانکی دستگاه کارتخوان فروشنده، از وی اجازه می‌گرفت تا موجودی حسابش را از طریق دستگاه کارتخوان بگیرد.
کلاهبردار مذکور سپس رسید دریافت شده را با خود می‌برد و با کاغذهای ویژه رسید دستگاه، که از بانک محل حساب فروشنده دریافت کرده بود اقدام به اسکن و جعل مبلغ عنوان شده توسط فروشنده، می‌کرد. این فرد روز بعد در حالی که رسید جعلی دستگاه کارتخوان را با مبلغ درج شده مذکور در دست داشت دوباره به همان فروشگاه مراجعه می‌کرد و کالا یا خودرویی را که روز گذشته قیمت آن را پرسیده بود می‌خرید.
او سپس برای فریب فروشنده از وی می‌خواست تا دستگاه کارتخوان را برای وارد کردن رمز و پرداخت وجه در اختیارش قرار دهد. این جوان در ادامه با واریز مبلغ اندکی به حساب فروشنده در مقابل چشمان وی رسید را از دستگاه دریافت و در یک لحظه آن را با رسید جعلی که در دست داشت عوض می‌کرد. فروشنده نیز با دیدن مشخصات فروشگاه و بانک طرف حساب خود بر روی رسید، کالا را تحویل وی می‌داد اما پس از گذشت مدتی و با بررسی موجودی حساب خود پی به کلاهبرداری می‌برد.

پس از تکمیل تحقیقات و اعترافات متهم، قرار مجرمیت وی از سوی مقام قضایی صادر شد و این پرونده با توجه به اهمیت موضوع در شعبه ۱۳۴ دادگاه عمومی و جزایی مشهد توسط یکی از قضات باتجربه دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت.
قاضی جواد شاکری پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه به اتهام کلاهبرداری با جعل اسناد، اتهام وی را محرز دانست. رئیس دادگاه با توجه به محتویات پرونده، گزارش مأموران انتظامی، اقاریر متهم و همچنین اسناد و دلایل محکمه پسند، وی را به تحمل ۴ سال زندان و پرداخت جزای نقدی سنگین در حق دولت و رد مال محکوم کرد.

به گزارش خراسان این در حالی بود که کلاهبردار بی‌نقاب در اثنای دستگیری قضایی به پرونده اتهامی خود، موفق شده بود رضایت ۷ تن از ۸ شاکی خود را جلب کند و در رأی صادره از سوی قاضی شاکری به بانک‌ها نیز تذکر داده شده است که رول‌های دستگاه کارتخوان را در اختیار مراجعه کنندگانی که هویت آنان در ارتباط با استفاده از دستگاه‌های مذکور مشخص نیست قرار ندهند و کاغذهای رسید این گونه دستگاه‌ها را حتماً با احراز هویت فروشندگان و دارندگان این دستگاه‌ها، در اختیار افراد قرار دهند. این مقام قضایی در عین حال به فروشندگان و نمایندگان رسمی شرکت‌ها نیز توصیه کرده است برای پیشگیری از وقوع جرم، هنگام وارد کردن رمز، دستگاه کارتخوان را در اختیار مشتری قرار دهند اما هنگام دریافت رسید از مشتریان به ساعت و تاریخ دریافت رسید با دقت توجه کنند تا مورد اغفال واقع نشوند.
 
 
کد مطلب: 27605
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام