۲
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۲
كارشناس حوزه فناوري اطلاعات:

نگاه تهديدي به اينترنت، بزرگ‌ترين چالش حوزه فناوري اطلاعات است

ایتنا - كارشناس حوزه فناوري اطلاعات يكي از بزرگ‌ترين چالش هاي حوزه فناوري اطلاعات در ايران را نگاه تهديدي به اينترنت و فضاي مجازي در ميان مسئولان اين حوزه عنوان كرد.


به گزارش ایتنا علي اكبر جلالي در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: انتظار مي رود «محمود واعظي» وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دولت يازدهم با توجه به سوابق تحصيلي و كاري خود بتواند اين نگاه نادرست را تصحيح و شرايط استفاده بهينه از فناوري اطلاعات را در كشور فراهم كند.

هراس از اينترنت عامل عقب افتادگي كشور در حوزه فناوري اطلاعات است
استاد دانشگاه علم و صنعت ايران افزود: در طول يك دهه گذشته، همواره يك نوع نگراني دايمي در بين مسئولان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و مسئولان بخش‌هاي ديگر در كشور در خصوص استفاده از اينترنت و كاربردهاي فناوري اطلاعات وجود داشته و اين نگراني و هراس عامل عقب افتادگي كشور در اين حوزه شده است.
وي ابراز اميدواري كرد با آموزش هاي لازم و ارتقا دانايي مسئولان و مردم شرايط جديدي بوجود آيد كه ضمن حفظ امنيت كه يكي از اركان توسعه كشور است، بتوان مانند ساير كشورهاي دنيا از اين پديده هزاره سوم به نحو بهتري استفاده كرد.

سرعت اينترنت در ايران يك - بيستم متوسط جهاني است
جلالي با اشاره به مشكل كم بودن پهناي باند اينترنت و عدم دسترسي كاربران اينترنت در ايران به اطلاعات با كيفيت بالا، گفت: جايگاه ايران از نظر دسترسي شهروندان به پهناي باند بالا در بين كشورهاي جهان بسيار پايين است.
وي ادامه داد: ميانگين سرعت اينترنت خانگي در ايران ۱۲۸ گيگابيت در ثانيه است، در حالي كه در دنيا ميانگين سرعت اينترنت خانگي ۲۰ برابر ايران است و كاري كه در ايران چهار ساعت به طول مي‌انجامد، در كشورهايي كه با كيفيت بالا به اينترنت دسترسي دارند، نيم ساعت بيشتر طول نمي كشد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه زمينه براي پياده‌سازي كاربردهاي فناوري اطلاعات در كشور فراهم است اظهار داشت: هزينه‌هاي زيادي در حوزه زيرساخت توسط دولت و بخش خصوصي صرف شده، اما اين زيرساخت‌هاي ارتباطي كه با هزينه‌هاي گزاف فراهم شده، به بزرگراهي مي‌ماند كه در آن اتومبيل تردد ندارد.

جلالي مهم‌ترين مزيت حوزه فناوري اطلاعات در كشور را وجود منابع انساني بسيار قوي و علاقه‌مند به استفاده از فناوري اطلاعات عنوان كرد و گفت: از نظر تعداد متخصص و دانش آموخته دانشگاهي كه عموما از دانشجويان ممتاز دانشگاه‌ها نيز هستند، در موقعيت مناسبي قرار داريم.

با دولت الكترونيك فاصله زيادي داريم
اين كارشناس حوزه فناوري اطلاعات در ادامه سخنانش اظهار داشت: يكي از مشكلات كه در سال‌هاي گذشته وجود داشته، نبود دولت الكترونيك است. با وجود اين كه در سال‌هاي گذشته همواره از تحقق دولت الكترونيك سخن رانده شد و دولت دهم نيز خود را دولت الكترونيك ناميد اما در عمل با دولت الكترونيك فاصله زيادي داريم.
جلالي ابراز اميدواري كرد كه دولت يازدهم، در راستاي تحقق برنامه پنجم توسعه، ارايه خدمات الكترونيك و تحقق دولت الكترونيك را در اولويت‌هاي كاري خود قرار دهد.

وي افزود: در دنياي كنوني دولت الكترونيك يك ضرورت است، چرا كه در شرايط فعلي براي كاهش هزينه‌ها، حل مشكلات ترافيك و آلودگي هوا، راهي جز استقرار دولت الكترونيك نيست و ارايه خدمات دولتي مي‌تواند راهگشاي بسياري از مشكلات باشد.
وي افزود: در حال حاضر خدمات اندكي به صورت الكترونيك ارائه مي‌شود و شهروندان براي دريافت خدمات مجبور به تردد در ادارات دولتي و صرف وقت، هزينه هستند .

شهرهاي الكترونيك فراموش شده اند
وي افزود: موضوع شهرهاي الكترونيك از سال ۱۳۸۰ ، در كشور و بخصوص در جزيره كيش مطرح شد و با وجود اينكه امروز تمام شهرهاي كشور حداقل يك سايت شهر الكترونيك دارند اما در مرحله استفاده و بهره‌برداري اقدام موثري انجام نشده است و شهرهاي الكترونيك فراموش شده‌اند.

وي افزود: دولت يازدهم مي‌تواند در كنار توسعه دولت الكترونيك، بحث شهرهاي الكترونيك را نيز كه توسط بخش خصوصي اجرا شده است را پيگيري كند و به مرحله اجرا برساند.
 
 
کد مطلب: 27106
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
همونطور که من بارها اینجا نوشتم مشکل اینترنت ما کمبود امکانات نیست، مشکل نتونستن نیست. مشکل نخواستن است. مشکل اراده ای است که میخواد اینترنت کند، محدود، مختل و گران باقی بمونه چون بر پایه برخی تجزیه و تحلیل های نادرست از جانب اینترنت احساس تهدید میکنه. وجود تهدید رو البته نمیشه رد کرد. اما چه بسیار فرصت هایی که با بزرگنمایی این تهدید سوخته میشه. تهدیدی که کندی اینترنت، محدودیت شدید، اختلال دائمی و هزینه بالا متوجه ما میکنه بسیار جدی تر از تهدیدی است که ازش واهمه داریم.
mahdi
feedback
تو متن به جای 128 کیلو بایت بر ثانیه نوشتی 128 گیگابیت در ثانیه؟

خدا از دهنت بشنوه آرزو داریم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام