۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸

دیدار نمایندگان نظام صنفی با کاندیدای وزارت ارتباطات

ایتنا - واعظی: دکتر روحانی عنایت خاص به این حوزه دارد، و این امر فرصت ویژه‌ای برای توسعه این صنعت، ایجاد کرده است.
دیدار نمایندگان نظام صنفی با کاندیدای وزارت ارتباطات


در ادامه سلسله دیدار های نمایندگان صنف با مشاوران رئیس جمهور منتخب و نامزدهای وزارت ICT، عصر روز جمعه ۱۱ مرداد، ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، میزبان دیدار این نمایندگان با دکتر واعظی یکی ازنامزدهای شاخص وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات بود.


به گزارش ایتنا در این دیدار مهندس آیت اللهی، رئیس سازمان ضمن معرفی حاضران، حضور هیئت رئیسه ادوار مختلف سازمان این جلسه را نمادی از انسجام و حرکت با برنامه وپیوسته صنف دانست.
وی در ادامه ضمن بیان نحوه شکل گیری سازمان در ۲۵ استان کشور، ضریب نفوذ سازمان را ۹۵ درصد با پوشش بیش از ۱۰۰هزار فعال این حوزه در قالب شرکتها، مشاورین و فروشگاهها اعلام نمود.
رئیس سازمان با اشاره به تفاهم نامه اخیر این سازمان با وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای جمع آوری وانتقال فرآیندهای کسب وکار صنفی که با همکاری شورای اصناف کشور اجرا می گردد، آن را نمونه‌ای از پیشگامی ومدیریت تشکل صنفی و تشویق بخش خصوصی برای مشارکت وحضوردر پروژه های B.O.T دانست.
وی همچنین با یادآوری توافقنامه مشارکت وسرمایه گذاری ارائه خدمات الکترونیک که در چند استان بصورت سه جانبه فیمابین سازمان فناوری اطلاعات، استانداری وسازمان نظام صنفی رایانه ای عقد شده است خواستار حمایت معنوی وفنی ازآن شد.
مهندس آیت اللهی ضمن اشاره به انسجام صنفی موجود، از کاندیدای بالقوه وزارت درخواست کرد رویکردی تعاملی وانعطاف پذیر را با صنف برقرار سازند.
وی ضمن تاکید بر تجربه نامطلوب از خروج بخش حاکمیتی از وزارت ICT خواستار بازگشت این بخش به وزارتخانه شد.
رئیس سازمان در خصوص مسائل بازار تاکید کرد : ما بیش از نیاز مالی ، نیازمند ثبات و پایداری در فضای کسب و کار هستیم. در چند سال گذشته فضای کسب و کار دچار تهدیدات جدی و مشکلات عدیده گردیده است که امیدواریم با تدبیر دولت تدبیر و امید اینده بهتری در انتظار باشد.
وی در پایان آمادگی سازمان را برای همراهی و همکاری صمیمانه با وزیر منتخب اعلام و ابراز امیدواری کرد انشا الله بتوان همکاری نزدیکی با آن مجموعه اعمال نمود .

سپس مهندس رحمتی، رئیس دور دوم سازمان نیز ضمن برشمردن رتبه ایران در شاخص های «سهولت کسب وکار» ، «پهنای باند » و «آمادگی دولت الکترونیک » و نزول کشور در این شاخص ها ، ابراز نگرانی صنف را دراین خصوص اعلام داشت.
وی افزود: صنف شرایط مملکت را درک کرده و به اهمیت مسائل امنیتی در شرایط فعلی واقف است . لیکن معتقد است بین راهبردهای امنیتی و راهبردهای توسعه ملی در حوزه ICT باید توازن ایجاد گردد.
وی ضمن گلایه از طرح‌های باز تولید google ونظایر آن، این مسیر را بیراهه رفتن در توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات خواند.
رحمتی کف انتظارات صنف را در محورهای چهارگانه خلاصه کرد : اول ، جذب وتقویت سرمایه گذاری ، و الزام پایه ای برای توسعه فاوا سرمایه گذاری و بازار رقابتی است درحالیکه همین بازار نحیف نیز به شرکت‌های خودی و غیرخودی تقسیم گردیده است. در این شرایط نمی توان انتظار اعتماد به سرمایه‌گذاری داخلی داشت. این امر برای سرمایه گذاری خارجی با شدت بیشتری مطرح است در حالی که توسعه فاوا مستلزم جذب از هردوسو است. دوم ، اصلاح ساختار تصمیم گیری است ، تعدد مراکز تصمیم گیری در حوزه فاوا ، نشان از عدم تعریف صحیح از نقش میان بخشی وفرابخشی آن است که موجبات اخذ تصمیمات موازی وسردرگمی صاحبان این صنعت شده است . سوم ، تقویت تعاملات بین المللی است ، کشور در این حوزه در هردوبخش خصوصی ودولتی نیازمند حضور قوی درمجامع بین‌المللی و افزایش تعاملات است. جهانی بودن این صنعت وتاثیرات مولفه های جهانی بر رشدآن بر کسی پوشیده نیست وکشور را دچار عقب ماندگی غیر قابل جبران می کند وبالاخره چهارم : اتکا به سازمان‌های مردم نهاد است.متاسفانه یک ضدیت پنهان با تشکل گرایی وجود دارد که استفاده از این ظرفیت را برای دولت محدود کرده است. قطع دسترسی دولت از مسیری کوتاه به برآیند یک تفکر جمعی، امری عجیب است که انتظار می رود با وعده های آقای دکتر روحانی در خصوص تشکل ها ، بهبود در این خصوص انجام پذیرد.

مهندس سعیدی اولین رئیس سازمان نیز با اشاره به این نکته که خصیصه بارز فناوری اطلاعات ، شفاف سازی است پس IT یعنی شفاف سازی میلیاردها درآمد بعضی ها را ازبین بردن. آنچه که باعث شده است مقاومت در مقابل استقرار این صنعت وجودداشته باشد همین ویژگی این صنعت است . پس دولتمردان جدید باید با این رویکرد به این صنعت بپردازند.
رئیس دور اول سازمان افزود: پهنای باند را به هدف دفع شر، کم کرده اند اما دسترسی به هر مطلب زیان بار که خارج از مرز ایجاد می شود فراهم است ولی از این سو راه دسترسی و کار اصولی وتجاری محدود است.

مهندس مظلوم ، نایب رئیس دور اول نیز با ذکر مثالی خواستار کاهش تصدی و نقش عملیاتی دولت در حوزه کسب وکار شد. وی افزود: اگر دولت به نقش نظارتی وهدایت خود بپردازد وبا حضور درصحنه بازی، مانع برای بخش خصوصی ایجاد نکند، بخش خصوصی رسالت خود را درتوسعه خوب می شناسد و به آن عمل خواهد کرد.
مظلوم با اشاره به سیاست اختصاص یک در صد از بودجه اجرایی دولت هشتم به توسعه فناوری اطلاعات، آن را موجب توسعه وتحولی جدی دراین صنعت دانست و خواستار وضع سیاستی مشابه گردید.

خانم مهندس داننده ،نایب رئیس سازمان ، با اشاره به خود کفایی در صنعت فاوا ، آن را یک شمشیر دولبه دانست که در وضع سیاست‌های مربوط به آن باید ظرائف ومطالب آن را رعایت نمود. وی همچنین با اشاره به متولی گری دستگاه‌ها و نهادهای متعدد درحوزه فاوا یادآوری کرد: این صنعت همچون برق یک موضوع میان بخشی و هم افزا است، همه از برق استفاده می کنیم ولیکن ، تولی آن با نهاد تخصصی خودش است.

قمی دبیرکل سازمان نیز با اشاره به ابتکار سازمان در تشکیل انجمن ارائه دهندگان خدمات ICT اکو یادآور گردید که سازمان علیرغم امکانات محدود به رسالت خود در زمینه تعاملات بین المللی پرداخته است اما نیازمند حمایت است.
وی همچنین با اشاره به آمار شرکت‌ها و واحدهای تعطیل شده در این صنعت وخیل دانشجویان در حال تحصیل دراین حوزه، موضوع اشتغال ایشان وجلوگیری از فرارنخبگان به عنوان سرمایه ملی را خواستار شد.

مهندس خادمی عضو هیئت رئیسه دور دوم سازمان نیز با اشاره به این نکته که ایران در سالهای نه چندان دور رتبه اول پهنای باند منطقه را دارا بوده است واینک در انتهای لیست قرار دارد، توجه به موضوع را یادآور گردید.
صالحی مشاور رئیس سازمان نیز دراین دیدار به اهمیت نقش فناوری اطلاعات وتصحیح نگاه دولت به تشکل ها پرداخت و خواستار تداوم این جلسات گردید.
 
در خاتمه دکتر واعظی ضمن اظهار خوشوقتی از دیدار با نمایندگان صنف ، تصریح کرد که وزراتخانه نباید رویکرد قیم مآبانه داشته باشد، و از سوی دیگر بخش خصوصی نگاه صرفأ سود جویی نباید داشته باشد.
وی افزود : دول موفق نظارت وهدایت کرده اند ومعتقد بوده اند تصدی گری زمبن گیرشان می کند ، نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم در حالی که توسعه نیافته باشد ، و در این راستا قطعأ یکی از زیرساخت‌های توسعه، فناوری اطلاعات و ارتباطات واین میسور نمی گردد مگر با فعال شدن بخش خصوصی این حوزه.
نامزد مطرح وزارت ICT با تاکید بر لزوم شورای راهبری وزارتخانه با حضور نخبگان ونمایندگان بخش خصوصی، اصلاح ساختار تصمیم گیری را لازم ولیکن نیارمند زمان دانست و انسجام درونی خانواده(هر دو بخش دولت و خصوصی) را محرک وشتاب دهنده این حرکت برشمرد.
دکتر واعظی افزود: دکتر روحانی عنایت خاص به این حوزه دارد ، واین امر فرصت ویژه ای برای توسعه این صنعت ، ایجاد کرده است.
محقق سیاست خارجی کشور با بیان اینکه اعتقاد راسخ به بخش خصوصی دارد ، میثاق اول خود با صنف را رعایت انصاف در کار و روابط فیمابین قلمداد کرد.
دکتر واعظی در خاتمه گفت: با عنایت به اهمیت طرح نظام جامع فناوری اطلاعات کشور، خواستار بازگشت وبازنگری طرح خواهد شد.

مهندس جهانگرد که در این دیدار حضور داشت وخدمات وی به صنعت فاوا ، بارها از سوی حاضرین یادآوری گردید، گفت: بازار فاوا بازار بزرگی است که مورد توجه همه می باشد. وضع سیاست‌های مناسب برای توسعه آن از موارد الزامی است.
وی با یادآوری اینکه در زمان مسوولیت خود با ۲۵۰ واحد سرمایه گذاری از سوی دولت ، منجر به ۱۵۰۰ واحد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گردیده است، به اشتیاق بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه اطمینان داد.
 
 

کد مطلب: 27021
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام