۰
plusresetminus
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۳

تشریح حال و آینده‌ی رسانه‌های دیجیتال در آخرین روزهای دولت دهم

ایتنا- علیزاده معتقد است اگر دولت بعدی بودجه کافی داشته باشد،‌مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.
تشریح حال و آینده‌ی رسانه‌های دیجیتال در آخرین روزهای دولت دهم


رییس مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به روال هر سال، از ۱۷ تا ۲۶ مهرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.



به گزارش ایتنا از ایسنا‌، حسن علیزاده در نشستی خبری که صبح امروز در مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد‌، با بیان این‌که در نمایشگاه امسال تأکید ما بر حوزه‌ی محتوا است، اظهار کرد: در نمایشگاه امسال سرویس‌هایی را که سال‌های گذشته حلقه‌ی مفقوده‌ی نمایشگاه بودند، اضافه کرده‌ایم. سال گذشته بیش از دومیلیون و ۷۰۰هزار نفر از نمایشگاه دیدن کردند و پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۱۰ درصد به این آمار اضافه شود.


وی ادامه داد: حوزه‌ «محتوا» تأکید جدی ما است و با همکاری دستگاه‌های مختلف به این حوزه توجه بیشتری خواهیم کرد. البته همکاری این دستگاه‌ها فقط برای غرفه‌پُرکنی نخواهد بود، بلکه صداوسیما با حضور شبکه‌ی تهران و همچنین شبکه‌ی ملی اطلاعات، حضور جدی‌تری خواهند داشت. بخش دانش‌آموزی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز تقویت شده است.

علیزاده با اشاره به برگزار نشدن همزمان جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با یکدیگر، گفت: سال‌های گذشته روال این‌گونه بود که تا یک‌ماه پیش از برگزاری نمایشگاه، روند دریافت آثار متوقف می‌شد. در حالی که امسال تا ۱۵ آبان‌ماه دریافت آثار ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله اواخر آذرماه اختتامیه‌ی جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها در هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، بیان کرد: امسال این کارگاه‌ها برگزار خواهند شد و برای اولین‌بار کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر‌، فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را در این نمایشگاه خواهیم داشت. تا کنون حدود ۲۰ کشور از جمله آمریکا،‌ فرانسه‌، هند،‌ سریلانکا‌، تایوان‌، قطر و فنلاند برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

او درباره‌ برگزار نشدن نمایشگاه‌های استانی، توضیح داد: سال گذشته، حدود ۳۰ درصد از منابع مالی خود را گرفتیم و فشار زیادی را احساس کردیم، ولی سال گذشته تا این زمان، در حدود ۱۳ استان نمایشگاه استانی برگزار کردیم؛ اما امسال با وجود تمام تلاش‌هایی که کردیم شرایط مالی به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم نمایشگاه استانی برگزار کنیم. از نظر مالی با شرایط سختی روبه‌رو هستیم و امیدواریم فشار اقتصادی که در حوزه‌ی تخصیص بودجه احساس می‌شود، فشار اولیه‌ی خود را از حوزه‌ی فرهنگ وارد نکند.

علیزاده با بیان این‌که به‌دلیل کمبود بودجه، ناخودآگاه به سمت کارهای کیفی و کم‌هزینه سوق پیدا کردیم، اظهار کرد: تقاضای ما از مسوولان اقتصادی دولت آینده این است که حوزه‌ی فرهنگ را دریابند و بویژه به بخش رسانه‌های دیجیتال توجه داشته باشند.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به این‌که چرا با وجود وعده‌ای که برای پنج روزه برگزار شدن نمایشگاه داده شد، امسال نیز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ۱۰ روزه خواهد بود‌، گفت: امسال تصمیم داشتیم نمایشگاه را پنج روزه برگزار کنیم، اما با توجه به حضور و استقبال مردم از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، فکر می‌کنیم که فضای مصلا پاسخگوی این جمعیت در مدت پنج روز نباشد و ما با ریزش مخاطب روبه‌رو شویم. از طرف دیگر، این نمایشگاه آخرین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در دولت دهم است، بنابراین ترجیح دادیم که تغییری در روند برگزاری آن ایجاد نشود.

علیزاده با بیان این‌که اختتامیه‌ی جشنواره‌های «رسانه‌ی دیجیتال خانواده» و «رسانه‌ی دیجیتال مهدوی» هفته‌ی آینده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود‌، ادامه داد: رونمایی از آثار مکتوب در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال را نیز خواهیم داشت؛ این آثار موضوعات مختلفی را در رسانه‌های دیجیتال تحلیل کرده است و از این به بعد، مجموعه کارهای پژوهشی با عناوین مختلف در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌شود.

او با بیان این‌که در سه‌ماه نخست امسال، ۹۹ گواهی ثبت و دوهزار و ۲۰۰ مجوز تکثیر صادر شد، اظهار کرد: اگر آمار امسال را با آمار سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که سه‌ماه اول امسال به اندازه‌ی سه‌ماه اول سال ۹۱ نبوده است و کارنامه‌ی ما درخشان نیست. دلیل این موضوع، تحولات سیاسی کشور و تغییر دولت بود که روی تمام حوزه‌ها تأثیر گذاشت. از سوی دیگر، روند کاری ما در یک سال اخیر مقداری متفاوت از سال‌های قبل شده و تعداد کارها کمتر شده است. همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی، اولین چیزی که از سبد کالای مردم حذف می‌شود، کالای فرهنگی است و ما هم از این فرآیند بی‌نصیب نبوده‌ایم. به‌عنوان مثال، در حوزه‌ی فیلم‌ و بازی‌های رایانه‌یی، آمار فروش کمتر از سال‌های قبل است که امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی، این آمار افزایش یابد.

وی با اشاره به صدور مجوز برای موسسات فرهنگی دیجیتال، گفت: تولیدکننده‌های محتوا، ناشران حامل‌های دیجیتال و کسانی که نشر برخط دارند در میان دریافت‌کنندگان مجوز موسسات فرهنگی دیجیتال بودند که سال گذشته، ۱۵۰ مجوز و امسال ۲۲ مجوز برای این موسسات صادر کردیم. در حال حاضر تقریبا هیچ موسسه‌ای وجود ندارد که بلاتکلیف مانده باشد و اکثرا با دیده مثبت برای آن‌ها مجوز صادر کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان دولت دهم آمار درخواست‌کنندگان مجوز به صفر برسد.

علیزاده با بیان این‌که یک متن خوب درباره‌ی حوزه‌های فرهنگی اپراتورها با همکاری سازمان تنظیم مقررات وزارت فن‌آوری ارتباطات تنظیم شده و در نوبت بررسی است، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان مردادماه شاهد تصویب این طرح باشیم. این طرح درباره‌ی محتوای پیامک‌ها،‌ تم‌ها‌ و آهنگ‌های پیشواز اپراتورهای تلفن‌های همراه است. همچنین شماره تلفنی برای شکایت‌های پیامکی به مردم داده شده بود، متأسفانه تعداد شکایت‌ها کمتر نشده است که نشان می‌دهد ما باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشیم. پیامک‌های حاوی موضوع خرید و فروش املاک، ارائه‌ی خدمات گردشگری و مسافرتی،‌ پیامک‌های پزشکی و پیامک‌های مذهبی و پیامک‌های مربوط به بانک‌ها، بیشترین میزان شکایت را به خود اختصاص داده‌اند. اکنون در حال تدوین آیین‌نامه‌ای هستیم که پیامک‌هایی که حاوی گردش مالی هستند، ابتدا از سازمان صنعت‌، معدن و تجارت مجوز بگیرند. آیین‌نامه‌ی دیگری نیز در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است تا پیامک‌های پزشکی قبل از ارسال، مجوز بگیرند. در حوزه‌ی پیامک‌های مسابقات و کالاهای مربوط به حوزه‌ی بهداشت، خوشبختانه شکایت‌ها کم شده است.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال درباره‌ جشنواره‌ی فیلم و عکس تلفن همراه، گفت: سال گذشته، اولین دوره‌ این جشنواره را برگزار کردیم و حدود ۲۷هزار اثر در این زمینه گرفته شد. البته سال گذشته با حمایت بخش خصوصی، این جشنواره برگزار شد و امسال نیز سری دوم آن را برگزار خواهیم کرد. برگزاری این جشنواره به‌دلیل مشکلات ما در جشنواره‌های گذشته در حوزه‌ی تلفن همراه بود که آثار ارسالی حتی به مرحله‌ی داوری هم نمی‌رسید. 

علیزاده با اشاره به تعداد سایت‌های ثبت‌شده، بیان کرد: تعداد این سایت‌ها طبق آخرین اعلام ما، ۴۵هزار سایت بود؛ اما در حال حاضر ۵۵هزار وبلاگ و سایت ایرانی در دامنه «ir» وجود دارد و این نشان می‌دهد که میزبانی سایت‌های کشور وضعیت خوبی پیدا کرده است.

او همچنین درباره‌ی فعالیت باشگاه «سرآمد» توضیح داد: در حال حاضر حدود دومیلیون و ۵۰۰هزار نفر در این باشگاه عضو شده‌اند‌ و ۷۳۰هزار نفر در آزمون‌های تعیین سطح افزایش سواد دیجیتالی شرکت کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم به بقیه‌ی این افراد سرویس‌های مورد نظر را بدهیم.

علیزاده درباره‌ی شبکه‌های فرهنگ نیز اظهار کرد: خردادماه ۱۳۹۱ فاز اول شبکه‌ی فرهنگ با ۱۵۰ خانه آغاز شد و در فاز دوم آن نیز تا کنون ۳۳۷ خانه قبل از افتتاح ارائه سرویس می‌کنند. امیدواریم در چند روز آینده، تعداد این خانه‌ها به ۴۰۰ خانه برسد تا بتوانیم در همین چند روز، با حضور دکتر حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و خانم دکتر سلطان‌خواه - معاون فن‌آوری رییس‌جمهور - فاز دوم را نیز افتتاح کنیم. قرار بود در فاز دوم، تعداد خانه‌های فرهنگ تا ۵۰۰ خانه افزایش یابد، اما افزایش قیمت دلار و شرایط اقتصادی سبب شد هزینه‌ها تا سه برابر افزایش یابد. بنابراین تصمیم گرفتیم که در این فاز به همان ۴۰۰ خانه قناعت کنیم.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی درگاه جدید سامان‌دهی سایت‌ها، توضیح داد: درگاه جدید آماده است و در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در حال کار است. متأسفانه سایت‌هایی که در بالای صفحه‌ی خود ذکر می‌کنند که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند‌، فقط به ثبت در سامانه‌ی قبلی اکتفا می‌کردند و حتی در برخی موارد که ما اسامی برخی از آن‌ها را حذف می‌کردیم، دوباره سایت خود را ثبت می‌کردند. در حالی که هیچ نظارتی روی این سایت‌ها نمی‌شد. 

سامانه‌ی جدید این خاصیت را دارد که بیشتر، جنبه‌ی ابراز هویت دارد و افزایش اطلاعات کاربران و مدیران سایت‌ها و دریافت گواهی دیجیتال مورد تأیید ما از دیگر مزایای این سایت است، آمار این سایت به‌صورت لحظه‌یی و به تفکیک حوزه ارائه می‌شود‌ و امکان مشارکت کاربران را نیز فراهم می‌کند.

وی افزود: در بحث رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی، امکانات خوبی فراهم شده است که با ظرفیت خطای کمتر نسبت به «الکسا»، سایت‌های ایرانی را رتبه‌بندی می‌کند. امیدواریم در فرصتی مناسب بتوانیم این سایت را نیز در اختیار مخاطبان بگذاریم.

علیزاده در پاسخ به این‌که آیا در دولت بعد، مرکز رسانه‌های دیجیتال به قوت خود باقی می‌ماند؟ اظهار کرد: دولت جدید هم طبیعتا در چارچوب بودجه‌اش فعالیت می‌کند و اگر ما توقع زیادتری از دولت داشته باشیم، خارج از قاعده است. باید تلاش کنیم نهادهای مختلف را درگیر رسانه‌های دیجیتال کنیم.

وی همچنین درباره‌ی سامان‌دهی «گیم‌نت‌»ها، گفت: اگر متولی دیگری قصد دارد سامان‌دهی گیم‌نت‌ها را انجام دهد و در این حوزه ورود پیدا کند، ما استقبال می‌کنیم؛ اما خبرنگاران باید حواس‌شان باشد که قول‌هایی را که می‌دهند، پیگیری کنند. ما تا کنون ۳۵ گیم‌نت را سامان‌دهی کرده‌ایم و در حقیقت، تعریف گیم‌نت را ارتقا بخشیده‌ایم.
کد مطلب: 26975
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام