۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۹

نكات استفاده از شبكه های Wi-Fi عمومی

ایتنا- حتما برای شما هم پیش آمده که درجاهای عمومی مثل کتابخانه‌ها مجبور به استفاده از Wi-Fi عمومی همان مکان باشید. در اینگونه موارد رعایتی نکاتی برای حفظ امنیتتان بسیار ضروری است.
نكات استفاده از شبكه های Wi-Fi عمومی


امروزه استفاده از Wi-Fi hotspotها در هتل‌ها، كتابخانه‌ها، فرودگاه‌ها، دانشگاه‌ها، و سایر مكان‌های عمومی رواج یافته است اما نكته حائز اهمیت ناامن بودن این hotspotها در اغلب موارد است. هنگام استفاده از hotspot به خاطر داشته باشید كه اطلاعات خود را فقط برای سایت‌هایی كه كاملاً رمزگذاری شده‌اند ارسال نمایید. 

به گزارش ایتنا از مرکز ماهر، شما فقط زمانی می‌توانید از ایمن بودن hotspot مطمئن شوید كه این hotspot زمان ورود به شبكه از شما درخواست یك كلمه عبور WPA نماید. اگر به hotspotای اطمینان ندارید، با آن شبكه مانند یك شبكه ناامن رفتار كنید. 

موضوعاتی كه در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از:
- چگونگی عملكرد رمزگذاری
- مشخصات یك سایت رمز شده
- عدم ایمنی بیشتر hotspotها
- چگونگی محافظت از اطلاعات هنگام استفاده از شبكه Wi-Fi عمومی

چگونگی عملكرد رمزگذاری
رمزگذاری، عامل حفظِ اطلاعات افراد به صورت ایمن است. رمزگذاری عاملی برای جلوگیری از دسترسی افراد ثالث به اطلاعات در هنگام ارسال آن در اینترنت است. برای ارسال اطلاعات شخصی هنگام استفاده از شبكه‌های بی‌سیم، باید مراقب بود. بهترین كار ارسال اطلاعات به صورت رمز شده است. 

اگر امكان این كار میسر نیست، اطلاعات شخصی خود را زمانی ارسال كنید كه از یك وب سایت رمزگذاری شده استفاده می‌كنید و یا در حال استفاده از یك شبكه Wi-Fi امن هستید. لازم به ذكر است كه اگر وب سایت رمزگذاری شده باشد، فقط اطلاعاتی كه به آن سایت ارسال می‌شود و یا از آن سایت دریافت می‌شود محافظت خواهد شد، اما یك شبكه بی‌سیم امن تمام اطلاعاتی را كه شما از طریق آن شبكه ارسال می‌كنید رمز خواهد كرد.

مشخصات یك سایت رمز شده
به خاطر داشته باشید كه هنگام ارسال ایمیل، به اشتراك گذاری عكس و فیلم، استفاده از شبكه‌های اجتماعی یا خدمات بانكداری الكترونیك، شما در حال ارسال اطلاعات شخصی خود هستید. 

سایت‌هایی مانند سایت‌های خدمات بانكداری الكترونیك برای محافظت از اطلاعاتی كه كاربر از كامپیوتر خود به سرور وب‌سایت آنها ارسال می‌كند از رمزگذاری استفاده می‌كنند. 

مشخصه یك وب‌سایت رمز شده وجود https در اولِ آدرس آن سایت است (البته لازم به ذكر است كه لزوماً وجود https كافی نبوده و باید مواظب حملات فیشینگ هم بود). برخی وب سایت‌ها فقط روی صفحات sign-in خود از رمزگذاری استفاده می‌كنند و ممكن است بخشی از نشست شما را رمزگذاری نكنند؛ این عدم رمزگذاری می‌تواند منجر به آسیب‌پذیر بودن كل حساب شما شود.

عدم ایمنی بیشتر hotspotها
بیشتر hotspotها اطلاعاتی را كه از طریق اینترنت ارسال می‌كنند رمز نمی‌كنند و بنابراین امن نیستند. 

اگر از یك شبكه ناامن برای ورود به سایتی رمزگذاری نشده استفاده می‌كنید –یا از سایتی استفاده می‌كنید كه از رمزگذاری فقط برای صفحه sign-in خود بهره می‌برد- دیگر كاربران شبكه می‌توانند آنچه شما می‌بینید و آنچه شما ارسال می‌كنید را ببینند. آنها می‌توانند نشست شما را ارتباط ربایی كنند و از طرف شما وارد سایت شوند. 

ابزارهای جدید ارتباط ربایی این كار را ساده‌تر كرده‌اند و متاسفانه كاربرانی با دانش فنی كم هم قادر به این كار خواهند بود. بنابراین مهاجم می‌تواند از حساب كاربری شما برای جعل هویت استفاده كند.

چگونگی محافظت از اطلاعات هنگام استفاده از شبكه Wi-Fi عمومی
چه كارهایی می‌توان برای محافظت از اطلاعات خود انجام داد؟ در ادامه به برخی از این كارها اشاره می‌كنیم:
- هنگامی كه از Wi-Fi hotspot استفاده می‌كنید فقط به وب‌سایت‌هایی وارد شوید و اطلاعات شخصی خود را فقط برای وب‌سایت‌هایی ارسال كنید كه می‌دانید كاملاً رمزگذاری شده‌اند. برای حفظِ ایمنی، تمام بازدیدهایی كه از هر سایتی دارید باید از زمان ورود به سایت تا زمان خروج از آن رمزگذاری شده باشد. 
اگر هنگام ورود به سایتی تصور كردید به سایتی رمزگذاری شده و امن وارد شده‌اید، اما بعد از مدتی خود را در صفحه‌ای كه رمزگذاری نشده است یافتید، به سرعت از آن سایت خارج شوید.

- پس از ورود به حساب كاربری خود، برای مدتی طولانی در آن حساب نمانید. هر زمان كه كارتان با حساب كاربری تمام شد از آن حساب خارج شوید.

- از یك كلمه عبور یكسان در چندین وب سایت استفاده نكنید. در غیراینصورت ممكن است با لو رفتن كلمه عبور، مهاجم امكان دسترسی به چند حساب كاربری شما را پیدا كند.

- بسیاری از مرورگرها، هنگام بازدید از وب سایت‌های كلاه‌برداری یا دانلود برنامه‌های مخرب به كاربران هشدار می‌دهند. به این هشدارها توجه كنید و مرورگر و نرم‌افزارهای امنیتی خود را به‌روز نگه دارید.

- اگر مرتب حساب‌های كاربری آنلاین خود را از طریق Wi-Fi hotspotها چك می‌كنید، از VPN قانونی استفاده كنید. VPNها ترافیك میان رایانه شما و اینترنت را حتی روی شبكه‌های ناامن رمز می‌كنند.

- برخی شبكه‌های Wi-Fi از رمزگذاری استفاده می‌كنند. WEP و WPA بیشترین پروتكل‌های رمزگذاری برای شبكه‌های Wi-Fi هستند. رمزگذاری WPA از اطلاعات شما در برابر برنامه‌های هكِ معمول محافظت می‌كند، اما WEP ممكن است این كار را انجام ندهد. همچنین WPA۲ نسبت به WPA قوی‌تر است. 

اگر از شبكه Wi-Fi استفاده می‌كنید و مطمئن نیستید كه این شبكه از WPA استفاده می‌كند، احتیاط كنید!
کد مطلب: 26836
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام