کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بدافزارهای مخرب تر از مخرب

سايت خبری ايتنا , 22 تير 1392 ساعت 17:13

اتنا - هر روزه بر تعداد بدافزاهای مخرب، تروجان‌ها، ویروس‌ها و کرم‌های رایانه‌ای که سیستم و اطلاعات حساس شما را هدف گرفته‌اند افزوده می‌شود.




همه بدافزارها مخربند. شکی نیست. اما بعضی از آنها از بعضی دیگر خرابی‌های بیشتری به بار می‌آورند.
این بدافزارها می‌توانند باعث سرقت هویت، از بین رفتن فایل‌ها، اطلاعات حساس و مهم و حتی خرابی کل سیستم شما شوند.


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، ظرفیت تخریبی بعضی بدافزارها به حدی بالا است که می‌تواند منجر به پاک شدن فایل‌ها و کلیه محتویات داخل یک درایو شود. تنها خوش شانسی کاربر در چنین شرایطی تنها زمانیست که ویروس اقدام به پاک کردن فایل‌هایی بکند که قابل بازگشت هستند.
در ادامه بدترین انواع بدافزارها که قادرند بیشترین خرابی را بر روی سیستم شما ایجاد کنند معرفی می‌کنیم:

• تروجان‌های اخاذ
تروجان‌های اخاذ گونه‌ای از تروجان‌ها هستند که با نفوذ به سیستم کاربر اقدام به رمزگذاری فایل‌ها و اطلاعات وی کرده و سپس برای رمزگشایی فایل‌ها و اجازه دسترسی صاحب آنها به اطلاعات خود، مقادیری پول طلب می‌کنند. در این نوع از بدافزارها نه تنها قربانی امکان دسترسی به فایل‌های مهم خود را از دست می‌دهد بلکه قربانی یک کلاهبرداری اخاذی هم می‌شود! Pgpcoder بهترین نمونه از نوع بدافزارهای اخاذ به حساب می‌آید.

• تروجان‌های سارق رمز عبور
تروجان‌های سارق رمز عبور به دنبال کسب اعتبار لازم برای دسترسی به سیستم قربانی هستند تا به رمزهای عبور حساب‌های کاربری کاربر در ایمیل ها، بازی ها، شبکه های اجتماعی و از همه مهتر حساب های بانکی و مالی دسترسی پیدا کنند.
بسیاری از سارقان رمزهای عبور می توانند بارها و بارها و درهر بار حمله به سیستم کاربر، تنظیمات آن را تغییر داده و آن را آلوده کنند. به عنوان مثال تروجان های سارق رمز عبور قادرند در اولین مرتبه از دسترسی شان به حساب های کاربری کاربر، فایل های پیکربندی جدیدی را به سیستم قربانی ارسال کرده و اعتبار جدیدی با هویت کاربر اصلی برای ورود به سایت های بانکداری آنلاین برای خود ایجاد کنند.
• Keylogger ها
ساده ترین نوع از تروجان Keylogger باز هم خیلی مخرب است. تروجان keylogger یک نرم افزار پنهانی است که بر اعمال شما بر روی صفحه کلید نظارت کرده و کلیه فعالیت ها را از راه دور به مهاجمان گزارش می کند.
البته بعضی از انواع keylogger ها به عنوان یک نرم افزار تجاری نیز به فروش می رسند. به عنوان مثال پدر و مادرهایی که قصد دارند بر فعالیت های آنلاین فرزندان خود نظارت کنند از آن استفاده می کنند. 

• درهای مخفی (Back doors)
تروجان های درهای مخفی از راه دور و به صورت پنهانی سیستم قربانی را آلوده و به آن دسترسی پیدا می کنند. به عبارت دیگر مهاجمان با استفاده از این بدافزار در یک محیط مجازی به صفحه کلید شما دسترسی پیدا می کنند. با استفاده از این تروجان مهاجمان کلیه فعالیت های کاربر را زیر نظر گرفته و می توانند بدافزارهای اضافی دیگری نظیر سارق رمز عبور و Keyloggerها را دریافت و بر روی سیستم قربانی نصب کند.

• روت کیت ها (rootkit)
بدافزارهای روت کیت به مهاجمان اجازه دسترسی کامل به سیستم قربانی را می دهند و بطور معمول به کلیه فایل ها، پوشه ها و سایر اطلاعات حساس و مهم کاربر نفوذ می کنند. ویژگی تروجان های روت کیت این است که می توانند علاوه بر پنهان کردن خود، سایر بدافزارهای همراه را نیز مخفی کنند. کرم رایانه ای Storm نمونه خوبی از بدافزار روت کیت به حساب می‌آید.

• بوت کیت (boot kit)
بوت کیت ها تروجان هایی هستند که برنامه فلش BIOS را آلوده می کنند. بطوریکه سبب می شود بدافزار حتی زودتر از سیستم عامل، بارگذاری (load) شود. ترکیب عملکرد روت کیت ها با بوت کیت ها بسیار خطرناک است بطوریکه می توان گفت شناسایی آنها را تقریباً غیر ممکن و امکان حذف آنها را بسیار سخت می کند.

و در آخر اینکه هر روزه بر تعداد بدافزاهای مخرب، تروجان‌ها، ویروس‌ها و کرم‌های رایانه‌ای که سیستم و اطلاعات حساس شما را هدف گرفته‌اند افزوده می‌شود، پس اگر می خواهید در دام سارقان و مهاجمان گرفتار نشوید حداقل یک قدم از آنها جلوتر باشید و تامین امنیت سیستم خود را جدی بگیرید.
 


کد مطلب: 26796

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/26796/بدافزارهای-مخرب-تر

ايتنا
  https://www.itna.ir