۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۹

لو دادن "دکترین جنگهای سایبری اوباما"توسط گاردین؛ چین، روسیه و ایران در نوک هدف

ایتنا- گاردین می‌گوید ایران،‌روسیه و چین در صدر لیست حملات سایبری آمریکا قرار دارند.
لو دادن "دکترین جنگهای سایبری اوباما"توسط گاردین؛ چین، روسیه و ایران در نوک هدف


روزنامه انگلیسی گاردین در سلسله افشاگری های هفته اخیر خود جزییات دکترین جنگ‌های سایبری اوباما را منتشر کرد.


در این دکترین که هم دفاعی و هم تهاجمی تعریف شده، سه کشور چین، روسیه و ایران در سر لیست حملات سایبری آینده قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، گاردین هفته گذشته در اولین افشاگری خود، پرده از ضبط و ردیابی مکالمات کاربران کمپانی مخابراتی ورایزون توسط آژانس امنیت ملی امریکا NSA‌ و اف بی آی خبر داد که همان روز انتشار، این مقامات آن را تکذیب کردند.

روز بعد گاردین جزییات دادن دسترسی به اف بی آی و آژانس امنیت ملی امریکا به سرورهای مرکزی ۹ سایت بزرگ اینترنتی مایکروسافت، یاهو،گوگل،فیس بوک،پال تاک،AOL،اسکایپ،یوتیوب و اپل تحت برنامه موسوم به PRISM را منتشر کرد که از سوی ۹ شرکت اینترنتی تکذیب شده وسوی جیمز کلاپر مدیر آژانس امنیت اطلاعات NSA نیز ضمن بزرگ خواندن این برنامه، آن را مرتبط با غیر امریکایی های بیرون از مرزهای امریکا آنهم تحت حکم دادگاه خواند.

اما گاردین دست از سر امریکایی ها بر نداشته و اینک جزییات دکترین جنگهای سایبری اوباما را منتشر کرده که در این دکترین هم سیاست تهاجمی و هم تدافعی تعریف شده است.

آنچه در این میان برای کشور ما مهم ارزیابی می شود، تعریف سیاست تهاجمی در دکترین اوباما علیه کشورمان است که نه تنها تاسیسات هسته ای را در اولویت حملات سایبری خود در آینده نزدیک قرار می دهد، بلکه سایر سیستم های مربوط به تاسیسات نفتی، آب، برق و مخابرات و صنایع نظامی را در دستور کار خود قرار می دهد.

پروپاگاندای بین المللی در مورد بزرگ جلوه دادن قدرت سایبری ایران نیز یکی دیگر از سیاستهای تعریف شده در دکترین جنگ سایبری اوباما است تا راه حمله به تاسیسات صنعتی ایران را هموار سازد.

اوباما شخصا به مقامات اطلاعاتی-سایبری خود دستور تهیه لیست کشورهایی که باید به آنها حمله شود را داده است و در این میان همان طور که ذکر شد نام چین، روسیه و ایران در کنار سایر کشورها مانند کره شمالی دیده می شود.

دکترین ۱۸ صفحه ای اوباما اکتبر سال گذشته به صورت محرمانه بین مقامات اطلاعاتی توزیع شد، اما هرگز منتشر نشد؛ تحت نام عملیاتی Offensive Cyber Effects Operations یا OCEO است که قابلیت های منحصر به فرد و غیر متعارف برای پیشبرد اهداف ملی ایالات متحده در سراسر جهان را مورد تاکید قرار داده و زدن ضربه از کم تا نابودی کامل دشمن بدون دادن اطلاع قبلی را در بر می گیرد.

اهداف تعیین شده از سوی OCEO با پشتیبانی نیروهای سایبری چه داخل و خارج از مرزهای امریکا با اولویت دستور شخص ریاست جمهوری مورد حمله قرار می گیرد. {برخی از اطلاعات دسته بندی شده در این سند در ژانویه ۲۰۱۳ منتشر شده است}

دکترین اوباما با اولویت قرار دادن سیاست تهاجمی با ترس از گسترش نظامی گری در اینترنت، تبیین و توجیه شده و گفته می شود به عنوان مکمل تلاشهای دیپلماتیک و نیز نظامی علیه دشمن تعریف شده بکار گرفته می شود. 

روز جمعه گذشته مقامات امریکایی دوباره هکرهای وابسته با ارتش چین را به حملات سایبری به تاسیسات هسته ای خود متهم کرد، چیزی که مقامات چینی به شدت آنرا تکذیب کرده اند.

یکی از مقامات امریکایی به گاردین گفته دکترین حمله سایبری اوباما در چارچوب قوانین بین المللی انجام می شود!

حملات سایبری امریکا به تاسیسات هسته ای ایران و ویروس استاکس نت، یکی از این دست حملات سایبری امریکا بوده که بدون توجیه بین المللی و قبل از رسمی شدن دکترین سایبری اوباما انجام شده و امریکایی ها ابایی ندارند از اینکه اعلام کنند که این حملات را با همکاری اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران انجام داده اند.

یکی از مقامات ارشد NSA به گاردین گفته اتهام امریکا به مقامات چینی در مورد حملات سایبری ریاکارانه است چرا که امریکا خود وارد سیستم های کامپیوتری کاربران در سراسر جهان می شود.

لو رفتن برنامه PRISM برای چک کردن کاربران در سراسر جهان توسط اف بی آی و آژانس امنیت ملی بدان معناست که امریکایی ها مدتهاست این کار را انجام می دهند و حالا این بحث رسانه ای شده است.

پرو‍ژه ۶ ماهه تعیین تارگت ها تحت نام TS/NF‌یا top secret/no foreign با مشارکت وزیر دفاع ، رییس امنیت ملی DNI، رییس CIA با عملیات OCEO و دادن گزارش یکپارچه به رییس جمهور تعریف شده است. در این گزارش تعیین خسارت احتمالی و حملات متقابل احتمالی به امریکا نیز لحاظ می شود.

ژانویه ۲۰۱۳ پنتاگون واحد ویژه عملیات سایبری خود تحت فرماندهی کیث الکساندر (رییس NSA) را تقویت کرد و این واحد رسما مسوول حمله و دفاع سایبری در امریکا شد.

پنتاگون و آقای کلاپر مدتهاست با پروپاگاندا و بزرگ جلوه دادن تهدیدات سایبری کشورهایی مانند چین و ... سعی کرده اند لوایح قانونی خود را در کنگره جلو ببرند و کنگره را ترغیب کنند تا این لوایح را به تصویب برسانند و منتظرند تا لایحه CISPA یا Cyber Intelligence Sharing and Protection Act به تصویب رسد؛ لایحه ای که گروههای مدافع حریم خصوصی افرادو کاربران به شدت مخالف آن هستند و تحت چنین قانونی امریکایی ها می توانند آی پی ها، سرورها و سایتهایی که تشخیص می دهند را بلوکه کرده و خاموش کنند {کاری که به صورت مقدماتی در مورد سایتهای سوری علیه ارتش الکترونیکی سوریه چند هفته پیش انجام دادند}
کد مطلب: 26432
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام