۲
۰
plusresetminus
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۷

مشکل اینترنت کمبود پهنای باند است نه کم‌فروشی

ایتنا - با اصلاح نظام فیلترینگ و منطقی سازی آن یکی‌ دیگر از مشکلات اینترنتی کشور حل خواهد شد.
مشکل اینترنت کمبود پهنای باند است نه کم‌فروشی


کم‌فروشی به نوعی که از سوی دولت مطرح می‌شود مشکل اصلی اینترنت کشور نیست بلکه مشکل اصلی کمبود پهنای باند در اختیار شرکت‌های اینترنتی علیرغم افزایش روزانه کاربران اینترنت و نیاز آنها به پهنای باند است که به میزان کافی در اختیار ایشان قرار نمی‌گیرد.


به گزارش ایتنا فریدون قاسم زاده - مدیر عامل یک شرکت اینترنتی - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به طور متوسط ما در ایران باید هر ساله ۱۰۰ درصد افزایش پهنای باند داشته باشیم اما با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۱۰درصد میزان پهنای باند کشور افزایش یافته به طور طبیعی مشکل کمبود پهنای باند ایجاد می شود.

وی وجود انحصار را دلیل اصلی کمبود پهنای باند اینترنت در کشور دانست و گفت: انحصار در هر بازاری موجب کیفیت پایین خدمت یا کالا و قیمت بالای آن می‌شود همانطور که سیم کارت تلفن همراه تا زمانی که در انحصار شرکت همراه اول بود به قیمت یک میلیون به فروش می‌رفت اما اکنون با حضور ایرانسل این محصول از انحصار خارج شده و قیمت سیم‌کارت بدلیل وجود رقابت به چند هزار تومان کاهش یافته و کیفیت خدمات بهبود پیدا کرده است.

قاسم زاده ادامه داد: مشکل اصلی کمبود پهنای باند در کشور ما در حال حاضر عدم عرضه کافی آن از سوی دولت است لکن این کمبود توجیه کننده تخلف احتمالی از سوی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت اعم از دولتی و یا غیردولتی نیست و باید این مشکل توسط مراجع ذیصلاح رسیدگی شود تا حقوق مشتریان تضییع نشود.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور ادامه داد: به نظر من راهی که برای کاهش کم فروشی وجود دارد تشکیل اتحادیه مردم نهاد(NGO) بدون دخالت دولت برای نظارت بر کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت است تا ضمن اخطار به شرکت‌های مختلف در صورت لزوم نسبت به لغو پروانه کسب آنها اقدام کند.

وی تصریح کرد: گذشته از تخلف شرکت‌های اینترنتی نارسایی موقتی ممکن است دلایل فنی داشته باشد که در آن صورت دولت موظف است پاسخگو باشد که چرا مسیر پشتیبان برای جلوگیری از قطعی اینترنت فراهم نکرده است.

او در رابطه با محدودیت دسترسی به بسیاری از سایت‌های علمی و مفید گفت: فیلتر‌ینگ کشور در حال حاضر بیش از حد سختگیرانه است و برای برخی ازاصطلاحات و عبارات بدون دلیل اعمال می‌شود و موجب محدودیت در دسترسی‌ها به سایت‌های علمی، فنی و تجاری برای کاربران می‌شود. با اصلاح نظام فیلترینگ و منطقی سازی آن یکی‌ دیگر از مشکلات اینترنتی کشور حل خواهد شد.

قاسم زاده ایجاد بازار رقابتی را راه حل بخش عمده‌ای از مشکلات اینترنت کشور دانست و گفت: وقتی شرایط رقابت صحیح در بازار فراهم شود، همانند سایر خدمات و محصولات مردم براساس نیاز و متناسب با بودجه خود سرویس اینترنت مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند و مشتریانی که اینترنت ارزان می‌خواهند و کیفیت برایشان کمتر اهمیت دارد، سرویسی با هزینه کم‌تر را می‌خرند و مشتریانی که نیازمند به کیفیت بالاتری هستند، هزینه بیشتری را با رضایت خاطر پرداخت می‌کنند.

وی در این رابطه افزود: وجود بازار رقابتی موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش می‌شود در حالی که اکنون دخالت دولت در امر تهیه پهنای باند و ایجاد انحصار در این امر یکی از مهم‌ترین عوامل قیمت بالا و کیفیت پائین اینترنت در کشور است.

قاسم‌زاده درباره وضعیت اینترنت ایران در مقایسه با سایر کشورها تصریح کرد: خاورمیانه به لحاظ شرایط اینترنتی ضعیف‌ترین منطقه اینترنتی در جهان است.

کد مطلب: 26106
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
اصلا کلا قطع کنیدش دیگه

ببینیم اون موقع راحت میشین یا نه!
feedback
اگه آقایون مجلسی اجازه بدن ، سرعت از چند گیگ هم ممکنه بگذره. حیف که اجازه نمیدن. من که فعلا تو این فکرم برم از آذربایجان کابل کشی کنم. ... اینترنت ملی
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام