۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۲
در پی مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

برخورد با قمارخانه‌های مجازی و شرط بندی در اینترنت قانونی شد

ایتنا - مصادیق چنین جرمی، شرط بندی بر روی نتایج مسابقات ورزشی که عمده‌ترین آن مسابقه فوتبال، سوارکاری و غیره است، محسوب می‌شود.


کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که از این پس به استناد قانون جرائم رایانه‌ای با قمار خانه‌های مجازی و شرط بندی‌های اینترنتی برخورد می‌کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در چهل و هشتمین جلسه خود، برخورد با قمارخانه‌های مجازی در اینترنت را به تصویب رساند و آن را به موارد محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرائم رایانه‌ای) اضافه کرد.

بر این اساس از مصادیق چنین جرمی، شرط بندی بر روی نتایج مسابقات ورزشی که عمده‌ترین آن مسابقه فوتبال، سوارکاری و غیره است، محسوب می‌شود.

محتوایی که برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرائم رایانه‌ای) عبارت است از:
۱. انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده‌ها یا نرم افزارهایی که صرفا برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود، (ماده ۲۵ قانون ج.ر).
۲. فروش انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذرواژه‌ها و داده‌هایی که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می‌کند (ماده ۲۵ قانون ج.ر).
۳. انتشار یا در دسترس قرار دادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، تحریف و اخلال در داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی (ماده ۲۵ قانون ج.ر).
۴. آموزش و تسهیل سایر جرائم رایانه‌ای (ماده ۲۱ قانون ج.ر).
۵. انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ (بند ج ماده ۲۵ قانون ج.ر).
۶. انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی رایانه‌ای مجرمانه مانند شرکت‌های هرمی (قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور و سایر قوانین).
۷. ایجاد مراکز قمار در فضای مجازی (مواد ۷۰۵، ۷۰۸ و ۷۱۰ قانون مجازات اسلامی).
هم‌چنین فهرست مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۲۱ قانون جرائم رایانه‌ای دارای بخش‌هایی ذیل است:

الف) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی
ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی
ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی
د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی
ه) محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرائم رایانه‌ای)
و) محتوایی که تحریک، ترغیب یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند (محتوای مرتبط با سایر جرایم)
ز) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی
ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی
ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری 
 
کد مطلب: 25299
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام