۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۹

معنای BYOD در دنیای آی.تی یعنی چه؟ / دائرة المعارف فناوری اطلاعات

ایتنا- تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، ناخوآگاه همراه خود فرهنگ لغات جدید را نیز به کاربرانشان تحمیل می‌کنند.
معنای BYOD در دنیای آی.تی یعنی چه؟ / دائرة المعارف فناوری اطلاعات


اصطلاح BYOD مخفف واژگان Bring Your Own Device است. آوردن ابزارهای شخصی، گجت‌های متصل به شبکه، لپ‌تاپ و تبلت شخصی به محل کار معنی می‌دهد.


به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، فرهنگ ورود ابزارها و گجت‌های شخصی و اتصال آنها به شبکه‌های اداری گاهی معضل نامیده شده است و گاهی فرصت. 

از دید کارشناسان امنیت شبکه ورود هر نوع ابزار و اتصال آنها به فولدرهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه معادل یک خطر کنترل نشده است. 

از دید یک مدیر آی.تی جدید این عامل به صورت بالقوه می‌تواند در کاهش هزینه‌های سازمان موثر واقع شود. 

فایل سرورهای سازمان، دیتابیس سازمان، سیستم ایمیل و چت داخلی سازمان و هر نوع اطلاعات اداری می‌تواند از این راه مورد سوء استفاده قرار گیرد. 

به همین خاطر برخی شرکت‌های امنیتی برای این به اصطلاخ معضل چاره‌های امنیتی تعریف کرده که به‌عنوان پالیسی جدید در سازمان مورد نظر پیاده سازی می‌کنند. 

اما با ورود کلود کامپیوتینگ و عصر رایانش ابری ، ممکن است تمام سخت‌‌افزار و اپلیکیشن‌ها در سازمان به صورت فیزیکی نصب نشده باشد و بنابراین مدیر اجرایی و مدیر آی.تی میزان خطر را با کلود به حداقل رسانده باشند. 

پس فرقی ندارد کارمند اداره از خانه یا کافی شاپ یا از اداره به دیتابیس وصل شود چرا که اپلیکیشن‌ها و دیتا روی کلود بوده و در فضایی ثانوی موجود است. 

حالا با این اوصاف خیلی از مدیران ترجیح می‌دهند پول برق و انرژی ناشی از رک‌های غول پیکر ندهند و دیتاهای حیاتی خورد را روی کلود و در سازمانی دیگر بیاورند و آوردن ابزار و لپ‌تاپ توسط کارمند و تکنسین خیلی دردسر ساز نباشد. (هر چند مدیران امنیت به این راحتی قانع نمی‌شوند.) 

برخی واژه‌های مترادف نیر با BYOD تعریف کرده‌اند مانند BYOT یا Bring Your own Technology و یا BYOB معادل Bring your own behavior.
از دید مدیر اجرایی لپ‌تاپ شخصی کارمند، خود یک انتی ویروس دارد، ورد خریداری شده توسط کارمند دارد، مرورگر مورد علاقه کاربر روی آن نصب است و ... و این یعنی صرفه جویی در هزینه‌ها. 

از سوی دیگر اغلب کارمندان از فناوری‌های مورد علاقه خودشان استفاده می کنند و بنابرانی بر اساس علاقه خود پول می‌دهند.
 
هنر مدیر آی.تی این است که بحث سینک را در اداره به اجرا بگذارد تا کارمند راحت و با رعایت مسائل امنیتی کارهای روزمره خود را انجام داده و البته مسائل بیزینس اداره خود را به بیرون ندهد و نتیجه اش خلاقیت بیشتر از سوی کارمند خواهد بود. 

ابزار باید بوسیله صاحبش مراقبت گردد و می توان با پالیسی جدید اگر به سرقت رفت، اطلاعات آن پاک شود تا دست نا اهلان نیفتد. (مانند تنظیمات شبکه و وایرلس و ...) 

اصطلاح دیگری نیز وجود دارد بنام Inverse-BYOD که اینبار کارفرما ابزار تعریف شده ای برای دسترسی خاص به اینترنت و موضوعات خاص را چه برای اداره و چه برای استفاده شخصی در دسترس کارمند قرار می دهد و برخی فیچرها در آن به نفع اداره تعریف شده است تا کاربر بدون دغدغه و غر زدن به کارهای اداری برسد و در ضمن کارهای شخصی را نیز به صورت محدود انجام دهد
کد مطلب: 24645
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام