۳
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۲

گردش "زمین" در شبکه ملی اطلاعات!

ایتنا- سیستم عامل وطنی که فقط سیستم عامل نیست. بلکه ارائه دهنده امکانات مجازی‌سازی و مخاطبان آن اغلب حرفه‌ای‌تر از کاربران خانگی هستند.
گردش "زمین" در شبکه ملی اطلاعات!


"زمین" نام طرحی است که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و با هدف کمک به توسعه فناوری سیستم‌ عامل در کشور در حال انجام است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مدیر پروژه سیستم عامل زمین در این باره اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین محصولات این طرح، سیستم‌عامل سرور زمین است که با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران از اواخر بهار ۹۰ آغاز شده و اواخر بهار ۹۱، اولین دستاوردهای خود را عرضه کرد.

کشتکاری افزود: در طرح زمین مدیریت پژوهش و تجاری‌سازی با اتکا به توان پژوهشی پژوهشگاه ICT انجام شده و برای تولید و پشتیبانی از محصول، تماما از بخش خصوصی کمک گرفته شده ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر در طرح زمین نسخه اول و بتای محصول سیستم‌عامل سرور در قالب راهکار مجازی‌سازی، عرضه عمومی شده و در کنار این محصول، زیرساخت‌هایی جهت توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی و سیستمی‌ مبتنی بر زمین نیز تولید شده و امیدواریم تا پایان سال بخش‌های تکمیلی این پروژه نیز راه‌اندازی شده و کاربران بتوانند از این محصول با اطمینان بیشتر استفاده کنند.

کشتکاری در توضیح این سیستم عامل بیان کرد: زمین یک راهکار مجازی‌سازی مبتنی بر هسته سیستم‌عامل لینوکس و چندین بسته‌ نرم‌افزاری متن‌باز شناخته شده است و راهکار مجازی‌سازی بدین معنا است که می‌توان یک سخت‌افزار را در اختیار چندین سیستم‌عامل قرار داد و اصطلاحا از یک ماشین واقعی چندین ماشین مجازی ایجاد کرد. بر این اساس زمین یک سیستم‌عامل است، اما فقط سیستم‌عامل نیست، بلکه ارائه‌دهنده امکانات مجازی‌سازی است و به کاربردهای سمت سرور و مراکز داده اختصاص دارد و لذا مخاطب آن کاربران با نیازهای معمول و خانگی نیستند.

مدیر پروژه سیستم عامل زمین تاکید کرد: از این جهت زمین با سیستم‌عامل‌های متعارف مثل ویندوزهای کامپیوترهای خانگی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. در این سیستم‌عامل تاکید بر ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری مبتنی بر شبکه، با کیفیت و کارایی مناسب است.

ارتباط زمین با شبکه ملی اطلاعات
وی در پاسخ به ارتباط و نقش این سیستم عامل در شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: قطعا مهم‌ترین بخش شبکه ملی اطلاعات برقراری خدمات نرم‌افزاری و محتوایی بومی است و زیرساخت فیزیکی آن از اهمیت کمتری برخوردار است، در این راستا اولین نیاز این شبکه سیستم‌عامل‌ و به ویژه نسخه سرور آن خواهد بود. امیدواریم مسوولان این شبکه هم بتوانند با اعتماد کامل از راهکار مجازی‌سازی زمین استفاده کنند.

وی در پایان، افق پیشرفت این سیستم عامل را اینگونه بیان کرد که طرح زمین هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و با توجه به روند اتفاقات حوزه فناوری اطلاعات در دنیا و شرایط داخلی کشور لازم است که مرتبا خود را به‌روز کند. در دنیای فناوری اطلاعات ابعاد تجاری محصولات و خدمات زیرساختی و پایه‌ای بسیار پیچیده و ظریف است و با انواع دیگر متفاوت است.

کشتکاری افزود: متاسفانه نه متخصصان داخلی تجربه خوبی در این مدل‌های تجاری دارند و نه مشتریان از دانش کافی در این حوزه برخوردار هستند و لذا هدف اصلی پژوهشگاه ICT در طرح زمین، تقویت و تشویق بخش خصوصی و دانشگاهی در جهت حل صحیح این نیاز واقعی کشور است.
کد مطلب: 24482
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
زمیندورا اسم قشنگتری بود
feedback
اگه کسی پرسید زمیندورا یعنی بگید از پاندورا گرفته شده! الکیا! حالا ما که میدونیم از فدورا گرفته شده
feedback
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر شما که دوباره چرخ را اختراع کردین پیشنهاد میکنم صادرش هم بکنید.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام