۱۲
۰
plusresetminus
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۴
معاون وزیر ارتباطات:

موضوع جیمیل را بزرگ نکنید، گوگل باید وارد مذاکره با ایران شود

ایتنا - ممکن است جیمیل تمام قابلیت‌های یک سرویس دهنده را داشته باشد اما ما باید بتوانیم تمهیدات لازم را بیاندیشیم که نیازهای کاربران در داخل کشور از طریق ایمیل داخلی برآورده شود.
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران



معاون وزیر ارتباطات در واکنش به قطع دسترسی سرویس جی میل کاربران ایرانی و اظهاراتی که از وجود مشکل فنی در ارائه این سرویس حکایت دارد، گفت: وزارت ارتباطات هیچ گونه مشکل فنی در سرویس دادن به کاربران ندارد.


به گزارش ایتنا از مهر، علی حکیم جوادی در نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات که به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دلایل قطع سرویس‌های گوگل تاکید کرد: قطع بودن گوگل ربطی به وزارت ارتباطات ندارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات حوزه ای است که با مباحث بسیاری درکشور درگیر بوده و موضوعات فرهنگی و سیاسی کشور نیز آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بر این اساس وظیفه وزارت ارتباطات ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارائه سرویس‌های مناسب به کاربران است اما باید توجه داشت بخشی از مسائل به سیاستگذاری‌های لایه‌های دیگر و بر اساس مستندات قانونی مرتبط می‌شود که این باعث می‌شود گاهی مواردی اتفاق بیافتد که همه آن را از چشم وزارت ارتباطات ببینند.

حکیم جوادی در پاسخ به چرایی عدم اطلاع‌رسانی در زمینه قطع سرویس گوگل و زمینه‌سازی برای ارائه سرویس‌های مشابه به کاربران تاکید کرد: از منظر کاربر حق با شماست اما باید توجه داشت که بسیاری از کشورها حتی درحوزه دولت الکترونیک دسترسی کاربران خود را به پست‌های الکترونیک خارجی مسدود می‌کنند و به نوعی به دلیل دغدغه‌های حاکمیتی اجازه استفاده از سرویس‌های ایمیل خارجی را نمی‌دهند اگرچه ممکن است جی‌میل تمامی قابلیت‌های یک سرویس دهنده را داشته باشد اما امروز ما باید بتوانیم تمهیدات لازم را بیاندیشیم که نیازهای کاربران در داخل کشور از طریق ایمیل داخلی برآورده شود.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهند که اطلاعات از طریق ایمیلی مانند جی‌میل منتقل شود، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر کشورها اجازه ورود به پست الکترونیک را به کاربران بدون احراز هویت نمی‌دهند و این موضوع خاص کشور ما نیست.

ایمیل های جدید در راهند
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه به لحاظ امنیتی و فنی باید به دنبال جایگزین‌های مناسب برای جی‌میل و یاهو در کشور باشیم، گفت: به زودی ایمیل‌های جدیدتری خواهیم داشت و پروانه‌هایی را برای ارائه دهندگان و فراهم کنندگان خدمات پست الکترنیک و موتور جست‌وجو صادر خواهیم کرد که در این راستا از حداکثر ظرفیت‌ها و توان تولیدات داخلی و بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

ایمیل بومی برای دانشگاه‌ها و مدارس
حکیم جوادی از ارائه سرویس ایمیل بومی به دانشگاه‌ها و مدارس خبر داد و گفت: بر این اساس ایمیل‌های داخلی در اختیار دانش آموزان، معلمان و دانشگاهیان قرار خواهد گرفت.

گوگل باید وارد مذاکره با ایران شود
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه گوگل باید وارد مذاکره با ایران شود و بسیاری از مسائل را رعایت کند، تصریح کرد: ما بارها برای مذاکره با گوگل اقدام کرده‌ایم تا این شرکت بتواند دغدغه‌های موجود را در این زمینه حل کند اما نوع برخورد گوگل با ایران بسیار متفاوت است.

وی در پاسخ به مهر درباره مشکلات فنی موجود که باعث قطع سرویس جی‌میل شده است تاکید کرد: مشکلی در وزارت ارتباطات برای سرویس دادن در این زمینه وجود ندارد و مذاکراتی صورت گرفته که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

موضوع جی میل را بزرگ نکنید
وی اضافه کرتد: توصیه می‌کنیم که موضوع را بیش از اندازه بزرگ نکنید و با ارائه این سوال که اگر مسدود شدن جی‌میل از طرف شرکت گوگل و مانند مابقی تحریم‌ها اتفاق می‌افتاد آن وقت کاربران ایرانی همین عکس‌العمل را نشان می‌دادند، گفت: نباید زمانی که یک اتفاق در یک مورد خاص می‌افتد همه چیز را تحت‌الشعاع قرار دهیم.

معاون وزیر ارتباطات در زمینه آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز گفت:هم اکنون بیش از ۴۷ هزار بخش از دستگاه‌های اجرایی به این شبکه متصل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود فاز نخست پیاده‌سازی این شبکه تا پایان امسال اجرایی شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا پایان مهرم ماه فاز نخست شبکه ملی سلامت با اتصال بیش از ۱۰ هزار نقطه به شبکه ملی اطلاعات عملیاتی می‌شود، گفت: در همین حال فاز نخست شبکه ملی مدارس که اتصال ۴۴ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات را ممکن می‌کند و نیز فاز نخست شبکه آموزش مالیاتی در راستای اتصال به شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری می‌رسد.

وی مرحله بعدی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات را پیاده‌سازی دیتاسنتر استانی و دیتاسنتر ملی در حوزه دستگاه‌های اجرایی برشمرد و گفت: تا پایان امسال به اشتراک گذاری اطلاعات دستگاه‌ها و پیاده‌سازی خدمات دولت الکترونیک را اجرایی می‌کنیم.

پیاده سازی اینترنت ملی برای ۱۵ درصد کاربران خانگی تا پایان سال
این مقام مسئول در وزارت ارتباطات از پیاده سازی شبکه ملی اینترنت برای ۱۵ درصد کاربران خانگی تا پایان امسال خبر داد و گفت: به لحاظ اجرایی مشکلاتی در پیاده سازی شبکه ملی برای کاربران خانگی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه ۶۰ درصد کاربران خانگی بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند.
 
کد مطلب: 23779
نام شما
آدرس ايميل شما


علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
صحبت ایشان مثل این است که به خود ایشان، خانواده ایشان، اعضای کمیته ایشان، هم فکران ایشان و حتی تصمیم گیرندگان چنین اقدامی بگویم تلفن شما، آدرس صندوق پستی شما، وسیله ارتباطی و مکاتبات شما ... قطع شده است اما شما مسئله را بزرگ نکنید.
مثلا خود ایشان و دیگر همکاران و تصمیم گیرندگان اگر چند روز سیستم مکاتبات اداری شان قطع شود چه بلایی سر مدیران شبکه و آن سیستمها می آورند؟ اگر تلفن آنها قطع شود چه بلایی سر سیستمهای مخبراتی سرویس دهنده می آورند که : من که وزیر و معاون وزیر و رئیس فیلترینگ هستم، تلفنم قطع شده!!!
حال پشت میز نشسته اند و میگویند قطعی جیمیل را بزرگ نکنید؟
جالب تر اینکه خود را با کشورهایی مقایسه میکنند که نه از لحاظ فنی با آنها قابل مقایسه اند و نه از لحاظ قانونی و البته عمل به قانون!!! در کدام کشورها (البته جز کره شمالی و مانند آن) مردم و کاربران اجازه انتخاب سرویس دهنده ایمیل خود را ندارند؟
internet melli
feedback
agha ma melli nakhaym keo bayad bebinim?
feedback
مثل این میمونه که تلفن خونه رو از پریز بکشی بیرون و بعد بگی که مخابرات باید با بابام وارد مذاکره بشه
feedback
این همون اقاییه که فرموده بودن با اومدن اینترنت ملی "گوگل ارث" ملی هم خواهیم داشت هاهاها
رشته ی تحصیلیتون خداوکیلی ارتباطی با این پستتون داره؟ چی خوندین؟ اب و فاضلاب؟
feedback
گوگل چه نفعى از سروىس دادن به اىرانىها داره که باىد وارد مداکره باشما بشه؟ چرا اىن اقا با چنىن سمتى همچىن برداشت غلطى از شراىط داره؟
رضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
... حداقل دو روز قبل اعلان میکردی ملت اینجوری سرگردان نشند.
جایگزین جیمیل را اماده میکردی بهد این را قطع میکردی
بی نام
feedback
وااااای خداااا
اینا چرا اینقدر با بی تفاوتی درباره این قضیه صحبت میکنند
محسن
feedback
" پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه ۶۰ درصد کاربران خانگی بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند. "
جناب رئیس رو چه حسابی این پیش بینی رو کردند. فکر کنم منظورشون اینه که با این رویه فیلترینگ تا پابان برنامه پنحم توسعه این اتفاق می افته
بهراد
feedback
United States
آقای وزیر مسئول تحقیقات شما کیه و با چه کشورایی این موضوع رو بررسی میکنه؟ نکنه خدایی ناکرده خدایی ناکرده مردم و کاربران رو نادان فرض میکنید؟ یا اینکه فکر میکنین با چند ... کوچک میشه مسئله رو حل و فصل کرد؟
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
از اونجایی که یادمه بیشتر مسئولین از مدتها پیش برای بستن گوگل داستانها درست کردند بدون اینکه مدرک قابل قبولی رو فقط و فقط به بخشی از مردمی که انتخاب شده نباشند نشون بدن. یکروز گفتن سرویس جاسوسی یه روز یک چیز دیگه گفتن تا بالاخره بخاطر یه دلیل دیگه گوگل رو بستن و به زور بستن جیمیل میخوان کاربر رو به سمت ایمیل داخلی ببرن .آقای حکیم جوادی شما چطور انتظار دارین وقتیکه به دلیل همکاری نکردن گوگل نمیگم یکی از محبوبترین میگم یکی از سرویسهایی که از لحاظ امنیت خوبه رو میبندین بدون در نظر گرفتن نارضایتی کاربر انتظار دارین همون کاربر به سرویسی که شما قراره در اختیارش قرار بدین اعتماد کنه ؟ و بدون اما و اگر به سمت اون بره؟
feedback
United States
غول های نرم افزاری دنیا نتونستن با گوگل رقابت کنن اونوقت وزارت ارتباطات ایران که نمیتونه یه تلفن ساده نسل سومی دست مشتریاش بده اومده میگه باید با ما مذاکره کنه. برو فکرت رو درست کن و به مردم طرز صحیح استفاده رو یاد بده بجای اینکه هی مردم محدود کنی تا بیشتر حریص بشن.
تو رو خدا بیشتر پیگیری کن الان کروم و اندروید کلا خوابیدن و ما برای استفاده از اونها محرومیم.
امید
feedback
وزیر کم بود، معاونش هم اضافه شد.
من کشته مرده این آمار ها از کشورهای مختلف هستم!
خوش به حال ما..بقیه کشورا کلا زدن اینترنت رو نابود کردن و فقط ما داریم با یه مقدار فیلتر استقاده میکنیم!
دلار که شد ۳ تومن.شما هم قطع کنید و بزنید و ببرید،کی به کیه بابا.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام