۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۲

چرا سايت‌ها فيلتر مي‌شوند؟

hdjkh - wvhld: به عبارت ديگر وظيفه حاكميت اين است كه تا حد ممكن آلودگي‌هاي فضا را از بين ببرد، اما به هرحال خود كاربران هم بايد هوشيار باشند تا به دام سايت‌هاي مجرمانه نيفتند.


امنيت فضاي مجازي و به نوعي پاكسازي اين فضا از جمله دغدغه‌هاي مهمي است كه در اكثر كشورها مورد توجه ويژه قرار مي‌گيرد اما با اين حال به گفته اكثر كارشناسان داخلي و بين‌المللي هيچ‌گاه نمي‌توان ادعا كرد كه فضاي اينترنت به طور كامل از مشكلات مبري شدني است و در اين ميان شركت‌هاي تجاري مختلف در دنيا تلاش مي‌كنند تا هر روز شيوه‌اي نوين براي دسترسي به سايت‌هاي فيلتر شده ارائه كنند.


به گزارش ایتنا مدير عامل فرا در گفت‌و گو با ايسنا، در پاسخ به اين سؤال كه آيا آماري درباره‌ ميزان استفاده از فيلتر‌شكن در كشور وجود دارد، با تاكيد بر اين‌ كه وظيفه‌اي در كميته‌ فيلترينگ برعهده ندارد، توضيح داد: به‌طور كلي نمي‌توان انتظار خيلي بالايي از فيلترينگ سايت‌ها داشت. در واقع اين اقدام بيشتر جهت اين صورت مي‌گيرد كه به شكل عمومي مردم احساس امنيت نسبي كرده و حس كنند فضايي كه در آن هستند، به‌ طور كلي سالم است.

مهدي صرامي معتقد است: در واقع پالايش به دنبال سالم‌سازي فضا است. در اين ميان ممكن است عده‌اي موفقيت فيلترينگ را صرفا در اين بدانند که محتواي مجرمانه و يا تبليغ آن به هيچ عنوان در فضاي مجازي رخ ندهد؛ البته اين آرمان خوبي است اما با اينترنت موجود اين حرف مانند آن است كه بگوييم مواد مخدر به هيچ وجه در كشور عرضه نشود، اما آيا واقعا همين حالا مواد مخدر در كوچه و خيابان‌هاي شهر به فروش نمي‌رسد؟ به هر حال افرادي كه به طور جدی دنبال انجام اعمال تخلف‌آميز هستند، متاسفانه معمولا راهي پيدا مي‌كنند و در اين ميان بحث دسترسی به محتوای مجرمانه هم مشابه همين است.

مديرعامل فرا عين حال عنوان كرد: وظيفه‌ حاكميت اين است كه فضاي عمومي جامعه را سالم نگه دارد و به گونه‌اي برخورد كند كه افراد اگر كاربران خواستند در فضايي سالم فعاليت كنند، با محتواي مجرمانه مواجه نشوند، به عبارت ديگر وظيفه حاكميت اين است كه تا حد ممكن آلودگي‌هاي فضا را از بين ببرد، اما به هرحال خود كاربران هم بايد هوشيار باشند تا به دام سايت‌هاي مجرمانه نيفتند.

صرامي خاطر نشان كرد: لازم است كه انتظار ما از سامانه پالايش يك انتظار منطقي و معقول باشد، چرا كه همان‌طور كه در يك شهر ممكن است فضاهاي مجرمانه وجود داشته باشد در فضاي مجازي هم وجود چنين فضاهايي غيرممكن نخواهد بود. در اين زمينه ما نمي‌توانيم تمام مسووليت را به حاكميت بسپاريم، چرا كه فضاي مجازي فضايي چند سويه است و مانند رسانه‌های سنتی و متداول يك سويه به شمار نمي‌رود كه مخاطب از سوی فرستنده بصورت يکسويه و بدون امکان انتخاب پيام را دريافت کند، بلكه در فضاي اينترنت اين مخاطب و كاربر است كه دست به انتخاب مي‌زند، به همين دليل بايد خود او به درستي اقدام كرده و اختيار خود را متناسب با نياز‌هاي واقعی خود مديريت كند، البته در اين زمينه فرهنگ‌سازي هم نقشي بسيار مهمی دارد زيرا افراد بايد بيش از پيش توانمند شوند و ياد بگيرند تا خودشان انتخاب و اختيار خود را هدفمند مديريت کنند.
 
کد مطلب: 22972
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
من با فیلتر شدن سایتای غیر اخلاقی مشکل ندارم
ولی خیلی از سایتایی که هیچ مشکل قانونی هم ندارن فیتر شدن. مثلا شما وبلاگای بلاگر رو از دم فیلتر کردین. کاری هم به این نداشتین که محتوای مجرمانه داشتن یا نه چون بد و خوب همه رو فیلتر کردین. از جمله وبلاگ شعر منو.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام