۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۵

احتمال تصویب مالیات بر اینترنت از سوی سازمان ملل

ایتنا - این طرح در پی محدودسازی ارتباطات مخابراتی رایگان نظیر اسکایپ است.


از سوی شرکت‌های مخابراتی اروپا طرحی به سازمان ملل ارائه شده تا از شرکت‌های نظیر گوگل و فیس‌بوک برای دسترسی به کاربر خارج از آمریکا مالیات دریافت شود. این طرح در پی محدودسازی ارتباطات مخابراتی رایگان نظیر اسکایپ است.

به گزارش ایتنا از دویچه وله سازمان ملل متحد در حال بررسی تعیین مالیات برای آن ‌دسته از ارایه‌دهندگان بزرگ محتوا در وب نظیر گوگل، فیس‌بوک، اپل و نت‌فلیکس است.
این موضوع می‌تواند دسترسی این شرکت‌ها به کاربران‌شان در کشورهای در حال توسعه را با مشکل مواجه کند.

بر اساس یک سند فاش‌شده مشخص شده است که اتحادیه اپراتورهای شبکه مخابرات اروپا (ETNO) طرحی را به سازمان ملل ارایه کرده و خواستار آن شده است تا از شرکت‌های آمریکایی بزرگ تولیدکننده محتوا در اینترنت برای دسترسی به کاربران غیرآمریکایی مالیات دریافت شود.
اتحادیه اپراتورهای شبکه مخابرات اروپا که مقر آن در بروکسل است نمایندگی کمپانی‌های بزرگی نظیر بلگاکام (Belgacom)، سوئیس‌کام(SwissCom)، سی‌تا(Cyta)، ایرکام(Eircom) و دویچه تله‌کام (Deutsche Telecom) را دارد.

قرار است این طرح به صورت رسمی در ماه دسامبر در اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) سازمان ملل متحد بررسی شود. گفته می‌شود که طرح پیشنهادی معاهده موجود مخابراتی (ITR) را اصلاح خواهد کرد.
بر اساس این طرح هزینه زیادی به وب‌سایت‌هایی که پهنای باند بالایی دارند و همچنین به خدمات‌دهندگان آن‌ها تحمیل خواهد شد.

این طرح پیشنهادی تلاش دارد به وضعیت پیش از شکل‌گیری جریان انتقال "صدا روی پروتکل اینترنت" (VOIP) که از نمونه‌های آن اسکایپ است، برگردد. تا آن زمان شرکت‌های تلفن آمریکا مجبور بودند برای ارایه خدمات تلفن‌راه دور بهای گزافی را بپردازند.
اکنون نگرانی آن وجود دارد که اگر مالیات به کمپانی‌هایی نظیر فیس‌بوک و گوگل و ... در عرصه اینترنت تحمیل شود، کاربران در کشورهای در حال توسعه از دسترسی به خدمات این شرکت‌ها بازمانند.

با این همه و با وجود انتشار سند موجود، ETNO می‌گوید هیچ‌گاه از سازمان ملل نخواسته برای اینترنت مالیات بگذارد. با این‌همه ETNO رد نمی‌کند که معتقد است رویه ارایه محتوا در اینترنت باید تغییر کند.
به گزارش "فوربز" ETNO به جای آن‌که بگوید در پی مالیات است می‌گوید در پی آن است که شرکت‌های مخابراتی با ارایه‌دهندگان محتوای وب وارد معامله شوند.
همچنین این گروه می‌گوید قطعاَ معاهده فعلی مخابراتی (ITR) تغییر خواهد کرد. زیرا این معاهده ۲۵ سال پیش نوشته شده در صورتی که در این مدت اینترنت جهان ارتباطات را با تغییر شگفتی مواجه کرده است.

اینترنت نوین، اینترنت در خطر
گروه مخابراتی مستقر در بروکسل، ETNO ، ادعا می‌کند که تغییراتی که خواستار اعمال آن در معاهده موجود مخابراتی است به ارائه "یک مدل جدید پایدار برای اینترنت" منجر خواهد شد.
این گروه می‌گوید در پی آن است که «نسخه تجدیدنظر شده ITR چالش‌های اقتصاد نوین مبتنی بر اینترنت را نیز مدنظر قرار دهد.»

بنابر گفته اتحادیه اپراتورهای شبکه مخابرات اروپا ((ETNO نسخه جدید معاهده مخابراتی موجود باید به گونه‌ای تنظیم شود تا «از انعطاف‌پذیری لازم برای تشویق بیش‌تر توسعه بیش‌تر و پایدارتر بازار مخابرات برخوردار باشد و در همین حال اصول راهبری توسعه اینترنت را محترم بشمارد.» با این‌همه بسیاری از فعالان آزادی اینترنت نسبت به تغییرات موردنظر شرکت‌های مخابراتی اروپا بدبین هستند. بسیاری از آن‌ها کشاندن مساله راهبری اینترنت به سازمان ملل را مقدمه محدودسازی آزادی اینترنت می‌دانند.

وینت کرف، معاون مدیرعامل گوگل و یکی از کسانی که پدر اینترنت ‌خوانده می‌شود می‌گوید: «اینترنت باز هیچ گاه تا به این حد در خطر نبوده است... یک مبازره بین‌المللی دیگر آغاز شده است، مبارزه‌ای که تعیین‌کننده آینده اینترنت خواهد بود.»

گسترش انفجارگونه اینترنت برای بخش خصوصی هم چالش و هم فرصت بوده است.
با این‌که طرح پیشنهادی اتحادیه شرکت‌های مخابراتی اروپا تا دسامبر مورد بحث قرار نخواهد گرفت اما پیش‌بینی می‌شود تا آن زمان به بحث‌های بسیاری دامن بزند.
 
کد مطلب: 22492
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام