۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۳

پشتيبانی مديران گوگل از استخراج فلزات گرانبها از سيارک‌ها

ایتنا - گوگل در نظر دارد در ظرف ده سال ساخت «پمپ بنزين»های فضايی را عملی کند.


لری پيج از مديران گوگل و اريک اشميت مديرعامل آن از کسانی هستند که از فکر حفاری سيارک‌ها برای به دست آوردن فلزات گرانبها و ديگر منابع رو به کاهش زمين پشتيبانی می‌کنند.


به گزارش ایتنا به نوشته مجله اقتصادی «بیزینس ویک»، شرکت منابع فضايی که مقر آن در سياتل است در نظر دارد ظرف دو سال آينده يک جست‌وجوگر فضايی تلسکوپی به مدار نزديک به زمين اعزام کند تا بتواند از اين راه سيارک‌های دارای کانی‌ها به ويژه آب را شناسايی کند.
اريک اندرسون از بنيانگذاران اين شرکت گفت شايد ظرف چهار سال بتوان برداشت منابع را عملی ساخت.

اين پروژه که نخستين گام در راه استخراج در منظومه شمسی است، از سوی راس پرو، ميلياردر معروف، کاويتارک رام شری‌رام، از مديران گوگل و شرکت نرم‌افزار بين‌المللی، چارلز سيمونوی بنيانگذار آن و نيز پيج و اشميت حمايت می‌شود.

گوگل در نظر دارد در ظرف ده سال ساخت «پمپ بنزين»های فضايی را عملی کند.
اين ايستگاه‌های سوخت بين راه با تجزيه يخ ـ آب به دست آمده از سيارک‌ها به اکسيژن و هيدروژن می‌توانند سوخت سفينه‌های فضايی و نيز ماهواره‌ها را تامين کنند.

اندرسون می‌‌گويد: «مصرف بی‌رويه منابع کمياب زمين نه تنها از ديدگاه زيست‌بومی زيانبار است، بلکه استخراج آنها گران و دشوار است. حالا که منبع اصلی در دسترس است چرا به سراغ آن نرويم؟ دسترسی به سيارک‌ها و استخراج منابع کانی آنها به آسانی عملی است.»

اندرسون معتقد است حفاری سيارک‌ها احتمالا ارزان تر و از نظر محيط زيست پذيرفتنی تر است.
اين شرکت در پی نشانه‌گذاری سيارک‌های مناسب به عنوان پل‌های گذر تهيه سوخت برای موشک‌ها و کاوشگرهای فضايی است.

او افزود: «ما از منابع خود فضا برای تسخير آن استفاده خواهيم کرد. به جای ساختن يک ماهواره تازه مخابراتی می‌توانيم سوخت به ماهواره‌هايی که بی مصرف افتاده اند برسانيم.»

فاز سوم تلاش های اين شرکت در راستای شناسايی ذخيره‌های فلزات گرانبها مانند پلاتين در سيارک‌های نزديک به مدار زمين است.
پلاتين برخلاف طلا و نقره، از تصادم سيارک‌ها با زمين به دست آمده است. مقدار ذخيره پلاتين يک سيارک با شعاع ۵۰۰ متر احتمالا خيلی بيش از همه منابع پلاتين روی کره زمين است.

اندرسون می‌گويد: در ظرف ۵۰ سال می‌توانيم تريليون‌ها دلار به مقدار توليد ناخالص جهانی بيافزاييم. اندرسون به همراه پيتر ديامانديس، بنيانگذار ديگر شرکت منابع فضايی در کنار اين کار از سال ۱۹۹۸ سرگرم بازکردن راه فضا به روی توريسم فضايی و فضاگردها است.

به باور اندرسون تجزيه آب، اقتصادی ترين راه برای تامين سوخت سفرهای فضايی است.
اندرسون که از علاقه‌مندان فيلم‌های فضايی مانند جنگ ستارگان و پيشتازان فضا است، می‌افزايد: «من اميدوارم که در طول حيات خود شاهد برپا بودن مناطق مسکونی در کره ماه و مريخ باشم.»
 
کد مطلب: 22028
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام