کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ویروس DNSChanger نابودکننده شبکه اینترنت لقب مي‌گيرد؟

خبرگزاری ايسنا , 5 ارديبهشت 1391 ساعت 14:44

ایتنا- هر چند سرورهای بزرگ میزبانی کننده و انتشاردهنده این ویروس توسط نهادهای بین‌الملی امنیت اطلاعات شناسایی و غیر فعال شده‌اند. امّا به علت گستردگی سطح آلودگی و نیاز به تعطیلی سرورهای بیشتر، بسیاری از کاربران و شبکه‌های سازمانی احتمالاً با قطعی درازمدت اینترنت روبرو خواهند شد.




صدها هزار کاربر خانگی اینترنت و هزاران شبکه سازمانی در سرتاسر جهان با اختلال و قطع ناگهانی اینترنت مواجه شده‌اند.

به گزاش ایتنا به نقل از ايسنا، براساس اعلام پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، این مساله به علت آلودگی بیش از نیم میلیون رایانه متصل به اینترنت در سرتاسر جهان توسط یک ویروس رایانه‌ای خطرناک با عنوان DNSChanger بوده است.

هر چند سرورهای بزرگ میزبانی کننده و انتشاردهنده این ویروس توسط نهادهای بین‌الملی امنیت اطلاعات شناسایی و غیر فعال شده‌اند. امّا به علت گستردگی سطح آلودگی و نیاز به تعطیلی سرورهای بیشتر، بسیاری از کاربران و شبکه‌های سازمانی احتمالاً با قطعی درازمدت اینترنت روبرو خواهند شد.

تمام ماجرا به نوامبر سال ۲۰۱۱میلادی باز می‌‌شود که در آن زمان شش نفر در ارتباط با آلودگی میلیون‌ها رایانه توسط DNSChanger در کشور استونی دستگیر شدند.
بر اساس اين گزارش در این بین بیش از ۱۰۰ سرور در نقاط مختلف دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا، به علت آلودگی توسط این بدافزار شناسایی و تعطیل شدند که پهنای باند مورد استفاده توسط کاربران اینترنت را به شدت کاهش داد.

هرچند از آن هنگام تاکنون، انتشار بدافزار DNSChanger تا حد مطلوبی متوقف شده بود، اما ناگهان در روزهای گذشته مجدداً شرکت‌های امنیتی از انتشار گسترده آن خبر دادند.
DNSChanger یک نرم افزار تروژان است که با تغییر کامل تنظیمات مربوط به سیستم‌های نام‌گذاری فضاها و وب‌سایت‌های اینترنتی (DNS)، هر گونه دسترسی به صفحات اینترنتی را به صفحات و سرورهای آلوده و حاوی بدافزار هدایت می‌‌کند. بنا براین کاربران آلوده به این ویروس به طور خودکار به سرورهایی هدایت می‌‌شوند که کاملاً تحت کنترل هکرها و مجرمان اینترنتی قرار دارند.

براین اساس و بنا بر هشدار شرکت امنیتی Panda Security، کاربرانی که به صورت غیرمنتظره به صفحاتی غیر از صفحات درخواستی خود دسترسی پیدامی‌کنند و یا با پیغام‌های مکرر خطا و اختلات پی‌در‌پی در اتصال اینترنتی خود مواجه می‌شوند به احتمال قوی به ویروس DNSChanger آلوده هستند.

پس از شناسایی و تعطیلی سرورهای اصلی منتشر کننده DNSChanger و به منظور تعدیل پهنای باند اینترنت برای عدم ایجاد اختلال در دسترسی به شبکه اینترنت، نهادهای قانونی بین‌المللی، تصمیم گرفتند تا به طور موقت سرورهای تعطیل شده و غیرفعال را با سرورهای جدید جایگزین کنند.

به همین دلیل به کاربران اینترنت و شبکه‌های سازمانی تا ۹ جولای سال جاری میلادی مهلت داده شده تا از عدم آلودگی تجهیزات رایانه‌ای خود به ویروس DNSChanger اطمینان حاصل کنند؛ برای کاربران خانگی روترها و مسیریاب‌های اینترنتی و برای شبکه‌های سازمانی تمام ایستگاه‌های کاری، سرورها، درگاه‌های اینترنت و کلیه سخت‌افزارهای متصل به اینترنت باید مورد بررسی قرار گیرند.

براساس آمارهای فعلی در حدود، نیم میلیون کاربر خانگی و شخصی اینترنت، ۹۴ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر ایالات متحده و نیز ۳ وزارتخانه مهم این کشور توسط DNSChanger، به شدت آلوده شده و اتصال به اینترنت در این مراکز با اختلال مواجه شده است.

چگونه از عدم آلودگی DNSChanger مطئن شویم؟
با استفاده از ابزار (DNS changer Eye chart ۱) به سادگی می‌توانیم از آلودگی ابزار و یا عدم آلودگی ابزار و مسیرهای مورد استفاده برای اتصال به اینترنت اطمینان حاصل کنیم.
اگر با مراجعه به صفحه اینترنتی این ابراز، با یک پنجره بزرگ سبز رنگ مواجه شدید رایانه شما به ویروس DNS changer آلوده نیست. امّا در صورت مشاهده پنجره قرمز رنگ رایانه و یا یکی از مسیرهای دسترسی شما، به اینترنت،‌آلوده به این بدافزار خطرناک است که باید در اولین فرصت نسبت به پاکسازی آن اقدام كنيد.

در همین رابطه PandaLabs، لابراتوارهای امنیتی شرکت پاندا اعلام کرده است که برای پاکسازی ویروس DNSChanger،می‌‌توانید از انواع نرم‌افزارهای قدرتمند ضدویروس مانند Cloud Antivirus و یا ابزار مکمل ضدبدافزار مانند Panda ActiveScan که با هر نوع ضدویروس فعلی نصب شده در سیستم شما سازگار هستند، استفاده کنید و صحت تنظیمات دسترسی خود به اینترنت را از طریق تماس با شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت، ‌بررسی کنید.
اما به هر حال، متأسفانه در برخی موارد به علت شدت آلودگی، برخی از کاربران ناچار به تعویض سیستم‌های عامل خود می‌شوند.
 


کد مطلب: 21941

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/21941/ویروس-dnschanger-نابودکننده-شبکه-اینترنت-لقب-مي-گيرد

ايتنا
  https://www.itna.ir