۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۶
با رويكرد دفاع از شبكه ملي اطلاعات

مراكز داده ملي به سمت افتتاح مي‌روند

ایتنا- علي حكيم‌جوادي عقيده دارد كه اگر شبكه ملي اطلاعات را بخواهيم، بايد ديتاسنتر ملي را هم داشته باشيم زيرا نيازي نيست براي مبادله اطلاعات داخلي و بين خودمان ميزباني را از ديگر كشورها داشته باشيم.


ديتاسنترها يا مراكز داده ملي استاني با ارتباطات ابري خود از شبكه ملي اطلاعات پشتيباني و دفاع خواهند كرد كه بنا بر اعلام مسئولان نهايتا تا سال ۹۲ براي استان‌ها محقق مي‌شوند.

به گزارش ایتنا به نقل از ايسنا، امنيت فناوري اطلاعات در دنياي تكنولوژيك و مبتني بر علوم نوين از خود فناوري اطلاعات بيش‌تر اهميت دارد و علاوه بر آن ضرورتش به قدري است كه متوليان اين حوزه و علاقه‌مندان فعاليت در اين مباحث را پيش از هر اقدامي به فكر راه‌حل‌هاي امنيتي و راهكارهاي مقابله با تهديدات سوق مي‌دهد.

ساده‌ترين راه براي ارتقاي امنيت در هر پكيجي، ايزوله كردن فضا و محفظه مربوط به تراكنش‌هاي اطلاعاتي است و با وجود اينكه مي‌توان راه‌حل‌هايي را نيز براي امنيت بالاتر در فضاي عمومي و پرتردد داشت اما اغلب هزينه‌بر هستند و صرفه اقتصادي ندارد كه سرمايه‌گذاران به سمت آن‌ها بروند.

امنيت در بعد كلان معنايي به مراتب مهم‌تر دارد و بر اين اساس شاهديم كه در دو سال اخير مسئولان فناوري اطلاعات در كشور ما به دنبال امن‌سازي بسترهاي ارتباطي كشور هستند و در اين مسير اقدامات بسياري را انجام داده‌اند كه يكي از آن‌ها پروژه سنگين شبكه ملي اطلاعات است كه تا حال حاضر هم براي عده بسياري مبهم به نظر مي‌رسد.

اينترنت كه گذرگاهي براي عبور ساير درخواست‌ها و تراكنش‌هاي بين‌المللي است، مكاني پرتردد و سرشار از تهديدات امنيتي به شمار مي‌رود كه روزانه شاهد نفوذها و حمله‌هايي هستيم كه در اين بين اكثريت آن‌ها با اهداف شوم و خرابكارانه به وقوع مي‌پيوندد كه بسياري در راستاي خط‌مشي‌هاي سياسي و حاكميتي كشورها عليه هم و بسياري نيز به صورت پراكنده و انفرادي توسط افراد حقيقي صورت مي‌گيرد كه معمولا كشورها از اين حيث بار سنگين مالي را متحمل مي‌شوند و ناچار به سمت اتخاذ كانال‌هاي امني مي‌روند كه هزينه‌هايي علاوه بر پاك‌سازي دارد.

شبكه ملي اطلاعات كه از رسالت آن حرف و حديث بسياري مطرح است، درصدد خنثي‌سازي اين تهديدات و مخاطرات است و مسوولان به دنبال اين هستند كه با ايجاد شبكه‌اي مستقل براي كشورمان كه درگاه ورودي آن براي كاربران نيازي به عبور از پهناي باند بين‌الملل ندارد، زمينه‌هاي ايمن‌سازي ملي را فراهم آورند و بار مالي ناشي از اقدامات خرابكارانه بيگانه را به حداقل برسانند.

پيش‌نياز داشتن چنين شبكه‌اي كه بر بستر داخلي متكي است، داشتن مكاني براي اشتراك و ذخيره اطلاعات و داده‌هاي ملي است كه وزارت ارتباطات درصدد است براي اين كار مراكز داده ملي را راه‌اندازي كند و آنها را در لايه ابري به يكديگر كه در نقاط متعددي از كشور وجود دارند، متصل كند.

ضرورت داشتن مراكز داده داخلي در جهت ايمن‌سازي اطلاعات است چراكه تا اوايل سال گذشته و پيش از تكليف دستگاه‌ها به انتقال ميزباني‌هايشان به داخل كشور، اكثريت ارگان‌ها و سازمان‌ها داده‌هايشان در خارج از كشور ميزباني مي‌شد و حتي مراكز داده‌اي آن‌ها در آنجا وجود داشت و اين زمينه را براي دسترسي‌هاي بدون مجوز كشورهاي متصدي اطلاعات باز مي‌گذارد و حتي اين امكان را ايجاد مي‌كند كه در صورت تيرگي روابط بين دو كشور دسترسي به برخي اطلاعات را براي كشورها محدود كند.

متوليان ايجاد شبكه ملي اطلاعات بر اين عقيده‌اند كه اين شبكه داراي مراكز داده اصلي در ۹ نقطه از سطح كشور است كه در حالت ابري مراكز داده استاني ديگر را به خود متصل مي‌كنند و از اين طريق ديتاسنتر ملي محقق مي‌شود.

از قرار معلوم كه تعداد اين مراكز داده ۳۱ است با خاصيت افزونگي و توزيع‌شدگي كه ايجاد مي‌كنند، امكان پشتيباني مناسب را براي داده‌هاي ملي فراهم مي‌آورند؛ اين ديتاسنترهاي استاني قادرند تمام خدمات دولت الكترونيكي و همچنين خدماتي را كه هر استان براي خود ارايه مي‌دهد، در دسترس كاربران قرار دهد.

اين ديتاسنترها كه به قول رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات نهايتا تا سال ۹۲ براي استان‌ها راه‌اندازي خواهند شد در پايان به شكل ابري با مراكز داده اصلي در ارتباط خواهند بود كه مسير پشتيبان هم از همان طريق برقرار مي‌شود.

علي حكيم‌جوادي عقيده دارد كه اگر شبكه ملي اطلاعات را بخواهيم، بايد ديتاسنتر ملي را هم داشته باشيم زيرا نيازي نيست براي مبادله اطلاعات داخلي و بين خودمان ميزباني را از ديگر كشورها داشته باشيم و به لحاظ اقتصادي هم مقرون به صرفه نيست زيرا با هزينه‌اي معادل يك دهم حال حاضر و با يك پهناي باند بسيار بالا مي‌توان اطلاعات را داشت و سرويس‌ها و خدمات ارزشي افزوده‌اي كه امروز در دنيا مطرح است مثل IPTV نيز مي‌توان بر بستر broad band عرضه كرد.

رييس سازمان فناوري اطلاعات ابراز كرد: ‌براي اين‌كه موتور جست‌وجوي ملي داشته باشيم و بتوانيم اطلاعات بسياري را براي خودمان توسط آن search كنيم، به نظر مي‌رسد لازم داريم كه ‌چنين ديتاسنتري داشته باشيم و اين مدل در بسياري از كشورهاي جهان جواب داده و ما خيلي با روش سعي و خط پيش نمي‌رويم.

پيش از اين يكي از مسئولان راه‌اندازي ديتاسنتر ملي در گفت‌وگو با ايسنا از احتمال راه‌اندازي اين پروژه براي برخي استان‌ها همزمان با روز برگزاري جشنواره فاوا كه در ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود، خبر داده بود.
 
کد مطلب: 21838
نام شما
آدرس ايميل شما