۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۵
دستاورد جدید دانشمندان:

گوشی خود را با لباستان شارژ کنید

ایتنا- اگر این پارچه در شرایطی قرار گیرد که یک طرف آن گرم‌تر از طرف دیگر باشد، می‌تواند انرژی الکتریسیته تولید کند.


به زودی زمانی فرا می‌رسد که برای شارژ گوشی یا لپ‌تاپ خود مجبور نخواهید بود دنبال پریز برق بگردید.
در آن زمان به مدد تلاش دانشمندان خواهید توانست انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه‌های همراه خود را از طریق گرمای بدنتان تأمین کنید.

به گزارش ایتنا به نقل از همکاران‌سیستم، هم اکنون گروهی از دانشمندان مشغول مطالعه و ساخت پارچه‌ای هستند که می‌تواند گرمای بدن انسان را جذب و آن را به الکتریسیته تبدیل کند.

به گزارش وب سایت digitaltrends پژوهشگران مرکز نانوتکنولوژی و مواد مولکولی دانشگاه ویک‌فورستر تلاش می‌کنند پارچه هوشمند و ارزان قیمتی بسازند که می‌تواند تفاوت دمایی بین دو طرف خود را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند. دانشمندان این فناوری را «پارچه برقی» نامیده‌اند.

اگر این پارچه در شرایطی قرار گیرد که یک طرف آن گرم‌تر از طرف دیگر باشد، می‌تواند انرژی الکتریسیته تولید کند.

پروفسور دیوید کارول، سرپرست پژوهشگران در دانشگاه ویک‌فورستر سازوکار تولید برق توسط این فناوری را چنین توضیح می‌دهد: «اگر یک قطعه فلزی را در برای مدتی در دست خود نگه دارید، این فلز کم کم گرم خواهد شد. در این حالت الکترون‌ها گرم می‌شوند و سریع‌تر حرکت می‌کنند. الکترون‌های گرم به سمت قسمت‌های سرد‌تر این فلز هجوم می‌آورند. تفاوت در تعداد الکترون‌های دو قسمت سرد و گرم می‌تواند ولتاژ مورد استفاده برای تولید برق را ایجاد کند. تا زمانی که تفاوت دمایی ادامه داشته باشد، تولید برق هم ادامه خواهد داشت.»

این پارچه که جزو فناوری‌های ترموالکتریک (گرمابرقی) است هنوز قابلیت تولید انبوه را پیدا نکرده است، چرا که تولید آن هزینه بالایی در پی دارد. در حال حاضر یک کیلوگرم از این مواد ممکن است قیمتی بالغ بر هزار دلار داشته باشد.

دانشمندان تلاش می‌کنند هزینه تولید این فناوری را کاهش دهند تا از آن بتوان برای شارژ گوشی تلفن همراه استفاده کرد.
آنها همچنین می‌کوشند با افزایش نانولوله‌های کربنی و کاهش ضخامت این پارچه از آن برای شارژ وسایل بزرگ‌تر از گوشی‌های همراه نیز استفاده کنند.
 
کد مطلب: 21336
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام