۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۲۴

موفقیت دانشمندان در زمینه اختراع تراشه‌های الکترونیکی حاوی فیبر نوری

ایتنا- دانشمندان معتقدند ساخت تراشه‌های الکترو نوری خواهد توانست دنیای فناوری را متحول کند و علاوه بر آن باعث ظهور فناوری‌های جدیدی شود که هنوز برای انسان غیرقابل پیش‌بینی است.


پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق به ابداع روشی برای ساخت ریزتراشه‌های حاوی فیبر نوری شدند. این پیشرفت راه را برای تولید تراشه‌های نوری کارآمد و سریع هموار می‌کند.

به گزارش ایتنا به نقل از همکاران سیستم، به گفته ComputerWorld این اولین بار است که دانشمندان توانستند یک قطعه الکترونیکی را مستقیماً با فیبر نوری تلفیق کنند.

به گفته دانشمندان تبدیل نور به سیگنال‌های الکترونیکی و برعکس برای انتقال و پردازش داده‌ها در آینده نزدیک بسیار حیاتی است.

هم اکنون می‌توان اطلاعات را از طریق کابل‌های فیبر نوری در سطح جهان منتقل کرد. با این همه برای دریافت و پردازش داده‌ها از طریق یک رایانه باید آنها را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل کرد.

برای تبدیل نور به سیگنال‌های الکترونیکی باید از قطعات اختصاصی مثل تراشه‌های سیلکونی استفاده کرد و آنها را به منبع نوری وصل کرد. چنین قطعاتی هم فضای زیادی اشغال می‌کند و هم بر پیچیدگی معماری سیستم الکترونیکی نوری می‌افزاید.

از طرف دیگر از آنجا که فیبرهای نوری گرد و مدور و تراشه‌ها مسطح است، ترکیب این به یکدیگر بسیار مشکل ساز است. اما در روش جدید تراشه‌های حاوی فیبر نوری صدبرابر کوچک‌تر از تراشه‌های الکترونیکی هستند که با فیبر نوری ترکیب می‌شوند.

دانشمندان به کمک روش‌های شیمیایی موفق شدند مواد نیمه‌هادی موجود بر روی تراشه‌های الکترونیکی را به صورت لایه لایه با فیبرهای نوری ترکیب کنند.

تراشه جدید ساخته شده از فیبرنوری که به عرض ۱۰ میکرون و طول چند سانتی‌متر است ظرفیت دریافت حدود ۳ گیکاهرتز اطلاعات از کابل‌های فیبر نوری را دارا است.

دانشمندان معتقدند ساخت تراشه‌های الکترو نوری خواهد توانست دنیای فناوری را متحول کند و علاوه بر آن باعث ظهور فناوری‌های جدیدی شود که هنوز برای انسان غیرقابل پیش‌بینی است.

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا قرار است نتایج پژوهش‌های خود در این زمینه را در شماره آینده نشریه علمی Nature Photonics منتشر کنند.
 
کد مطلب: 21041
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام