۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۹

گزارش McAfee و هشدار درباره بدافزارهای ویژه Android

ايتنا - Google هیچ کنترلی بر روی نصب و استفاده برنامه‌های کاربردی در محیط Android بر روی گوشی‌های همراه هوشمند، انجام نمی‌دهد.


طبق آخرین آمار و گزارش شرکت McAfee درباره وضعیت بدافزارها (Malware) در سه ماهه گذشته، سیستم عامل Android به محبوب‌ترین بستر برای طراحی و ساخت بدافزارها تبدیل شده است.

در این گزارش، McAfee یک قدم هم فراتر رفته و نشان می‌دهد که طبق آمار جمع‌آوری شده، در سه ماهه گذشته سیستم عامل Android تنها بستر مورد استفاده برای تهیه بدافزارها بوده است.

به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت مهندسی شبکه گستر، تاکنون بیشترین بدافزار برای گوشی‌های تلفن هوشمند در محیط Symbian نوشته شده بود ولی بر اساس آمار جدید، اکنون سیستم عامل Android در صدر قرار گرفته است.

از جمله بدافزارهای متداولی که برای محیط Android نوشته می‌شوند، می‌توان به ویروس‌های ارسال کننده پیامک که برای نویسنده ویروس منبع درآمد به حساب می‌آید اشاره کرد.
این نوع ویروس‌ها قادر هستند تا تاییدیه ارسال پیامک را کنترل و مسدود کنند تا صاحب گوشی متوجه اقدامات مخربی که بر روی گوشی‌اش در حال انجام است، نشود.

همچنین بدافزارهایی وجود دارند که کل مکالمات، پیامک‌ها و ایمیل‌های صاحب گوشی همراه را ثبت کرده و به مرکز خاصی در اینترنت ارسال می‌کند.
حتی این بدافزارها با کنترل امکانات ردیابی GPS، موقعیت جغرافیایی گوشی همراه را هم تشخیص می‌دهند.

برخی برنامه‌های کاربردی مخصوص محیط Android نیز که مصرف واقعی دارند، آلوده به بدافزارهایی هستند که با نفوذ به گوشی همراه هوشمند، تمامی اطلاعاتی را که می‌تواند جمع‌آوری می‌کند.
 
از طرف دیگر، شرکت امنیتی Juniper هم در گزارشی مشابه گزارش شرکت McAfee، به خطر بدافزارهای ویژه محیط Android اشاره کرده و سرعت افزایش تعداد آنها را خطرناک دانسته است.
طبق گزارش شرکت Juniper تعداد بدافزارهای ویژه محیط Android در هفت ماه گذشته بیش از پنج برابر شده است.

در این گزارش به عواملی که در بروز چنین وضعیتی تاثیر داشته‌اند، اشاره شده است.
شرکت Google، به عنوان سازنده سیستم عامل Android، هیچ کنترل و نظارتی بر روی برنامه‌های کاربردی که بر روی سایت رسمی Android Market گذاشته می‌شود، ندارد.
لذا به دفعات شاهد بوده‌ایم که پس از انتشار یک برنامه مخرب از این طریق، مسئولان Google به طور دستی اقدام به حذف آن برنامه مخرب از سایت Android Market کرده‌اند.
به علاوه، امکان عرضه برنامه‌های کاربردی، خارج از سایت رسمی Google وجود دارد و در حال حاضر سایت‌های متعددی اقدام به عرضه برنامه‌های کاربردی Android می‌کنند، بدون آنکه نظارت و کنترلی بر روی این سایت‌ها صورت گیرد.

همچنین Google هیچ کنترلی بر روی نصب و استفاده برنامه‌های کاربردی در محیط Android بر روی گوشی‌های همراه هوشمند، انجام نمی‌دهد. در حالی که در سیستم های عاملی نظیر Apple iOS با اختصاص کدهای ویژه به برنامه‌های کاربردی، در هنگام نصب، نظارت لازم به عمل می‌آید.
تهیه کنندگان گزارش Juniper معتقدند که افراد خلافکار و نفوذگرانی که تا به حال بر روی سیستم‏های عامل Symbian و Windows Mobile کار می‌کردند، اکنون به سیستم عامل Android روی آورده‌اند.

همزمان با کاهش سهم بازار برای سیستم‌های عامل Symbian و Windows Mobile و افزایش چشمگیر کاربرد و محبوبیت Android، توجه بیشتری از سوی افراد کنجکاو، نفوذگر و سودجویان اقتصادی به این سیستم عامل صورت می‌گیرد.
 
کد مطلب: 20314
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام