۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۵
خطر جدید اعتیاد به فناوری

کاربران «آی‌فون» شیفته دستگاه خود

ایتنا - نتایج تحقیقات یک نوروساینتیست آمریکایی نشان می‌دهد که علاقه و شیفتگی کاربران به «آی‌فون» همانند یک دوست داشتن واقعی است.
کاربران «آی‌فون» شیفته دستگاه خود



به گزارش ایتنا به نقل از مهر، «آی‌فون ۵» روز ۴ اکتبر رونمایی می‌شود. به همین مناسبت یک دانشمند آمریکایی به نام «مارتین لیند استورم» با انجام تحقیقاتی نشان داد که علاقه کاربران «آی‌فون» به این اختراع «استیو جابز» نوعی جنون و شیفتگی واقعی و قابل قیاس با دوست داشتن است.

این محقق دریافت افرادی که «آی‌فون» خود را در خانه جا می‌گذارند پس از چند ساعت نوعی احساس خلاء و استرس احساسی در آن‌ها ایجاد می‌شود که شباهت بسیاری به درد ناشی از یک شکست عاطفی دارد.

«لیند استورم» در ادامه تحقیقات خود به طبقه بندی ۱۰ آهنگی پرداخت که سبب تشدید احساسات عاطفی می‌شود.

در این طبقه بندی، پس از گریه فرزند و آهنگ رایانه در زمان روشن شدن، آهنگ‌های زنگدار تلفن‌های همراه در رتبه سوم قرار گرفتند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، این محقق به سندروم «توهم لرزش» نیز اشاره کرده است. در این سندروم، افراد فکر می‌کنند که به آن‌ها تلفن شده است و به همین دلیل به طور مرتب داخل کیف و یا جیب خود را برای کنترل دستگاه همراه خود کنترل می‌کنند.

همچنین کسانی که قبل از خواب به روشی وسواس گونه به تلفن همراه خود برای آگاهی از اینکه «اس.‌ام. اس» یا ایمیل دریافت کرده‌اند نگاه می‌کنند نیز به این سندروم مبتلا هستند.

به گفته این دانشمند، دلیل بروز تمام این رفتارهای اعتیادگونه این است که استفاده از تلفن همراه چند ناحیه ویژه مغز را فعال می‌کند که همین مناطق با سایر وابستگی‌ها چون افراط در بازی‌های ویدیویی و اعتیاد به الکل، سیگار و موادمخدر نیز تحریک می‌شوند.

با تحریک این مناطق مغزی ترشح سطح دوپامین افزایش پیدا می‌کند.

افزایش هورمون دوپامین سبب ایجاد یک شادی می‌شود و به همین دلیل واکنش‌های ناشی از فقدان این دستگاه‌ها یادآور واکنش‌های ناشی از شکست‌های عاطفی و دوری از عشق است.

این پژوهشگر خاطر نشان کرده است، امروز «آی‌فون» به بهترین دوست بسیاری از مردم و کسی که می‌توان به آن اعتماد کرد تبدیل شده است اما علاقه افراطی به این دستگاه فناورانه می‌تواند از هر رقیب عاطفی خطرناک‌تر باشد و مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد و خانواده‌اش ایجاد کند.

«مارتین لیند استورم» به دارندگان این محصول اپل توصیه کرده است: «هر چند وقت یکبار دستگاه خود را خاموش کنید و به سبک قدیمی محبت خود را نثار همسر و فرزندان خود کنید.»
کد مطلب: 19772
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام