۰
plusresetminus
شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۹

آلمان اولين کشور دارنده کارت ملي هوشمند

ایتنا- دولت آلمان اميدوار است اين کارت‌هاي جديد که از تکنولوژي RFID پيروي مي‌کنند، سبب ايجاد انگيزه در تجارت اينترنتي افراد شود.
آلمان اولين کشور دارنده کارت ملي هوشمند

گسترش فناوري ارتباطات و اطلاعات در سال‌هاي اخير سبب بروز تحولات عظيمي در زندگي اقتصادي و اجتماعي بشر شده و در فعاليت‌هاي مختلف روزمره مزاياي فراواني به دنبال داشته است که در اين ميان مي‌توان به افزايش بهره‌وري، کاهش هزينه‌ها و استفاده از روش‌هاي جديد تجارت و کسب‌وکار اشاره کرد.

يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي صنعت IT طراحي و پياده‌سازي ابزار‌هاي ارائه خدمات، متناسب با نياز‌ها و خدمات الکترونيکي مي‌باشد که در اين زمينه انتشار کارت‌هاي هوشمند از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

به‌گزارش ایتنا به نقل از ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، در اين راستا آلمان اولين کشوري است که کارت‌هاي شناسايي هوشمند را به همراه کارت‌خوان‌ها در اول ماه نوامبر ۲۰۱۰ بين شهروندان خود توزيع کرده است. دولت اميدوار است اين کارت‌هاي جديد که از تکنولوژي RFID پيروي مي‌کنند، سبب ايجاد انگيزه در تجارت اينترنتي افراد شود.

با استفاده از اين کارت‌ها شهروندان قادر هستند معاملاتشان را از طريق اينترنت و به صورت آنلاين با امنيت بالايي انجام دهند. به علاوه اين کارت‌ها قابليت ذخيره‌سازي تمام مشخصات فردي از جمله نام، آدرس، عکس، اثر انگشت، قرنيه چشم، امضاي ديجيتالي شخص و ... را دارند. هر چند بايد به اين مسئله اشاره کرد که براي ثبت يک امضاي الکترونيکي روي کارت، لازم است شهروندان مجوز استفاده از امضاي ديجيتال را از شرکت ارائه دهنده اين نوع سرويس دريافت نمايند.

اين کارت‌هاي شناسايي قبلاً در دانشکده فني Darmstadt آلمان تحت نظر مؤسسه امنيت اطلاعات Fraunhofer آزمايش شده بودند که در آن، دانشجويان کارت‌هاي شناسايي را براي استفاده از خدمات الکترونيکي ارائه شده در دانشکده مانند دانلود کتاب‌هاي الکترونيکي، ديدن کارنامه خود به صورت آنلاين، ارسال تمرين‌ها به اساتيد و ... به کار مي‌گرفتند.

طراحان سيستم مذکور اميدوارند که شهروندان نيز کارت‌هاي خود را در جهت استفاده بهينه و مناسب از خدمات تجاري ارائه شده در اينترنت به کار ببرند. دولت آلمان اظهار داشته در طي ۱۰ سال آينده حدود ۶۰ ميليون کارت شناسايي هوشمند توزيع خواهد کرد که اين ايده بستر مناسبي براي بالا بردن رشد اقتصادي دولت با استفاده از زيرساخت‌ها و تکنولوژي‌هاي جديد است.

کارت‌هاي مبتني بر تکنولوژي RFID تقريباً به اندازه کارت‌هاي اعتباري هستند و جايگزين کارت‌هاي قديمي شده‌اند. با توجه به اينکه بسياري از آلماني‌ها تمايلي به خريد و کسب‌وکار اينترنتي به دليل نگراني‌هاي ناشي از سوءاستفاده‌هاي احتمالي از اطلاعات شخصي‌شان نداشتند، انتشار اين کارت‌ها سبب کاهش اين اتفاقات در دنياي مجازي اينترنت و افزايش کاربران اينترنتي شده است.

با اتصال يک کارت‌خوان RFID به پورت USB کامپيوتر‌هاي خانگي و همچنين دانلود رايگان نرم‌افزار مربوطه، شهروندان مي‌توانند براي شناسايي و انجام امور اينترنتي خود از آن استفاده نمايند. در نتيجه فروشندگان و شرکت‌هايي که به صورت آنلاين خدمات خود را ارائه مي‌دهند، قادر خواهند بود پس از تعيين هويت افراد و مشتريان خود سرويس‌هاي لازم را در اختيار آنها بگذارند.

قبل از انجام يک معامله آنلاين، دارنده کارت شناسايي بايستي کارت هوشمند را روي کارت‌خوان RFID قرار دهد و رمز خود را وارد نمايد تا اجازه انتقال اطلاعات ذخيره شده روي کارت فراهم شود. در اين صورت تنها سازمان‌هاي مجاز که از دولت کسب اجازه نموده‌اند، مي‌توانند اطلاعات لازم را از کارت‌هاي شناسايي جمع‌آوري نمايند. اين فرآيند سبب ايجاد ارتباط امن، مطمئن و افزايش سرعت عمليات مي‌شود.

بعضي از افراد تمايلي به استفاده از اين نوع کارت‌ها ندارند، از نظر آنها افراد سودجو و کلاهبردار مي‌توانند با استفاده از يک کارت‌خوان RFID تمام اطلاعات ذخيره شده در کارت را در هر زماني به دست بياورند. اما دولت تأکيد کرده که تنها شرکت‌هاي داراي مجوز قابليت دسترسي به اطلاعات کارت‌ها را دارند و در صورتي که شخصي کارت خود را گم کند، مي‌تواند با مراکز مربوطه تماس بگيرد و دستور مسدود نمودن کارت را بدهد. دولت نيز فهرست کارت‌هاي مسدود شده را روي سرور مرکزي قرار مي‌دهد و منع انجام معاملات آنلاين را از طريق آنها به سازمان‌ها و شرکت‌هاي مجاز اعلام مي‌کند.

هر کارت شناسايي از يک تراشه غيرفعال SmartMX از نوع نيمه‌هادي NXP با فرکانس ۱۳.۵۶ MHz تشکيل شده است.‌ تراشه SmartMX با داشتن يک شماره شناسايي منحصر به فرد اين قابليت را دارد که در برابر عمليات مهندسي معکوس و حملات احتمالي با نور ليزر از هک شدن کارت محافظت کند. همچنين يک فايروال سخت‌افزاري اختصاصي نيز در کارت، براي نگهداري از قسمت‌هاي مخصوص و حساس تراشه براي افزايش امنيت تعبيه شده است. مي‌توان گفت کارت‌هاي شناسايي توزيع شده در آلمان کاملاً با استاندارد ISO ۱۴۴۴۳-A تکنولوژي RFID سازگار هستند.

بر اساس گزارش مطبوعات، کشور‌هاي فرانسه، هلند و لهستان نيز در حال برنامه‌ريزي براي اجرا و پياده‌سازي اين سيستم و توزيع کارت‌هاي شناسايي جديد براي شهروندان خود مي‌باشند.

مترجم: مريم شفيعي
کد مطلب: 19766
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام