۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۸

آکواريوم هوشمند

ایتنا - با عبور ماهي‌ها از کنار قرائت‌کننده RFID و تشخيص برچسب جاسازي شده در بدن آنها، تمام مشخصات از جمله وزن، مدت عمر، محل زندگي و انواع گونه‌هاي زيستي هر کدام روي يک مانيتور ۲۳ اينچي نمايش داده مي‌شود.

به گزارش ایتنا به نقل از ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، يک مرکز مطالعات دريايي در ويرجينيا (ايالتي در شمال شرقي آمريکا) با پياده‌سازي سيستم RFID در خليج چساپيک (Chesapeake) و آکواريوم ويرجينيا اين امکان را براي بازديدکنندگان فراهم کرده که از مشخصات و تاريخچه هر کدام از ماهي‌ها و حيوانات دريايي واقع در خليج به راحتي مطلع شوند.

آکواريوم ويرجينيا که در ساحل ويرجينيا قرار دارد، با نام‌گذاري هر کدام از ماهي‌ها و ثبت اطلاعات و تاريخچه مربوط به آنها در پايگاه داده، مي‌تواند رفتار هر يک را بررسي و در سلامت و طول عمر هر يک نقش مهمي را ايفا نمايد.

در حال حاضر با عبور ماهي‌ها از کنار قرائت‌کننده RFID و تشخيص برچسب جاسازي شده در بدن آنها، تمام مشخصات از جمله وزن، مدت عمر، محل زندگي و انواع گونه‌هاي زيستي هر کدام روي يک مانيتور ۲۳ اينچي نمايش داده مي‌شود.

در اين سيستم تراشه‌هاي موجود در بدن ماهي از نوع فرکانس پايين ۱۳۴.۲kHz هستند که از استاندارد‌هاي ISO ۱۱۷۸۴ و ISO ۱۱۷۸۵ پيروي مي‌کنند.

يک قرائت‌کننده RFID نيز در قسمت خارجي آکواريوم نصب شده و با استفاده از نرم‌افزار ارائه شده توسط پژوهشکده پيشرفته تکنولوژي‌هاي سيستمي (STAR) که مرکز فرماندهي کل در چساپيک ويرجينيا مي‌باشد، تمام اطلاعات ماهي‌ها در دسترس بازديد‌کنندگان قرار مي‌گيرد.

Jeffrey L.Mahon سرپرست آکواريوم و نمايشگاه دريايي، اولين تجربه خود را در پياده‌سازي سيستم‌هاي شناسايي از طريق فرکانس راديويي، با نصب سيستم ردياب ماهي با استفاده از تکنولوژي RFID در آکواريومي واقع در سنگاپور در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و يک سال بعد در پاتاياي تايلند نيز اين کار را انجام داد.

از نظر Mahon سيستم پياده‌سازي شده در سنگاپور باعث شد که استفاده از RFID در آکواريوم نظر همگان را به خود جلب کند و سبب گسترش حضور فناوري‌هاي نوين در اين حوزه گردد.

در اين سيستم برچسب‌ها در نزديکي باله‌هاي عقبي ماهي‌ها يا ماهيچه‌هاي حيوانات دريايي مانند لاک‌پشت‌ها، کوسه‌ها و ... جاسازي شده‌اند و شامل يک شماره منحصر به فرد ۱۶ رقمي هستند که با توجه به اين شماره، شناسايي تمام اطلاعات مربوط به حيوانات در نرم‌افزار ارائه شده توسط STAR ثبت مي‌شود.

يک کارت‌خوان RFID نيز در قسمت خارجي آکواريوم نصب شده و آنتن‌هاي کارت‌خوان شماره برچسب هر ماهي را که از فاصله ۹ اينچي آن عبور مي‌کند، تشخيص مي‌دهند.

از نظر Mahon به دليل املاح موجود در آب شور، محدوده خواندن قرائت‌کننده کوتاه مي‌شود، هرچند اميدوار است اين محدوده با تغيير موقعيت آنتن‌ها يا طراحي آنها افزايش يابد.

از نظر وي قرار دادن آنتن‌ها در يک قطعه لوله PVC ضدآب داخل آکواريوم مي‌تواند در اين امر تأثير زيادي داشته باشد.

هنگامي که شماره هر برچسب تشخيص داده شود، به نرم‌افزار STAR فرستاده و تصويري از ماهي به همراه توضيحات کاملي از آن روي صفحه نمايشگر ظاهر مي‌شود.

بعد از اينکه ماهي از ميدان ديد آنتن‌ها فاصله بگيرد، اطلاعات در سمت راست صفحه باقي مي‌ماند و در صورتي که ماهي ديگري از کنار آنتن‌ها عبور نمايد، مشخصات آن در قسمت مرکزي صفحه‌نمايش قرار مي‌گيرد.

در اين حالت بازديدکنندگان مي‌توانند بر حسب علاقه خود اطلاعات مربوط به هر کدام را با يک کليک ساده روي هر ماهي بخوانند.

Mahon معتقد است پياده‌سازي اين سيستم در يک آکواريوم آب شيرين مؤثرتر است، زيرا در آب شيرين محدوده خواندن تگ‌ها بيشتر است و به دليل حرکت آرام‌تر ماهي‌ها مشخصات آنها به صورت آهسته‌تري نمايش داده مي‌شود. همچنين وي علاقه دارد که در باغ وحش‌ها نيز از تکنولوژي RFID استفاده نمايد.

به عقيده Mahon هدف از انجام چنين پروژه‌هايي نزديک‌تر کردن مردم به دنياي حيوانات، برقراري ارتباط و آگاهي از تاريخچه آنها مي‌باشد.
ترجمه: مریم شفیعی
کد مطلب: 19633
نام شما
آدرس ايميل شما