۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۵
تغییر نام میدان خضرا به میدان شهدا

حمایت گوگل از انقلابیون لیبی

ایتنا – هنوز چند دقیقه‌ای از ورود انقلابیون مخالف رژیم قذافی به پایتخت نگذشته بود که نام «میدان خضراء» در نقشه‌های گوگل به «میدان شهدا» تغییر یافت.
حمایت گوگل از انقلابیون لیبی

سرویس گوگل مپس (Google Maps) که کاربران با استفاده از آن می‌توانند تصاویر سه‌بعدی باکیفیتی از قاره‌ها، کشورها، شهرها و خیابان‌ها مشاهده کنند، به ابزاری در دست مردم معترض کشورهای عربی تبدیل شده است.

به گزارش ایتنا به نقل از سی‌ان‌ان، بسیاری از انقلابیون عرب بر اساس آرمان‌ها و مطالبات خود، اسامی برخی مناطق خاص را که بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد، در گوگل مپس تغییر می‌دهند.

نمونه‌ای از این اقدامات را می‌توان در انقلاب های مصر، سوریه و لیبی مشاهده کرد ولی سرعت تبدیل نام یکی از میدان‌های مشهور طرابلس پایتخت لیبی، بسیار بالا و جالب توجه است.

بر اساس این گزارش، هنوز چند دقیقه‌ای از ورود انقلابیون مخالف رژیم قذافی به پایتخت نگذشته بود که نام «میدان خضراء» در نقشه‌های گوگل به «میدان شهدا» تغییر یافت.

این اقدام را می‌توان حمایت گوگل از انقلابیون مخالف دولت ۴۲ ساله سرهنگ قذافی به شمار آورد.

کاربران با استفاده از سرویس جدید گوگل می‌توانند اسامی نقاط موجود در نقشه‌های گوگل مپس را تغییر داده و یا مناطق جدیدی را به آن بیافزایند.

این کار که با هدف بهبود عملکرد این سرویس صورت می‌گیرد، توسط نرم‌افزار نقشه‌ساز گوگل به نام گوگل مپ میکر (Google Map Maker) انجام می‌شود.

به عبارت دیگر کاربران با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند نقشه‌های گوگل را ویرایش کنند.

به گزارش ایتنا، سرویس گوگل مپ میکر در ایران فعال است و کاربران ایرانی نیز می‌توانند از خدمات آن برای انجام کارهای ویرایشی استفاده کنند.
کد مطلب: 19369
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر
feedback
United States
تیتر این مطلب به شکلی است که انگار گوگل اقدامی سیاسی کرده است در حالیکه چنین چیزی واقعیت ندارد :
سیستم ویرایش نقشه های گوگل کاملاً بر اساس نظرات کاربران بنا شده است و تنها در محدوده هایی مانند مرزهای کشوری قابل تغییر نیستند اما در سایر موارد با انجام ویرایش توسط یک کاربر و تأئید ویرایش توسط سایر کاربران، تغییر اعمال شده منتشر میشود.
البته هر چه میزان اهمیت یک ویژگی در نقشه بیشتر باشد نیاز به تأئید افراد بیشتری میباشد مثلاً اگر نام یا مرزهای یک استان را بخواهید تغییر دهید باید تعداد زیادی از افراد آن را تأئید کنند در حالیکه برای تغییرات کوچکی مانند نام میدان و خیابان معمولاً یک یا دو تأئید کافی است.
هر چند در مواردی که این تغییرات توسط کاربران با سوابق خوب انجام گیرد حتی بدون نیاز به تأئید، اینگونه تغییرات ساده اعمال میشوند مثلاً خود من به عنوان یکی از کاربران فعال مپ میکر، هرگاه تغییر نام هایی در این سطح را انجام دهم بدون نیاز به تأئید کسی، بلافاصله منتشر میشوند.
بنابراین گوگل هیچ نقش مستقیمی در این میان ندارد. به جز مواردیکه که ریوویورهای در استخدام گوگل (اکثراً کارکنان هندی گوگل هستند که برای این کار استخدام شده اند) تغییرات را تأئید کنند که آن هم بر اساس اصول مشخص شده در روش ویرایش نقشه هاست و به هیچ وجه جنبه سیاسی ندارد.
در ضمن برای ویرایش نقشه گوگل میتوان از این آدرس استفاده کرد :
mapmaker.google.com
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام