۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۱

ابهام در راه‌اندازي شبکه ملی فرهنگی دیجیتال

ايتنا - راه‌اندازی این مراکز نیاز به بررسی و ارزیابی دارد که تاکنون زمان دقیقی برای افتتاح این مرکز اعلام نشده است.


در حالی که رئیس مرکز رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از افتتاح فاز اول طرح شبکه فرهنگی دیجیتال کشور در اوایل خردادماه خبر داد، یک مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح این مرکز را منوط به تایید این معاونت دانست.

به گزارش ایتنا از مهر، طرح طراحی، تجهیز و راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله پروژه‌های ملی کلان است که در آذرماه ۸۸ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسید که طی امضای تفاهم‌نامه‌ای اجرای آن به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

این تفاهم نامه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به وزارت ارشاد واگذار شد.
با اجرای این پروژه بیش از ۵۰۰ نقطه کشور به فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات مجازی مجهز می‌شوند.

این طرح در دو فاز اجرایی می‌شود که قرار است در فاز اول تجهیزات رایانه‌ای مورد نیاز ۵۰۰ مرکز فرهنگی در سراسر کشور و فاز دوم تجهیزات هزار مرکز فرهنگی تامین شود.

طبق تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و معاونت علمی ریاست جمهوری زمان پایان این پروژه آذر سال ۹۰ ذکر شده است که رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از افتتاح فاز اول این طرح در اوایل خرداد ماه خبر داد در حالی که معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح این مرکز را منوط به تایید این معاونت دانست.

راه‌اندازی مرکز فرهنگی تا اوایل خرداد
عیسی زارع‌پور رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اقدامات این مرکز در جهت راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه ۵۰۰ مرکز فرهنگی به خدمات دیجیتال مجهز و ۵۰۰ مرکز فرهنگی و هنری با عنوان مراکز رشد فرهنگی راه‌اندازی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه در دو فاز اجرایی می‌شود، خاطر نشان کرد: در فاز اول افتتاح همزمان ۲۰۰ مرکز فرهنگی دیجیتال در ۱۵ استان را در دستور کار داریم که در اوایل خرداد ماه سال جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون علمی ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.

زارع پور، راه‌اندازی یکصد مرکز فرهنگی دیجیتال در سراسر کشور را از برنامه‌های فاز دوم این پروژه کلان ملی ذکر کرد و توضیح داد: با احتساب مراکز فاز اول، در فاز دوم تا هزار مرکز فرهنگی دیجیتال در کشور و ۳۲ مرکز رشد رسانه‌های دیجیتال در مراکز استان‌ها تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال همچنین از راه‌اندازی مرکز فرهنگی سیار در کشور خبر داد و یادآور شد: به منظور ارائه خدمات فرهنگی دیجیتال در نقاط محروم کشور اقدام به راه‌اندازی ۱۰ مرکز فرهنگی دیجیتال سیار می‌شود.

وی کل مبلغ این تفاهم‌نامه را یکصد میلیارد ریال معادل ۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار داشت: از این میزان تاکنون حدود ۵۰ درصد آن محقق شده است.

تعیین زمان افتتاح مرکز منوط به تایید معاونت علمی
حسین سالارآملی مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جزئیات طرح کلان ملی شبکه ملی فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: این طرح با هدف تامین هزینه‌ ارتباطات پرسرعت میان مراکز فرهنگی در سراسر کشور با شبکه ملی داده‌ها، تهیه ۲۰۰ عنوان بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای جدید با مضامین و موضوعات فرهنگی و آموزشی متنوع و ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی VPN از طریق روش‌های برون‌سپاری و استقرار مجموعه سامانه‌های نرم‌افزاری برخط بر روی شبکه ملی داده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه از سوی وزارت ارشاد در حال اجرا است که پیشرفت‌های خوبی در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگی کشور نیز داشته است.

سالارآملی با تاکید بر اینکه تاکنون زمان دقیقی برای افتتاح این مرکز تعیین نشده است، اضافه کرد: راه‌اندازی این مراکز نیاز به بررسی و ارزیابی دارد که تاکنون زمان دقیقی برای افتتاح این مرکز اعلام نشده است.
کد مطلب: 19267
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام