۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۲

فیس‌بوک از زوایای مختلف

ایتنا - نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان عکس‌های بیش‌تری از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.
فیس‌بوک از زوایای مختلف


این روزها چرخ زدن در دنیای مجازی به یکی از بخش‌های مهم برنامه روزانه افراد تبدیل شده که با ظهور شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی جدید، ارتباطات در سطح جهانی گسترش یافته است. اما مسایل و مشکلات حاشیه‌ای ناشی از توسعهٔ ارتباطات، این سئوال را به ویژه برای والدین ایجاد کرده که عضویت در این شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک خوب است یا بد؟ و آیا نقاط قوتش به نقاط ضعفش می‌ارزد؟

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، تازه‌ترین آمارها مربوط به فیس‌بوک نشان می‌دهد تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در حال رسیدن به ۷۰۰ میلیون نفر است و این رقم بالا، به دلیل افزایش استقبال از این شبکه اجتماعی در کشورهای مختلف افزایش تصاعدی یافته است.

در این گزارش به نقاط قوت و ضعف این شبکه اجتماعی و افزایش کاربرانش می‌پردازیم که با توجه به آمارهای افزایش کاربران این شبکه نیز همانند دیگر شبکه‌های ارتباطی، خالی از اشکال نیست.

فیس‌بوک عامل طلاق
تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که فیس‌بوک عامل ۲۰ درصد طلاق‌ها در این کشور بوده است. کانون وکلای آمریکا اعلام کرد که از هر پنج مورد طلاق در آمریکا، یک مورد آن به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک توسط زوجین بوده است.

به گفته وکلای آمریکایی، شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای افراد متأهل فراهم آورده‌اند تا دوستان قدیمی خود را پیدا و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند؛ اما دیده شده که در برخی موارد که این تماس‌ها عمق پیدا می‌کنند، باعث متلاشی شدن زندگی زوجین می‌شود.

امنیت فیس‌بوک دچار لغزش
شرکت سیمانتک در وبلاگ خود اعلام کرد حتی این امکان وجود دارد که اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک به طور سهوی در اختیار اشخاص ثالث به ویژه شرکت‌های تبلیغات‌کننده قرار گرفته باشد.

تخمین زده شده که از ماه آوریل سال ۲۰۱۱ نزدیک به صد هزار برنامه (applications) افشای این اطلاعات را تسهیل کرده است.

رعایت نشدن محدودیت
از دیگر ویژگی‌های منفی این شبکه رعایت نکردن محدودیت‌های سنی است؛ تحقیقات جدید نشان داده که سه چهارم از کودکان اروپا در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و این در حالی است که یک نفر از هر پنج نفر که دارای سن زیر ۱۳ سال است و محدودیت‌های سنی فیس‌بوک را نقض کرده است.

آمارها حاکی است که تعداد پروفایل‌های نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله در شبکه‌های اجتماعی در غرب اروپا بسیار زیاد است و هلند با ۷۰ درصد دارای بیش‌ترین کودک زیر ۱۳ سال عضو در یک شبکه اجتماعی است و فرانسه با ۲۵ درصد در انتهای جدول قرار دارد.

انتشار عکس‌ها؛ مشکل‌ساز
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان عکس‌های بیش‌تری از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

دکتر مایکل استفانون در این باره گفته که ناراحت‌کننده است که در سال ۲۰۱۱ هنوز بسیاری از زنان و دختران ارزش خود را بر اساس ظاهر و زیبایی خود ارزیابی می‌کنند.

او هم‌چنین افزوده، زنانی که اعتماد به نفس آن‌ها وابسته به رقابت‌های آکادمیک، عشق به خانواده و اخلاق است، تعداد کمتری از عکس‌های خود را در فیس‌بوک منتشر می‌کنند.

شرکت‌ها نگران جاسوسی با فیس‌بوک
بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلمانی به دلیل نگرانی نسبت به جاسوسی صنعتی و سایر نگرانی‌های امنیتی، دسترسی به فیس‌بوک و سایر سایت‌های شبکه اجتماعی را مسدود می‌کنند.

بررسی شرکت امنیت آیتی Clearswift نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از شرکت‌های آلمانی نگرانند کارمندانشان درصورت دسترسی نامحدود به سایت‌های شبکه اجتماعی، از کار باز بمانند. با این همه گروه بزرگ‌تر ۵۶ درصد نگرانی‌های امنیتی را دلیل اصلی برای محدود کردن چنین سایت‌هایی می‌دانند.

اما بررسی چند ویژگی مثبت شبکه اجتماعی فیس‌بوک هم خالی از لطف نیست؛

مدیر اجرایی فیس‌بوک، چندی پیش سرویس چت ویدیویی این شبکه اجتماعی را رونمایی کرد تا کاربران فیس‌بوک به راحتی توانایی چت ویدیویی با یکدیگر را داشته باشند و سرویس چت ویدیویی هم برای کاربران معمولی فیس‌بوک هم بسیار جذاب است.

اسکایپ که محبوب‌ترین سرویس ویدیو چت که اخیراً توسط مایکروسافت خریداری شده بود، سرویس‌های خود را به کاربران فیس‌بوک نیز ارائه می‌دهد و فیس‌بوک که برای تقویت بخش News Feeds خود در نظر دارد تا اخبار بیش‌تر و واقعی‌تری منتشر کند، به استخدام فردی برای ایجاد روابط میان خبرنگاران و سازمان‌های خبری پرداخته است.

ساماندهی رویدادهای رسانه محور
اقدامات جدید فیس‌بوک هم‌چنین به سازمان‌دهی رویدادهای رسانه محور کمک می‌کند و قرار است یکی از این رویدادها به زودی در دفتر فیس‌بوک در کالیفرنیا برگزار شود.

غول‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل، توییتر و فیس‌بوک تلاش‌های خود را برای کمک به حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله افزایش می‌دهند.

فیس‌بوک اخیراً با همکاری شرکت امنیت دیجیتال گمالتو، سیم‌کارتی عرضه می‌کند که به‌طور خودکار به فیس‌بوک متصل می‌شود و صاحبان تلفن‌های همراه شبکه GSM در جهان می‌توانند از آن استفاده کنند، همچنین این سیم‌کارت که دارای یک برنامه برای استفاده از فیس‌بوک است و کاربر آن می‌تواند بدون استفاده از یک دیتا پلن و یا دانلود یک برنامه، به فیس‌بوک دسترسی داشته باشد.

البته بد نیست بدانید که تمامی سرویس‌های متنی فیس‌بوک توسط این سیم‌کارت قابل دسترسی هستند و همهٔ اطلاعات متنی از طریق پیامک مخابره می‌شوند.

این شبکه اجتماعی به کاربران آمریکایی خود که می‌خواهند دوستانشان را در این شبکه بیابند خبر داد که می‌توانند از نرم‌افزار تشخیص چهره‌ای استفاده کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد به‌طور خودکار دوستانشان را در عکس‌های موجود در این شبکه اجتماعی شناسایی کنند.
کد مطلب: 19256
نام شما
آدرس ايميل شما


غلامرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
برنامه شما خيلي. خوب است
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام