۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۱

عصر ارتباط شما را به خواندن این یادداشت دعوت می‌کند

ايتنا - باید دید در پس تبلیغات این دو شرکت حاکمیتی ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران چه سیاستی نهفته است.


فاطمه ملكي - هجوم تیزرهای تبلیغاتی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصا تلفن همراه و بانکداری الکترنیکی را به طور قطع در تبلیغات تلویزیونی دیده‌اید.
تبلیغاتی که گاهی بینندگان را دعوت به تماشای یک سریال، مسابقه یا فیلم سینمایی می‌کنند یا در اوج داستان نمایش، خاطر بیننده را آشفته می‌کنند.

آنچه که در این میان کمتر مشاهده شده، سهم کمتر شرکت‌های حاکمیتی و سیاستگذار در این دسته از تبلیغات تلویزیونی است؛ اما اخیرا دو شرکت حاکمیتی و سیاستگذار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران رویکردی جدید و عجیبی را در پیش گرفته‌اند.

آنها که عمده مشتریان‌شان اپراتورهای بزرگ یا دستگاه‌های دولتی هستند و کمتر یا اصلا با کاربران نهایی سر و کار ندارند اخیرا پایشان به صدا و سیما باز شده است و مصرف‌کننده نهایی را مخاطب قرار می‌دهند. در چنین شرایطی چند سوال جدی مطرح می‌شود.

آیا این شرکت‌ها با تغییر ماهیت در نوع سرویس‌دهی خود مواجه شده‌اند که تغییر رویه داده‌ و سعی در شناساندن خود به بینندگان تلویزیونی دارند، بینندگانی که کمتر ازحضور آنها و ماهیت فعالیتشان مطلع هستند؟

روابط عمومی این شرکت‌ها که برخی از این تبلیغات را به بهانه سالگرد تاسیس خود منتشر کرده‌اند، چه نیازی به ویترین‌سازی در میان آحاد جامعه به جای حضور در قشر مخاطب خود احساس کرده‌اند که دست به چنین اقدامی زده‌اند؟

به نظر شما انجام وظایف سیاستگذاری حاکمیتی و سیاستگذاری کلان حوزه فناوری اطلاعات از سوی سازمان فناوری اطلاعات و توسعه و نگهداری شبکه زیرساخت از سوی شرکت زیرساخت تبلیغ کردنی است یا اینکه راهکاری است برای صرف بودجه‌هایی که باید به زیرساخت فناوری اطلاعات می‌رفت و نرفته است؟

از سوی دیگر، این اقدامات معمولا با سررسید سال‌های مالی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها نتوانسته‌اند با پایان یافتن سال مالی مورد نظر، بودجه تخصیص یافته را صرف کنند و بازگرداندن آن به خزانه دولت را براساس یک استراتژی مدیریتی موجب کاهش بودجه تخصیصی خود در سال بعد می‌دانند و ترجیح می‌دهند تا آن‌را به هر نحوی هزینه کنند تا بازگشتی نداشته باشند. چراکه اغلب آنها در طول سال از کمبود بودجه برای صرف کردن در پروژه‌های عمرانی و خدماتی خود گله دارند و تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌ها و طرح‌های خود را به این موضوع نسبت می‌دهند.

باید دید در پس تبلیغات این دو شرکت حاکمیتی ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران در میان آحاد جامعه و قشری که کمتر سر و کاری با آنها دارند، چه سیاستی نهفته است که آنها را مجاب به این حضور تلویزیونی و پیش از شروع برنامه‌های پرمخاطب کرده است. آن‌هم در شرایطی که این دو شرکت حاکمیتی با چالش‌های جدی در امر اجرا و سیاستگذاری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصا اینترنت مواجه هستند.
کد مطلب: 19025
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام