۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۷

بررسی تخصصی تصویربرداری نوکیا N۹ -یک دوربین با ماژول کوچک

ایتنا - حسگر ۸.۷ مگاپیکسل این امکان را به نوکیا می‌دهد که از اندازه و قطر اجزای دوربین کم کند.
بررسی تخصصی تصویربرداری نوکیا N۹ -یک دوربین با ماژول کوچک




این بار در بررسی دوربین نوکیا N۹ می‌خواهیم بگوییم که چطور در نوکیا N۹ اجزاء دوربین کوچکتر شده است.

به گزارش ایتنا، یکی از مهم‌ترین ملاحظات در این بررسی، عملکرد دوربین نوکیا N۹ در محیط‌های کم نور بود. در دوربین نوکیا N۸ که یکی از بزرگترین حسگرهای تصویربرداری را دارد، اندازه ماژول و فضایی که اشغال می‌کند بزرگتر است.

بنابراین، به همین دلیل است که دوربین N۸ برای جاگرفتن در ماژول، فضای زیادی از پشت دوربین را به خود اختصاص داده است. برای اینکه طراحی N۹ موفق باشد لازم بود که برآمدگی پشت آن نیز برداشته شود.

برای انجام چنین کاری کاملا واضح بود که دوربین باید باریک‌تر می‌شد. پس ۱۲ مگاپیکسل در ماژولی به این اندازه اصلا ممکن نبود.

در این مورد بحث‌های زیادی انجام شد. زیرا هنوز خیلی از مردم فکر می‌کنند که مگاپیکسل واحد اندازه‌گیری کارایی دوربین است. (یعنی هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد، کیفیت تصویر هم بهتر است!) اما برخی از کاربران که تعداد آنها روبه افزایش است، آن را نتیجه عملکرد همه بخش‌ها با هم می‌دانند.

نظیر همین چالش را در نوکیا N۸ وجود داشت. آیا باز هم باید یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل با پیکسل کوچکتر و ماژول کوچکتر ایجاد می‌شد؟ نوکیا همیشه قصد داشته دوربینی با فوکوس طبیعی ایجاد کند، اما از طرف دیگر می‌بایست رقابت در بازار را نیز درنظر می‌گرفت.

نوکیا بر این باور نیست که برای اول بودن در بازار حتما باید بر تعداد پیکسل‌هایش اضافه کند، زیرا هیچ مزایای خاصی برای نوکیا ندارد.

حسگر ۸.۷ مگاپیکسل این امکان را به نوکیا می‌دهد که از اندازه و قطر اجزای دوربین کم کند. به همین علت، برای حفظ اندازه و خازن دوربین، استفاده از فلاش زنون ممکن نبود. پس به جای آن، فلاش قدرتمند LED به کار گرفته شد.

این فلاش ۲۰ درصد روشن‌تر از مدل‌های قبلی و البته در پکیجی کوچکتر از قبل بود. کاهش اندازه پیکسل‌ها نسبت به آنچه در نوکیا N۸ استفاده می‌شد این امکان را فراهم آورد که در فضای حسگر و ابعاد آن و قطر ماژول کاهش داد.

پس تا اینجا از لحاظ طراحی فیزیکی نوکیا به آنچه می‌خواست رسیده بود، اما هنوز در مورد کارایی در شرایط کم‌نور نتیجه‌ای حاصل نشده بود.

در این زمینه تولید ۲ قابلیت به ما کمک بسیاری کرد:
دریچه دیافراگم فوق‌العاده بزرگ f/۲.۲ این امکان را فراهم آورد تا تقریبا ۷۵ درصد نور بیشتری برای رسیدن به حسگر تصویر ایجاد شود. این بزرگترین دریچه دیافراگمی است که که تا کنون در موبایل به کار رفته است. حتی از بسیاری از دوربین‌های دیجیتال هم بزرگتر است.

استفاده از جدیدترین حسگر که حساسیت را افزایش داده و پردازش اطلاعات که حاصل از کاهش نویز تصویر است را بهتر می‌کند.

با ترکیب این بهبودها و امکانات، عملکرد کارایی در شرایط کم‌نوربین نوکیا N۹ و نوکیا N۸ به طور گسترده قابل مقایسه است، ولی بستگی به اولویتی دارد که شما به میزان نویز می‌دهید.

نوکیا N۸ هنگام تصویربرداری با فلاش زنون، از لحاظ تصمیربرداری از دوردست و توانایی تثبیت حرکات از نوکیا N۹ سر است. اما این دو گوشی کاملا با هم متفاوت هستند. یکی بر ابتکار تمرکز دارد و دیگری بر ایجاد همه قابلیت‌ها در یک ظاهر بی‌نهایت زیبا.

به هر حال بسیار سعی شد تا نوکیا N۹ تا آنجا که می‌شود از نظر امکانات به نوکیا N۸ نزدیک شود؛ یعنی با جزییات طبیعی با حداقل تیزشدگی یا بدون آن، حداقل کاهش نویز یا بدون آن (در شرایطی که نور محیط خوب است) و با رنگ‌های زنده نه بیش از حد اشباع شده.

برخی از مردم این روزها می‌پرسند که کدام یک بهتر است؟ دوربین نوکیا N۸ یا دوربین نوکیا N۹؟ باید بگوییم که نوکیا N۸ هنوز هم تاج فرمانروایی خود به عنوان بهترین دوربین در گوشی‌های هوشمند بر سر دارد. اما دوربین نوکیا N۹ ۷۰ درصد کوچکتر است و تیم نوکیا N۹ کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. حتی ممکن است برخی از مردم در برخی موقعیت‌ها نوکیا N۹ را به نوکیا N۸ ترجیح دهند.
کد مطلب: 18861
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام