کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضمانت پس از فروش را معنا کنیم

روزنامه فناوران اطلاعات , 21 تير 1390 ساعت 16:12

ایتنا - در بازار موبایل ایران، مشتریان برای آنکه کلاه سرشان نرود و جنس تقلبی نخرند پولی اضافه‌تر پرداخت می‌کنند و هرگز به لیست خدماتی که پس از فروش به آن‌ها ارایه می‌شود، فکر هم نمی‌کنند.




صدف اشتری

می‌گویند گوشی با گارانتی بخرید تا مطمئن باشید گوشی به صورت قانونی وارد کشور شده و قاچاقچیان قطعات مختلف آن را عوض نکرده‌اند!

این عبارتی است که این روزها فروشندگان و واردکنندگان گوشی‌های همراه با تاکید می‌گویند، تا بلکه بتواند افراد را هر چند اندک به خرید گوشی با ضمانت‌نامه رسمی ترغیب کنند.

به این ترتیب فروشندگان رسمی می‌توانند جنسشان را بیشتر بفروشند و از آن به عنوان ترفندی برای مقابله با قاچاقچیان استفاده کنند.

اکنون مشتری برای خرید جنس اصل حاضر است مبلغی بیشتر با عنوان خدمات پس از فروش بپردازد و تفاوت بین سرویس‌های مختلف پس از فروش به رایش از اهمیت چندانی برخوردار نیست در واقع خدمات پس از فروش برای مشتریان ایرانی آن مفهومی نیست که در کشورهای دیگر دنیا به کار گرفته می‌شود و شاید مشکل آنجاست که هر آنچه وارد ایران می‌شود، شکل اصلی‌اش را از دست می‌دهد و ایرانیزه می‌شود.

در بازار موبایل ایران، مشتریان برای آنکه کلاه سرشان نرود و جنس تقلبی نخرند پولی اضافه‌تر پرداخت می‌کنند و هرگز به لیست خدماتی که پس از فروش به آن‌ها ارایه می‌شود، فکر هم نمی‌کنند.

در حالی که در گوشه دیگر دنیا مردم بر سر آنکه فلان نماینده فروش به‌روز رسانی فلان نرم‌افزار را ارایه می‌دهد یا نه، مشتریان را به خرید از آن برند با آن ضمانت‌نامه ترغیب می‌کنند.

بنابراین شاید بهتر باشد نام این خدمت را در ایران به جای خدمات پس از فروش، به خدمات در حین فروش تغییر دهیم.

در جایی که ما در تأمین حقوق اولیه مصرف‌کننده ضعف داریم و بعد از مدت‌ها کش‌وقوس بر سر تعرفه واردات و مبارزه با قاچاق هنوز نتوانسته‌ایم جلوی ورود کالای قاچاق به کشور را بگیریم، چطور می‌توانیم او را ترغیب کنیم که به علت خدمات نه چندان گسترده‌ای که نمایندگان فروش ارایه می‌دهند، جنس با ضمانت‌نامه رسمی بخرد.

چه بسا که اگر تعرفه واردات به ۴ درصد کاهش یابد و تفاوت قیمت بین محصول با گارانتی و بدون گارانتی به حداقل برسد، دیگر دلیلی ندارد که بر سر خرید کالا با ضمانت‌نامه اصلی چانه بزنیم و بخواهیم مدام به مشتری هشدار دهیم که محصول با ضمانت‌نامه رسمی بخرد.


کد مطلب: 18799

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/18799/ضمانت-فروش-معنا-کنیم

ايتنا
  https://www.itna.ir